Peiling: kleine meerderheid voor invoering van 2G-systeem
DEN HAAG (ANP) - Een kleine meerderheid van de Nederlanders (55 procent) steunt de invoering van zogenoemde 2G-aanpak, waarbij mensen alleen nog een coronatoegangsbewijs krijgen als ze gevaccineerd zijn of corona hebben gehad. Dat blijkt uit een onderzoek van I&O Research onder 2207 Nederlanders in opdracht van de NOS. Van de ondervraagden geeft 12 procent aan neutraal te zijn over 2G, 31 procent is tegen.
De Tweede Kamer debatteert dinsdag over de invoering van 2G voor bepaalde sectoren zoals de horeca. De partijen in de Kamer zijn verdeeld over de maatregel. Uit de peiling blijkt dat weerstand het grootst is bij de achterban van de SGP (niet meer dan 7 procent voor), Forum voor Democratie (10 procent voor) en de ChristenUnie (30 procent voor). De achterban van VVD en D66 is juist enthousiast, meer dan 70 procent van hen is voor 2G.
Vooral jongeren lopen niet warm voor de 2G-aanpak, 35 procent van hen is voor. Dat geldt ook voor niet-westerse migranten, slecht 37 procent van is voor een 2G-systeem. Onder beide groepen is de vaccinatiegraad relatief laag.
Draagvlak
Verder is het opvallend dat het draagvlak voor de corona-aanpak van het kabinet afneemt. I&O meet de steun voor de coronamaatregelen sinds maart vorig jaar, voor het eerst geeft een meerderheid (57 procent) van de ondervraagden aan geen of slechts beperkt vertrouwen hierin te hebben. Bij het onderzoek in oktober had 64 procent van de ondervraagden nog vertrouwen in de corona-aanpak.
Onderzoeker Peter Kanne van I&O Research verklaart tegenover de NOS: "Vorig jaar was er nog het nodige begrip voor het kabinet, dat ook was overvallen door deze crisis. Maar inmiddels overheerst het idee dat men toch van eerder gemaakte fouten zou moeten hebben geleerd en dat er een zwalkend beleid wordt gevoerd."
Meer uit Gezond
MIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Toen de scholen tijdens de coronapandemie dicht moesten, werkte dat kindermishandeling in de hand. Dat zei kinderarts Károly Illy tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij benadrukte dat er geen cijfers van zijn, maar dat de kans dat er dingen achter de voordeur gebeuren die schadelijk zijn voor kinderen in zo'n situatie "levensgroot aanwezig" is.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderarts en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde Károly Illy was verbaasd dat "zijn eigen club" op 14 maart 2020 adviseerde om de scholen te sluiten. De Federatie Medisch Specialisten adviseerde dat kort na een advies van het Outbreak Management Team (OMT) zonder de leden, zoals Illy, te raadplegen. Twee dagen later gingen de scholen dicht.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig hoofdinspecteur curatieve zorg Marina Eckenhausen drong er in juni 2020 bij zorgminister Hugo de Jonge op aan om de coronacrisis breder te bekijken. Volgens haar was er te veel aandacht voor het medische oogpunt. "Dat zeg ik met een medische achtergrond."
4 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) werd tijdens de eerste coronagolf verrast door het besluit van het kabinet om geen bezoek meer toe te staan in verpleeghuizen. Toenmalig hoofdinspecteur curatieve gezondheidszorg Marina Eckenhausen zei tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie dat de inspectie dat besluit graag van tevoren had geweten.
4 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De quarantaineperiode voor de passagiers van cruiseschip Hondius in Nederland is voorbij. Geen van deze passagiers die op het schip zaten waar in april het hantavirus uitbrak, werd uiteindelijk ziek, meldt het RIVM. Eén persoon blijft langer in quarantaine, want die is in nauw contact geweest met iemand die later is opgenomen met het virus.
5 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De urgentie van de coronapandemie werd niet overal even duidelijk gevoeld. Ook bij wetenschappers liepen de inschattingen van de ernst van de situatie aanvankelijk uiteen, zei epidemioloog Amrish Baidjoe tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
6 dagen geleden