Personeel Boeing krijgt vrijwillige vertrekregeling
CHICAGO (ANP/BLOOMBERG) - Boeing heeft personeelsleden een vrijwillige vertrekregeling aangeboden. Dat deed de Amerikaanse vliegtuigbouwer met 161.000 medewerkers donderdag in een boodschap aan zijn werknemers. Boeing hoopt op die manier snel kosten te kunnen besparen.
"Als de wereld deze pandemie te boven is gekomen, zullen onze markt en de producten en diensten die onze klanten van ons verlangen er anders uitzien", liet Boeing-topman David Calhoun zijn werknemers donderdag weten. "Het is van belang dat we ons nu gaan aanpassen aan onze nieuwe realiteit."
Vliegtuigbouwers hebben met een sterk krimpende markt te maken vanwege de coronapandemie, die de luchtvaartsector zwaar treft. Overheden over de hele wereld hebben reisrestricties ingesteld en luchtvaartmaatschappijen hebben hun schema's opgeschort en hun toestellen geparkeerd. Volgens een schatting van luchtvaartdata-analist Cirium staat 44 procent van de wereldwijde vloot aan de grond. Met Boeing ging het al slecht na het debacle rond de 737 MAX, die na enkele dodelijke ongelukken niet meer de lucht in mag. Nu heeft de Amerikaanse vliegtuigbouwer ook te maken met een instortende vraag naar toestellen als de 787 Dreamliner en de 777X.
De keuze voor een vrijwillig vertrekplan is waarschijnlijk gemaakt omdat gedwongen ontslagen tot gevolg kunnen hebben dat Boeing geen aanspraak kan maken op staatssteun. De vliegtuigbouwer liet het Amerikaanse Congres eerder weten dat de industrie zo'n 60 miljard dollar nodig zou hebben.
Boeing is een van de vele bedrijven die van personeel af wil om tijdens de coronacrisis kosten te besparen. Donderdag werd duidelijk dat in de afgelopen week 6,6 miljoen Amerikanen een werkloosheidsuitkering aanvroegen. Dat brengt het totaal van de laatste twee weken op ongeveer 10 miljoen.
Meer uit Financieel
NEW YORK (ANP) - Wall Street is maandag overwegend lager gesloten. Stevige verliezen bij grote technologiebedrijven, waaronder SpaceX, overschaduwden het optimisme over de voortgang van de vredesgesprekken tussen de Verenigde Staten en Iran.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX, de belangrijkste beursindex in Amsterdam, is de week begonnen met een nieuw slotrecord. Na een daling aan het eind van vorige week toonden beleggers zich, mede door de vredesgesprekken tussen de Verenigde Staten en Iran, weer positiever.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De vraag naar airconditioners is sinds vorige week "explosief" gestegen, meldt Techniek Nederland. Volgens de installatiebrancheorganisatie melden sommige installateurs in de afgelopen dagen vier keer zoveel aanvragen vergeleken met de weken ervoor.
7 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Telecomprovider Odido heeft maandagmiddag last van een storing, blijkt uit duizenden meldingen op Allestoringen. Meerdere personen melden problemen met internetverbindingen en zeggen niet te kunnen bellen.
7 uur geledenWASHINGTON (ANP/AFP) - De Verenigde Staten hebben maandag aangekondigd bepaalde sancties tegen Iran tijdelijk op te schorten. Daardoor kan de Islamitische Republiek tot en met 21 augustus ruwe olie en aanverwante producten produceren, verkopen en leveren.
8 uur geledenNEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York kwamen maandag bij de opening nauwelijks in beweging. Beleggers op Wall Street keerden terug van een lang weekend, want vrijdag waren de Amerikaanse beurzen dicht voor Juneteenth, waarbij de afschaffing van de slavernij in de Verenigde Staten wordt herdacht. Handelaren volgden verder de ontwikkelingen rond de vredesgesprekken tussen Iran en de VS. De olieprijzen gingen omlaag.
9 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Meer dan de helft van de Schipholbeveiligers heeft te weinig tijd om veiligheidsprocedures goed uit te voeren. Dat concludeert FNV op basis van een analyse van bijna tweehonderd klachten die de vakbond ontving. FNV opende vorige maand een meldpunt voor de duizenden beveiligers op de luchthaven die zijn overgegaan naar een andere werkgever door de nieuwe aanbesteding van de beveiliging.
9 uur geleden