Peiling: drie op de tien hebben airco, de rest vaak bewust niet
UTRECHT (ANP) - Ongeveer drie op de tien Nederlanders hebben tegenwoordig een airco in huis volgens een peiling die Milieu Centraal heeft laten houden onder ruim duizend mensen. Mensen die geen airco hebben, zijn vaak juist kritisch over de apparaten. Van die groep vindt de meerderheid bijvoorbeeld dat een airco te duur is, iets meer dan de helft vindt het "energieverspilling".
Een op de drie ondervraagden zonder airco vinkte in de door Motivaction uitgevoerde peiling ook aan: "Ik vind een airco slecht voor het klimaat".
Twee derde van de ondervraagden vindt dat airco's te veel energie gebruiken. Daaronder zijn dus ook mensen die er wel een in huis hebben. Als redenen om er eentje te hebben, noemen mensen vaak dat hun huis er comfortabeler door aanvoelt en dat ze dankzij de airco beter slapen.
Andere maatregelen ook effectief
Milieu Centraal wijst erop dat diverse andere maatregelen ook effectief zijn om het huis af te koelen, zoals goede dak- en muurisolatie en zonwering. Zeven op de tien ondervraagden houden op warme dagen overdag bovendien hun ramen of gordijnen dicht, de meesten ventileren in de avond hun woning.
Van de hele groep ondervraagden zegt 8 procent komend jaar (nog) een mobiele airco te willen aanschaffen. Nog eens 7 procent wil (nog) een vaste airco kopen.
Kanttekening
Of het aantal huishoudens met een airco de afgelopen jaren is gestegen, valt niet goed te zeggen. Een vergelijkbare peiling werd in 2021 ook uitgevoerd, met als uitkomst dat toen ruim een vijfde een airco gebruikte, maar in die peiling werd niet expliciet naar het bezit gevraagd. Aircobezit werd afgeleid uit antwoorden op de vraag wat mensen doen om hun huis koel te houden. Om een betrouwbaarder resultaat te krijgen, werd ditmaal wél duidelijk gevraagd of mensen een airco bezitten.
Een kanttekening is overigens dat de peiling eind maart werd uitgevoerd, toen het nog vrij fris was.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
4 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
5 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
7 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
9 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
11 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
11 uur geleden