Peilingen: Veel steun voor Johnson
LONDEN (ANP/RTR) - De Britse Conservatieve Partij van premier Boris Johnson heeft de marge met de belangrijkste oppositiepartij Labour vergroot tot 16 procentpunt. Dat blijkt uit de wekelijkse peiling die Opinium heeft uitgevoerd.
De Tories zouden als er nu parlementsverkiezingen zijn, kunnen rekenen op 44 procent, 3 procentpunt meer dan een week geleden. Labour zakt 1 procentpunt naar 28 procent. De pro-Europese Liberaal Democraten noteren 14 procent en de Brexit Party staat op 6 procent.
Ook in een zaterdag gepubliceerde peiling van onderzoeksbureau SavantaComRes waren de Conservatieven verreweg de grootste met 41 procent (+1), terwijl Labour haar steun zag stijgen van 30 naar 33 procent. De pro-Europese Liberaal-Democraten staan op 14 procent en de Brexit Party op 5 procent.
Peilingen
In een peiling van de Mail on Sunday behalen de Conservatieven 45 procent (+4), Labour 30 procent (+1), de Liberaal Democraten zakken 5 procentpunt naar 11 procent en de Brexit Party blijft staan op 6 procent.
Volgens een peiling van YouGov behalen de Conservatieven 45 procent. Labour noteerde 28 procent, de Liberaal Democraten zaten op 15 procent en de Brexit-partij op 4 procent.
Grote verrassingen
De Britse peilingen gelden over het algemeen niet als zaligmakend. Eerdere verkiezingen zorgden ook bij opiniepeilers voor grote verrassingen. Volgens waarnemers maakt nu ook de diepe verdeeldheid binnen de partijen en binnen de kiesdistricten over het opzeggen van het EU-lidmaatschap het peilen uiterst moeilijk.
Op 12 december gaat Groot-Brittannië naar de stembus voor een nieuw parlement.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
7 uur geleden