Picknickactie door horecaondernemers Breda ''groot succes''
BREDA (ANP) - De picknickactie van horecaondernemers in Breda is een "groot succes" met veel mensen die meedoen. Dat zegt kroegbaas en mede-initiatiefnemer Johan de Vos, vicevoorzitter van de Bredase afdeling van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). "Het is stikgezellig en hartstikke leuk", laat De Vos weten. Het landelijke picknickmoment is een reactie op het kabinetsbesluit om de terrassen voorlopig dicht te houden.
Mensen die op de picknick afkomen hoeven geen eigen eten en drinken mee te brengen. De kroegen en de restaurants gebruiken hun afhaalfunctie om iedereen van versnaperingen te voorzien. Het idee van de picknick om ondernemers te ondersteunen ontstond in Breda waar eind februari al een soortgelijk initiatief was. Volgens de initiatiefnemers doen ondernemers in verschillende steden mee waaronder Alkmaar, Maastricht, Bergen op Zoom en Venray.
Mensen in Breda die meedoen aan de picknick kunnen buiten op groene kleedjes gaan zitten. De Vos zat ook al achter eerdere horeca-initiatieven, zoals het plan om in maart tegen de coronamaatregelen in toch open te gaan en weer later om terrassen toch buiten te zetten. Hij is van plan elke dag dat het lekker weer is mensen op te roepen om buiten te komen picknicken. "En zelfs bij slecht weer hebben mensen zin om iets te doen", zegt De Vos.
Signaal naar Den Haag
De gemeente Breda heeft geen bezwaar tegen het plan, liet een woordvoerder al weten. "Afhalen mag, picknicken mag en als mensen zich aan de regels houden, is er geen enkel probleem. We hebben ook geen plan om te handhaven hierop", zei de gemeente. Volgens De Vos doen ongeveer vijftig tot zestig Bredase horecagelegenheden mee aan de actie.
Brancheorganisatie KHN zei eerder al begrip te hebben voor het initiatief. De organisatie hoopt dat van de picknickactie een "duidelijk signaal" uitgaat naar Den Haag. Dit omdat "het water veel ondernemers aan de lippen staat". Volgens KHN kan de horeca met inachtneming van de coronavoorschriften veilig open.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
1 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
3 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
5 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
6 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
8 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
8 uur geleden