
Persoonlijke aanpak UWV leidt tot betere baankans werkzoekenden
AMSTERDAM (ANP) - De aanpak van uitkeringsinstantie UWV om werkzoekenden meer persoonlijk te begeleiden heeft volgens de organisatie effect. Volgens een evaluatie zijn de extra kosten van de werkwijze duidelijk lager dan de opbrengsten voor de maatschappij. Werkzoekenden gaan er eerder door aan het werk, meldt het UWV.
De persoonlijke aanpak, die tussen 2012 en 2017 grotendeels kwam stil te liggen door bezuinigingen, zorgt ervoor dat de kans om een baan te vinden na twee jaar WW 1,7 procent hoger komt te liggen. "Dit betekent dat enkele duizenden werkzoekenden op jaarbasis dankzij persoonlijke dienstverlening extra aan werk zijn geholpen", aldus het UWV. Deze uitkomst is vergelijkbaar met resultaten uit andere landen. De aanpak levert de maatschappij zo 201 miljoen euro op, tegenover uitvoeringskosten die 97 miljoen bedragen.
Volgens de uitkeringsinstantie zorgt een persoonlijke benadering bovenop online communicatie ook voor andere positieve effecten, zoals een betere kijk op de terugkeer naar werk en betere zelfreflectie. "Uiteindelijk zijn dit vaardigheden die werkzoekenden helpen om een baan te vinden die beter aansluit bij wat ze willen en kunnen."
Persoonlijk contact
"Voor veel mensen is digitale ondersteuning prima, maar er is ook een grote groep mensen die behoefte heeft aan persoonlijk contact. Met persoonlijke gesprekken leren onze adviseurs de specifieke situatie kennen en zo kunnen ze beter inschatten wat voor die persoon wel of niet werkt", aldus Tof Thissen, directeur bij UWV.
Tussen 2012 en 2017 was er vrijwel alleen geld voor online begeleiding van werkzoekenden, maar sinds eind 2017 kunnen zij ook weer via persoonlijke gesprekken worden begeleid. Toen is ook een onderzoek gestart, en nu zijn de langetermijneffecten van deze aanpak bekend.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De huizenprijzen in Nederland stijgen dit jaar volgens ABN AMRO sterker dan verwacht. De bank heeft haar verwachting bijgesteld naar een stijging van 8 procent, ten opzichte van de eerdere 7 procent. "De prijsgroei wordt vooral gedreven door inkomensgroei en aanbodtekort", aldus de economen.
3 uur geledenNEW YORK (ANP) - De hoofdgraadmeters op de aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag met gemengde uitslagen de handelsdag uitgegaan. De elektrische autofabrikant Tesla eindigde 5,3 procent lager na de opgelaaide ruzie tussen topman Elon Musk en de Amerikaanse president Donald Trump. Trump heeft gedreigd om te bezuinigen op overheidsgeld voor Musks bedrijven.
5 uur geledenWASHINGTON (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Amerikaanse president Donald Trump zegt niet na te denken over een mogelijke verlenging van de pauze die hij heeft ingesteld op hogere importheffingen voor tientallen handelspartners. Dat zei hij tegen journalisten aan boord van het presidentiƫle vliegtuig Air Force One.
6 uur geledenBUNNIK (ANP) - De verkoop van nieuwe caravans en campers in Nederland is in de eerste helft van dit jaar gestegen. Dat melden brancheorganisaties BOVAG en Kampeer en Caravan Industrie (KCI). Van alle caravans en kampeerauto's in ons land staan de meeste geregistreerd in de provincie Noord-Brabant.
7 uur geledenPARIJS (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Franse luchtvaartautoriteit DGAC heeft luchtvaartmaatschappijen gevraagd hun vluchten van en naar Parijse luchthavens op donderdag met een kwart te verminderen. Dat is het gevolg van een aangekondigde staking door luchtverkeersleiders. De oproep geldt onder meer voor de drukke Parijse luchthaven Charles de Gaulle.
7 uur geledenLIJNDEN (ANP) - Slechts een kleine groep uitzendkrachten bij enkele distributiecentra van Albert Heijn heeft het werk neergelegd, stelt de werkgeversorganisatie voor de uitzendbranche ABU. Volgens de organisatie geldt voor de "overgrote meerderheid van de uitzendkrachten" dat die gewoon werkt of wil werken. Dinsdag heeft vakbond FNV aangekondigd dat de staking van uitzendkrachten is uitgebreid van twee naar vier locaties.
9 uur geledenLEIDEN (ANP) - Nederlanders kiezen op een festival steeds vaker voor alcoholvrij bier. De consumptie van 0.0-bieren op festivals is dit jaar met 35 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder, meldt Heineken op basis van eigen cijfers over de verkopen. De brouwer verkoopt zijn biermerken, waaronder Heineken, Heineken 0.0, Brand en Desperados, naar eigen zeggen op 70 procent van alle festivals en evenementen in Nederland.
9 uur geleden