Personeelskosten en papierprijzen drukken licht op resultaat DPG
HOOFDDORP (ANP) - Mediaconcern DPG Media, het Belgische moederbedrijf van kranten als de Volkskrant en het AD, heeft de omzet en winst in 2023 iets zien teruglopen ten opzichte van een jaar eerder. Dat had onder meer te maken met stijgende personeelskosten en opgelopen papierprijzen. Desondanks spreekt het concern in het jaarverslag van een "financieel stabiel jaar".
De opbrengsten voor DPG Media kwamen vorig jaar uit op zo'n 1,79 miljard euro, tegen ongeveer 1,83 miljard euro in 2022. Onder de streep stond een winst van bijna 197 miljoen euro, tegen bijna 201 miljoen euro in het voorgaande jaar.
Het lagere resultaat komt onder meer door de gestegen personeelskosten, die met 536 miljoen euro 3 procent hoger uitvielen dan in 2022. Het bedrijf verwacht dat deze kosten ook in 2024 verder zullen oplopen door nieuwe cao-afspraken. Ook de papierprijzen liggen volgens DPG op een "historisch hoog niveau", al vielen deze wel terug na het bereiken van een piek eind 2022.
Digitale abonnementen
Het bedrijf profiteerde met name van een inkomstenstijging die digitaal werd gerealiseerd. Zo nam het aantal digitale abonnementen toe met 10 procent. "Door het succes van de digitale abonnementen groeide in nieuwsmedia het totaal aantal betalende abonnees alsmede de omzet", legt het bedrijf in een toelichting uit. Maar die ontwikkeling was nog niet zichtbaar bij de tijdschriften van DPG, zoals Libelle, Margriet en Donald Duck. Daar daalde de omzet met 4,8 procent.
Ook met zijn onlinediensten deed DPG goede zaken, bijvoorbeeld met vergelijkings- en adviesplatform Independer. De inkomsten uit deze tak stegen met 10 procent in 2023 tot 140 miljoen euro. Daaronder valt ook de omzet van Automotive Mediaventions, het platform achter autoverkoopwebsites als Autotrack.nl en Gaspedaal.nl.
Meer uit Financieel
BRUSSEL (ANP/RTR) - Onder meer KLM en zustermaatschappij Air France hebben een brief ontvangen van de Europese toezichthouders met een dreigende boete voor 'groenwassen'. Dat hebben de maatschappijen bevestigd na berichtgeving van de Belgische omroep RTBF. Europese toezichthouders als de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vinden dat de maatschappijen zich te groen voordoen en eisen dat ze deze claims binnen dertig dagen aanpassen.
49 minuten geledenUTRECHT (ANP) - VodafoneZiggo hoopt met het verwerven van de uitzendrechten van de UEFA-voetbalwedstrijden vanaf het najaar meer klanten met een vaste aansluiting aan zich te kunnen binden. Het telecombedrijf raakte de laatste tijd opnieuw veel van deze klanten kwijt.
1 uur geledenBRUSSEL (ANP) - De vijfhonderd grootste Europese webshops hebben vorig jaar een lagere omzet behaald dan het jaar daarvoor. Dit meldt Cross-Border Commerce Europe, een platform voor de Europese onlineretail, in zijn jaarlijkse onderzoek naar de grootste webwinkels van het continent. De omzetdaling komt volgens de studie onder meer door de instabiele economie wereldwijd en door stevige concurrentie van Amerikaanse en opkomende Chinese webshops als Shein en Temu.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Energieleverancier Eneco stopt met het gebruik van de slogan "sneller klimaatneutraal" in hun reclames na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Die claim kan voor onduidelijkheid zorgen bij consumenten over de specifieke duurzaamheidsvoordelen van producten van Eneco, aldus de marktwaakhond. Daarmee is die mogelijk misleidend.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - BAM ging donderdag hard onderuit op de Amsterdamse beurs na tegenvallende resultaten. De grootste bouwer van Nederland zag de omzet en winst dalen in het eerste kwartaal. Ook blijven de marktomstandigheden volgens BAM op korte termijn uitdagend als gevolg van hogere rente en politieke onzekerheden. Het aandeel werd bijna 17 procent lager gezet.
2 uur geledenKOPENHAGEN (ANP/BLOOMBERG/RTR) - De vooruitzichten voor de wereldwijde containerhandel verbeteren, ondanks de verstoringen door de aanvallen van schepen door Houthi-rebellen in de Rode Zee. Het Deense Maersk, een van de grootste containerrederijen ter wereld, heeft donderdag bij zijn kwartaalcijfers de vooruitzichten voor de handel in positieve zin aangescherpt.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - VodafoneZiggo is in het eerste kwartaal van dit jaar 26.600 consumenten met een vaste aansluiting als klant kwijtgeraakt. Dat komt onder meer door de sterke concurrentie op die markt. Het aantal zakelijke klanten met internetaansluitingen steeg met 3100.
2 uur geleden