Picnic sluit grote inkoopdeal en wil uitbreiden in Europa
AMSTERDAM (ANP) - Websupermarkt Picnic wil uitbreiden naar andere Europese landen zoals Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Dat bevestigde de onderneming na berichtgeving in Het Financieele Dagblad. Mede-oprichter Michiel Muller laat weten "vol met analyse, eerste ideeën en gesprekken" bezig te zijn.
Picnic verruilt daarvoor de samenwerking met inkooporganisatie Superunie voor een deal met Edeka, de grootste supermarktketen van Duitsland. Door de logistieke krachten van Edeka te bundelen met de data van Picnic, kan deze inkoopcombinatie in heel Europa actief worden, denkt Muller.
Muller kan nog niet zeggen welk land het eerst aan de beurt is. Hoeveel geld er met de uitbreiding gemoeid is, zegt Muller ook niet, maar deze wordt bekostigd met middelen uit een grote investeringsronde van vorig jaar. Daarin haalde Picnic 250 miljoen euro op bij investeerders. "Dat is ook voldoende om dit nu te doen", aldus Muller.
Duitsland
Picnic is al twee jaar actief in Duitsland. Edeka zet in Duitsland jaarlijks meer dan 50 miljard euro om en heeft momenteel een belang van 35 procent in Picnic Duitsland. Er zijn geen plannen om Picnic verder in te lijven. Wel kijkt de nieuwe inkoopcombinatie naar andere retailers, zegt Muller.
De zet betekent ook andere mogelijkheden. Zo werkt Picnic aan een eigen biologisch huismerk, waardoor de online supermarkt efficiënter kan werken, maar ook zeggenschap heeft over het ontwerp. "Edeka heeft al jaren een breed huismerk. Die kracht kunnen we inzetten en via hun inkoopkanalen ons merk bouwen, met slimme producten voor online." Het biologische huismerk wordt binnen een paar weken verwacht.
Meer uit Financieel
MÜNCHEN (ANP/BLOOMBERG) - Vrachtwagenfabrikanten die jaren geleden samenspanden in het zogenoemde truckkartel zijn mogelijk nog miljarden euro's kwijt aan schadeclaims van klanten. In München begint maandag een reeks hoorzittingen die geldt als een cruciale fase in de afwikkeling van honderden procedures tegen fabrikanten als MAN, Volvo, Daimler, Iveco en ook DAF.
48 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op het Damrak veerde maandag licht op na de koersverliezen in de afgelopen week. Beleggers trokken zich op aan het herstel op Wall Street, waar de stemming werd gesteund door uitlatingen van Fed-bestuurder John Williams. De president van de Federal Reserve in New York zei vrijdag dat een derde renteverlaging dit jaar nog altijd mogelijk is. Volgens hem vormt de zwakke Amerikaanse arbeidsmarkt namelijk een grotere economische bedreiging dan een hogere inflatie.
1 uur geledenHONGKONG (ANP/BLOOMBERG) - Wingtech, de Chinese moeder van chipmaker Nexperia, wil van de Nederlandse tak van het bedrijf een voorstel voor het herstel van controle over het onderdeel. Volgens Wingtech heeft het in Nijmegen gevestigde Nexperia Nederland nog niets "concreets" van zich laten horen, ondanks pogingen om in "de grootste oprechtheid" te communiceren met het onderdeel.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Wie na het boodschappen doen een fout op de kassabon ontdekt bij DekaMarkt, Hoogvliet of Nettorama, krijgt het product gratis of een waardebon. Dit hebben de supermarkten afgesproken met de Consumentenbond, meldt die belangenorganisatie voor consumenten.
2 uur geledenLONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Mijnbouwer BHP ziet af van een nieuwe poging om branchegenoot Anglo American over te nemen. Hiermee komt een einde aan een onverwachte en kortstondige poging van 's werelds grootste mijnbouwer om een geplande fusie tussen zijn kleinere rivaal en het Canadese Teck Resources te dwarsbomen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De handel tussen Suriname en Nederland is dit jaar opgeleefd. In de eerste zes maanden van het jaar exporteerde Nederland voor ruim 128 miljoen euro goederen naar het Zuid-Amerikaanse land. Dat is 20 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, berekende het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De populariteit van koopjesdagen Black Friday en Cyber Monday stagneert, maar de consumentenaankopen over de hele maand november nemen wel toe. Dat concludeert ABN AMRO in een analyse die de bank deed samen met marktonderzoeker Q&A Retail. Naar de koopbereidheid rond Black Friday, komende vrijdag, wordt echter meer onderzoek gedaan en de cijfers kunnen verschillen.
9 uur geleden