Pfizer/BioNTech levert 40 miljoen doses voor vaccinatieplan WHO
GENÈVE (ANP) - Pfizer/BioNTech heeft een akkoord gesloten met de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) om zijn vaccin te leveren voor het vaccinatieplan COVAX. De farmaceuten leveren maximaal 40 miljoen doses, zei WHO-baas Tedros Adhanom Ghebreyesus vrijdag.
Het plan van de WHO is bedoeld om ook landen die zelf niet of nauwelijks vaccins kunnen aanschaffen te voorzien van het middel tegen het coronavirus. Het middel van Pfizer/BioNTech zou vooral bedoeld zijn om mensen die in de gezondheidszorg werken te vaccineren. Tegen welke prijs het vaccin wordt geleverd, is nog niet duidelijk.
De WHO heeft al overeenkomsten gesloten met AstraZeneca. COVAX start in februari met het uitdelen van vaccins. Het doel is om dit jaar 1,8 miljard doses te leveren aan 92 landen. Daarmee zou 27 procent van de bevolking van die landen kunnen worden ingeënt.
Meer uit Buitenland
LONDEN (ANP) - De afzwaaiende burgemeester van Manchester Andy Burnham zegt premier van het Verenigd Koninkrijk te willen worden. In een bericht op X reageert hij op het aftreden van Keir Starmer, eerder op maandagochtend. Die kondigde zijn opstappen aan nadat de druk op zijn positie sterk was toegenomen, onder meer vanwege een verwachte leiderschapsstrijd.
24 minuten geledenBEIROET (ANP/RTR) - De Libanese president Joseph Aoun en de Amerikaanse vicepresident JD Vance hebben telefonisch overlegd over de inspanningen voor een staakt-het-vuren in Libanon. Dat meldt het kantoor van Aoun maandag.
1 uur geledenPARIJS (ANP) - Verspreid over heel Frankrijk zijn het afgelopen weekend minstens dertien mensen verdronken, meldt de Franse omroep BFMTV. Onder de drenkelingen zijn twee minderjarigen.
1 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen heeft via X de afgetreden Britse premier Keir Starmer bedankt. De premier kondigde maandagochtend zijn vertrek aan, onder meer vanwege de toenemende dreiging van een leiderschapsverkiezing binnen zijn partij Labour.
1 uur geledenLONDEN (ANP) - Keir Starmer treedt af als premier van het Verenigd Koninkrijk. Dat zei hij tijdens een persconferentie voor Downing Street 10. Starmer zei zijn ontslag maandagochtend bij koning Charles te hebben ingediend.
1 uur geledenLUZERN (ANP/AFP) - De Iraanse delegatie is teruggekeerd naar Teheran, na een achttien uur durende gespreksronde met de VS in Zwitserland. Dat melden Iraanse media. De strijdende partijen waren bijeen in een resort nabij het Zwitserse Luzern om daar de details uit te werken rond de eerder aangekondigde voorlopige overeenkomst tussen de twee landen.
2 uur geledenKINSHASA (ANP/BLOOMBERG/RTR) - Het aantal ebolabesmettingen in de Democratische Republiek Congo is opgelopen tot boven de duizend. Zondagavond meldden de plaatselijke autoriteiten 1003 bevestigde gevallen. 254 mensen zijn aan het virus overleden.
2 uur geleden