Personeelskrapte raakt Schiphol, maar precieze tekorten onbekend
DEN HAAG (ANP) - Dat er op Schiphol sprake is van personeelskrapte is duidelijk. Maar hoeveel medewerkers er nu daadwerkelijk nodig zijn om de problemen op te lossen, is dat vooralsnog niet. Schiphol weet dat er zeker 500 beveiligers nodig zijn. Hoe groot de tekorten bij de bedrijven die actief op Schiphol zijn, is nog niet bekend. Ook vakbond FNV kan op die vraag geen duidelijk antwoord geven. De bond verwijt de luchthaven dat die geen zicht heeft op de problemen en daarmee ook geen regie voert. Zaterdag is een banenmarkt op Schiphol.
Dat de cijfers niet duidelijk zijn, lijkt mede te komen doordat de luchthavenexploitant diensten als bagage- en vrachtafhandeling en schoonmaak heeft uitbesteed. Bijkomend nadeel voor de bedrijven die met tekorten kampen is het veiligheidsonderzoek. Voordat ze op Schiphol aan de slag mogen, worden werknemers door de AIVD gescreend. Daarmee is volgens FNV tot zes weken gemoeid. Verder moeten nieuwe medewerkers worden opgeleid. Afhankelijk van de functie kan dit ook weken tot maanden duren.
Volgens de AIVD duurt het screeningsproces korter en wordt 80 procent van de aanvragen binnen twee weken afgedaan door de marechaussee. Bij de overige 20 procent is extra onderzoek nodig. Deze worden doorgestuurd naar de AIVD. Voor deze groep duurt het proces langer. Volgens de AIVD is er op dit moment nog geen sprake van extra aanvragen, anders dan het gebruikelijke seizoenspatroon.
Zomertoeslag
Om personeel te werven maakte Schiphol onlangs bekend een extraatje aan personeel uit te delen. Volgens FNV zorgt de zomertoeslag van 5,25 euro per uur er vooral voor dat er niet meer personeel vertrekt bij de luchthaven. Van bepaalde bedrijven weet Joost van Doesburg, projectleider Schiphol van FNV, dat er een kwart meer personeel bij moet. Om de problemen te tackelen zonder personeel over de kling te jagen, lijkt volgens FNV schrappen van vluchten de enige optie.
Belangenvereniging voor luchtvaartmaatschappijen BARIN vindt dat niet. Volgens die organisatie moet Schiphol zijn zaken sneller op orde krijgen. Zeker omdat het ook de havengelden flink heeft verhoogd.
De problemen op Schiphol staan niet op zichzelf, maar spelen in heel Europa. Volgens de internationale luchtvaartorganisatie IATA zijn overheden ook schuldig. Zij hebben met hun coronabeperkingen de markten te lang in onzekerheid gelaten. De versoepelingen van de maatregelen kwamen te laat om ook de hausse aan reizigers tijdig op te kunnen vangen.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - Greenpeace pleit voor een nieuwe taks op businessclasstickets en eersteklastickets in de luchtvaartsector. Argument hiervoor is dat de stoelen van deze tickets veel meer ruimte innemen en dus vervuilender zijn.
2 uur geledenNEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag gemengd gesloten. Beleggers reageerden op de publicatie van zwakke Amerikaanse banencijfers over november en oktober. Daaruit kwam naar voren dat er in november 64.000 banen bijkwamen in de Verenigde Staten, na een krimp van 105.000 arbeidsplaatsen in oktober. De werkloosheid steeg van 4,4 procent in september naar 4,6 procent in november, het hoogste niveau sinds 2021.
5 uur geledenWASHINGTON (ANP) - De Verenigde Staten hebben gedreigd tegenmaatregelen te nemen tegen de EU en lidstaten vanwege rechtszaken, belastingen, boetes en richtlijnen tegen Amerikaanse dienstverleners. Die zijn volgens het Amerikaanse handelsagentschap USTR "discriminerend en intimiderend".
6 uur geledenSTRAATSBURG (ANP) - Nederlandse Europarlementariërs moeten nog bezien wat de gevolgen zijn van het afzwakken van het verbod op verbrandingsmotoren voor auto's. Oorspronkelijk moesten autofabrikanten per 2035 auto's produceren die geen CO2 uitstoten. De Europese Commissie heeft voorgesteld dat terug te brengen naar 90 procent minder uitstoot, waarmee productie van hybride auto's mogelijk blijft. CDA'er Tom Berendsen ziet "plussen en minnen" in dat plan van de Commissie.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft de boete van 2 miljoen euro geschrapt die PostNL in 2021 kreeg. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) legde PostNL de boete op. Het bedrijf stelde echter dat er sprake was van overmacht, omdat na de overname van concurrent Sandd problemen ontstonden op het netwerk van dat bedrijf.
9 uur geledenWOLFSBURG (ANP/AFP) - Volkswagen, Europa's grootste autofabrikant, is verheugd dat er geen volledig verbod meer komt op nieuw geproduceerde auto's met een verbrandingsmotor in de EU per 2035. Het concern bestempelde de stap van de Europese Unie als "pragmatisch" en "economisch verantwoord".
9 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Europese aandelenmarkten gingen dinsdag omlaag, vooral door zorgen over de Amerikaanse economie. Die zorgen werden vooral aangewakkerd door zwakke banencijfers in de Verenigde Staten.
10 uur geleden