Picknickactie door horecaondernemers Breda ''groot succes''
BREDA (ANP) - De picknickactie van horecaondernemers in Breda is een "groot succes" met veel mensen die meedoen. Dat zegt kroegbaas en mede-initiatiefnemer Johan de Vos, vicevoorzitter van de Bredase afdeling van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). "Het is stikgezellig en hartstikke leuk", laat De Vos weten. Het landelijke picknickmoment is een reactie op het kabinetsbesluit om de terrassen voorlopig dicht te houden.
Mensen die op de picknick afkomen hoeven geen eigen eten en drinken mee te brengen. De kroegen en de restaurants gebruiken hun afhaalfunctie om iedereen van versnaperingen te voorzien. Het idee van de picknick om ondernemers te ondersteunen ontstond in Breda waar eind februari al een soortgelijk initiatief was. Volgens de initiatiefnemers doen ondernemers in verschillende steden mee waaronder Alkmaar, Maastricht, Bergen op Zoom en Venray.
Mensen in Breda die meedoen aan de picknick kunnen buiten op groene kleedjes gaan zitten. De Vos zat ook al achter eerdere horeca-initiatieven, zoals het plan om in maart tegen de coronamaatregelen in toch open te gaan en weer later om terrassen toch buiten te zetten. Hij is van plan elke dag dat het lekker weer is mensen op te roepen om buiten te komen picknicken. "En zelfs bij slecht weer hebben mensen zin om iets te doen", zegt De Vos.
Signaal naar Den Haag
De gemeente Breda heeft geen bezwaar tegen het plan, liet een woordvoerder al weten. "Afhalen mag, picknicken mag en als mensen zich aan de regels houden, is er geen enkel probleem. We hebben ook geen plan om te handhaven hierop", zei de gemeente. Volgens De Vos doen ongeveer vijftig tot zestig Bredase horecagelegenheden mee aan de actie.
Brancheorganisatie KHN zei eerder al begrip te hebben voor het initiatief. De organisatie hoopt dat van de picknickactie een "duidelijk signaal" uitgaat naar Den Haag. Dit omdat "het water veel ondernemers aan de lippen staat". Volgens KHN kan de horeca met inachtneming van de coronavoorschriften veilig open.
Meer uit Binnenland
WILLEMSTAD (ANP) - De Meteorologische Dienst op Curaçao heeft woensdagavond (lokale tijd) bevestigd dat de aardbeving die plaatsvond voor de kust van Venezuela, ook te voelen was op Curaçao. De beving had een kracht van 7.1. Er is een code geel afgegeven op het eiland. De weerdienst laat weten dat er geen kans op een tsunami bestaat.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
4 uur geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
12 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
15 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
15 uur geleden