
PepsiCo tempert prognose door boycots en voorzichtige consument
PURCHASE (ANP/BLOOMBERG/RTR) - Frisdrank- en snackproducent PepsiCo heeft zijn groeiverwachting voor dit jaar verlaagd omdat voorzichtige consumentenbestedingen in Noord-Amerika de vraag naar frisdranken en snacks drukken. Ook heeft het bedrijf achter merken als Pepsi, 7Up, Lay's chips en Quaker cruesli last van boycots in het Midden-Oosten.
PepsiCo rekent nu nog maar op een omzetgroei op eigen kracht van hoogstens enkele procenten, waar eerder nog van 4 procent groei werd uitgegaan. De verkoopvolumes bij de meeste divisies daalden in het derde kwartaal, waardoor de omzet slechts 1,3 procent omhoog ging. Daarmee presteerde het Amerikaanse concern slechter dan analisten in doorsnee hadden voorzien.
De onderneming heeft het moeilijk omdat hogere prijzen ervoor zorgen dat consumenten zuiniger zijn of overstappen op goedkopere huismerken. PepsiCo verwacht dat de inflatie wel zal afnemen, maar dat consumenten "prijsbewust blijven", zo werd dinsdag gemeld.
Verstoringen
Topman Ramon Laguarta noemde in een verklaring ook "verstoringen in de bedrijfsvoering door toenemende geopolitieke spanningen in bepaalde internationale markten". Het bedrijf ondervindt daarnaast nog steeds de gevolgen van een grote terugroepactie van Quaker Oats eind vorig jaar. In december 2023 waarschuwde de Amerikaanse toezichthouder FDA dat de producten mogelijk besmet waren met salmonella.
In Europa is het beeld wel gunstiger voor de onderneming. Hier zag PepsiCo afgelopen kwartaal een bescheiden volumegroei, net als in de regio Azië-Pacific. De onderneming verwacht ook nog steeds dat de winst, gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten, dit jaar met minstens 8 procent zal groeien.
Meer uit Financieel
EL SEGUNDO (ANP/BLOOMBERG) - Speelgoedmaker Mattel heeft het afgelopen kwartaal last gehad van Amerikaanse winkeliers die bestellingen uitstelden door onzekerheid over het tariefbeleid van de Amerikaanse president Donald Trump. De omzet van de maker van Barbie-poppen daalde in het derde kwartaal met 6 procent tot 1,7 miljard dollar, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.
7 uur geledenLOS GATOS (ANP) - Netflix heeft in het derde kwartaal meer omzet en winst behaald, met name dankzij meer abonnees en prijsverhogingen. Het in het Californische Los Gatos gevestigde bedrijf profiteerde onder meer van het succes van series zoals Wednesday, de film Happy Gilmore 2 en de truecrimedocumentaire Unknown Number: The High School Catfish.
7 uur geledenNEW YORK (ANP) - Warner Bros. Discovery hoorde dinsdag bij de stijgers op Wall Street, nadat het entertainmentconcern had bekendgemaakt open te staan voor een verkoop. Na interesse van verschillende partijen meldde het bedrijf dinsdag "een breed scala aan strategische opties" te onderzoeken, waaronder het doorgaan met de geplande opsplitsing van het concern, een verkoop van het hele bedrijf, of het verkopen van losse onderdelen. Het aandeel werd 11 procent hoger gezet.
8 uur geledenCLICHY (ANP/AFP) - Het Franse cosmeticaconcern L'Oréal is geïnteresseerd in een aandeel in Armani, terwijl het bedrijf tegelijkertijd doorgaat met de miljardenovername van de beautytak van Kering. "De overname van Kerings beauty-activiteiten verandert niets aan onze intentie om deel uit te maken van Armani", zei L'Oréal-topman Nicolas Hieronimus tegen de Franse krant Le Figaro.
9 uur geledenURMOND (ANP) - Chemiebedrijf Fibrant wil drie van zijn zeven fabrieken op het Limburgse industriecomplex Chemelot sluiten. Daarbij verliezen ongeveer honderd medewerkers gedwongen hun baan.
9 uur geledenSAN FRANCISCO (ANP/AFP/RTR/BLOOMBERG) - OpenAI heeft dinsdag een eigen zoekmachine aangekondigd, genaamd ChatGPT Atlas. De maker van de populaire chatbot zet daarmee kunstmatige intelligentie (AI) in om de concurrentie aan te gaan met Google. De webbrowser komt eerst uit voor Apple's macOS en moet later ook te gebruiken zijn op Windows, iOS en Android.
9 uur geledenHERZOGENAURACH (ANP) - Adidas heeft zijn financiële verwachtingen voor dit jaar naar boven bijgesteld. De Duitse sportkledingfabrikant verwijst daarbij naar "aanhoudend momentum" van het Adidas-merk en beter dan verwachte bedrijfsresultaten. Daarnaast boekt het bedrijf naar eigen zeggen succes met inspanningen om de extra kosten deels op te vangen die het gevolg zijn van de verhoogde Amerikaanse importtarieven.
11 uur geleden