Picknickactie door horecaondernemers Breda ''groot succes''
BREDA (ANP) - De picknickactie van horecaondernemers in Breda is een "groot succes" met veel mensen die meedoen. Dat zegt kroegbaas en mede-initiatiefnemer Johan de Vos, vicevoorzitter van de Bredase afdeling van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). "Het is stikgezellig en hartstikke leuk", laat De Vos weten. Het landelijke picknickmoment is een reactie op het kabinetsbesluit om de terrassen voorlopig dicht te houden.
Mensen die op de picknick afkomen hoeven geen eigen eten en drinken mee te brengen. De kroegen en de restaurants gebruiken hun afhaalfunctie om iedereen van versnaperingen te voorzien. Het idee van de picknick om ondernemers te ondersteunen ontstond in Breda waar eind februari al een soortgelijk initiatief was. Volgens de initiatiefnemers doen ondernemers in verschillende steden mee waaronder Alkmaar, Maastricht, Bergen op Zoom en Venray.
Mensen in Breda die meedoen aan de picknick kunnen buiten op groene kleedjes gaan zitten. De Vos zat ook al achter eerdere horeca-initiatieven, zoals het plan om in maart tegen de coronamaatregelen in toch open te gaan en weer later om terrassen toch buiten te zetten. Hij is van plan elke dag dat het lekker weer is mensen op te roepen om buiten te komen picknicken. "En zelfs bij slecht weer hebben mensen zin om iets te doen", zegt De Vos.
Signaal naar Den Haag
De gemeente Breda heeft geen bezwaar tegen het plan, liet een woordvoerder al weten. "Afhalen mag, picknicken mag en als mensen zich aan de regels houden, is er geen enkel probleem. We hebben ook geen plan om te handhaven hierop", zei de gemeente. Volgens De Vos doen ongeveer vijftig tot zestig Bredase horecagelegenheden mee aan de actie.
Brancheorganisatie KHN zei eerder al begrip te hebben voor het initiatief. De organisatie hoopt dat van de picknickactie een "duidelijk signaal" uitgaat naar Den Haag. Dit omdat "het water veel ondernemers aan de lippen staat". Volgens KHN kan de horeca met inachtneming van de coronavoorschriften veilig open.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Toen er begin 2021 werd gesproken over de invoer van een avondklok, ontbrak een overtuigend verhaal dat die coronamaatregel daadwerkelijk ging werken. Dat zei Hubert Bruls, sinds 2012 burgemeester van Nijmegen en destijds voorzitter van het Veiligheidsberaad, tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
48 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wilde in 2020 wel heel snel versoepelingen doorvoeren in het coronabeleid, stelde de Nijmeegse burgemeester Hubert Bruls tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het tempo waarin coronamaatregelen moesten worden uitgewerkt, lag zeker in de beginfase van de pandemie "ongehoord hoog". Dat heeft burgemeester Hubert Bruls van Nijmegen, destijds voorzitter van het Veiligheidsberaad, gezegd tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het gerechtshof in Amsterdam heeft de 37-jarige Martijn N., voormalig directeur van cultureel platform Moam, veroordeeld tot 3,5 jaar gevangenisstraf voor een reeks zedenmisdrijven waarvan jonge mannen en 15-jarige jongens het slachtoffer werden. Het hof verklaarde meer aanklachten bewezen dan de rechtbank en kwam daardoor tot een fors hogere straf - de rechtbank legde eerder anderhalf jaar cel op, waarvan acht maanden voorwaardelijk.
2 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - In totaal zijn er 3915 deelnemers aan de Nijmeegse Vierdaagse die toch niet meedoen aan het wandelevenement, zegt de organisatie op haar website. Deelnemers konden tot afgelopen vrijdag 17.00 uur via de website van de organisatie hun Vierdaagse-ticket overdragen aan wandelaars op een wachtlijst.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Rode Kruis heeft 690.000 euro opgehaald via Giro 7244 voor de bestrijding van ebola in Oost-Congo. "Meer geld is hard nodig om beschermingsmiddelen zoals pakken, handschoenen en chloor aan te schaffen", aldus Harm Goossens, directeur van het Nederlandse Rode Kruis, in een verklaring.
6 uur geledenUTRECHT (ANP) - Een op de vier mensen met een beperking zegt het gevoel te hebben niet mee te tellen in de samenleving. Dat komt naar voren in een onderzoek van het College voor de Rechten van de Mens onder ruim 1800 mensen met een beperking. Het College geeft ook aan dat de bestaanszekerheid van mensen met een handicap in het geding is; ruim een derde heeft financiële zorgen.
11 uur geleden