Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

PEC-manager: onverantwoord besluit en KNVB is aansprakelijk

PEC-manager: onverantwoord besluit en KNVB is aansprakelijk

ZWOLLE (ANP) - Volgens Mike Willems, manager technische zaken van PEC Zwolle, neemt het bestuur betaald voetbal van de KNVB een onverantwoord risico met het laten doorgaan van de Eredivisiewedstrijd van zijn club vrijdagavond tegen Willem II. "Ze blijven vasthouden aan die regel van twaalf spelers plus een keeper. Maar ik vind het onverantwoord", reageert Willems verbolgen.

De KNVB wees donderdag het verzoek van PEC Zwolle af om het thuisduel met Willem II uit te stellen vanwege het flinke aantal besmettingen in de Zwolse selectie. Volgens Willems kan zijn club momenteel nog net een elftal op de been brengen.

"Maar ik heb tegen de KNVB gezegd dat de verantwoordelijkheid bij hen ligt. Er wordt altijd gezegd dat het een zeer gevaarlijk virus is dat op je hart kan slaan. Daarnaast is het ook onverantwoord om spelers te laten invallen en minuten te laten maken, die zes weken of langer niet of nauwelijks hebben getraind. Je loopt dan het risico van spierblessures. En dan ben je ze weer zes weken kwijt. Of ik de KNVB dan aansprakelijk ga stellen? Zover zijn we nog niet gegaan, maar ik heb het ze wel medegedeeld."

Onverantwoord

Willems: "Er zitten nu echt spelers in onze wedstrijdselectie die normaliter nooit tot de selectie zouden behoren. En die moeten dan misschien vrijdag tegen Willem II invallen als een speler met een blessure moet uitvallen. Dat is onverantwoord, naar mijn idee."

Volgens Willems zitten er ook spelers in de Zwolse wedstrijdselectie die al corona hebben gehad. "En die zijn zeker nog niet helemaal speelklaar. Eentje is vanavond zelfs nog naar het ziekenhuis gegaan om een hartfilmpje te laten maken. Een ander was in december geblesseerd en kreeg daarna corona. Hij was pas woensdag weer terug in training. Die heeft een week of zes helemaal niets gedaan."

Een spoedprocedure aanspannen tegen het besluit van de KNVB heeft volgens Willems weinig zin. "Daarvoor is de tijd gewoon te kort. We hebben het geaccepteerd en we hebben elf spelers. We gaan voetballen en we gaan winnen ook. We zullen verder wel zien. Misschien komen er vrijdag nog wel wat positieve gevallen bij."

Meer uit Voetbal

Chong is het zat te zeggen dat iedereen bij Curaçao hetzelfde is

PHILADELPHIA (ANP) - Tahith Chong (26) is het zat om steeds uit te moeten leggen dat alle spelers bij Curaçao als 'broeders' van hem zijn. De aanvaller is de enige van de 26 selectiespelers die op het eiland is geboren. Verschillende internationale media hebben daar vraagtekens bij gezet. "We hebben allemaal roots uit Curaçao. We willen samen iets bijzonders bereiken. Iedereen is bij ons gelijk. Er is geen onderscheid", stelde Chong in het Philadelphia Stadium waar Curaçao op donderdag de derde groepswedstrijd tegen Ivoorkust speelt.

4 minuten geleden
Advocaat heeft goed gevoel over Curaçao voor treffen Ivoorkust

PHILADELPHIA (ANP) - Dick Advocaat (78) heeft vertrouwen in het elftal van Curaçao dat op donderdag de derde groepswedstrijd speelt tegen Ivoorkust. 'The Blue Wave' moet in het Philadelphia Stadium winnen om naar de zestiende finales te gaan. "We kunnen het iedere tegenstander moeilijk maken. Als we zo spelen als tegen Ecuador, dan zitten we in de goede richting. Ik heb er wel een goed gevoel bij."

5 minuten geleden
Oranje gaat voor groepswinst in laatste groepsduel met Tunesië

KANSAS CITY (ANP) - Ronald Koeman wil met het Nederlands elftal op het WK als eerste eindigen in de poule. De bondscoach houdt tijdens de laatste groepswedstrijd geen rekening met de mogelijke tegenstander in de zestiende finales. Ook vindt hij het niet nodig om spelers rust te gunnen. "We willen steeds beter worden op het WK", zei de 63-jarige oefenmeester op een persconferentie. "We willen goed voetbal spelen en een goede uitslag neerzetten. De uitslag van Japan tegen Zweden is ook van belang. Maar het belangrijkste zijn wij zelf."

7 minuten geleden
Gravenberch na reserverol op EK nu basisspeler: dat voelt goed

KANSAS CITY (ANP) - Ryan Gravenberch dankt zijn basisplaats in het Nederlands elftal aan de snelle ontwikkeling die hij bij Liverpool heeft doorgemaakt. Dat zei de middenvelder woensdag tijdens een persconferentie in Kansas City, een dag voor de laatste groepswedstrijd op het wereldkampioenschap tegen Tunesië.

10 minuten geleden
Koeman hoopt dat voorspelde noodweer uitblijft in Kansas City

KANSAS CITY (ANP) - Ronald Koeman hoopt dat de laatste groepswedstrijd van het Nederlands elftal tegen Tunesië niet hoeft te worden onderbroken door noodweer. "We kunnen ons op alles voorbereiden, maar niet op het weer", zei de bondscoach op zijn laatste persconferentie voor het derde duel van Oranje op het WK. "Laten we hopen dat het duel onder goede omstandigheden gespeeld kan worden en ook kan worden afgemaakt. Maar dat weten we niet zeker."

14 minuten geleden
Zwitserland houdt gastland Canada van groepswinst op WK

VANCOUVER (ANP) - Zwitserland heeft zich dankzij een zege op gastland Canada verzekerd van de winst van poule B op het WK. De ploeg van bondscoach Murat Yakin maakte in Vancouver aan het begin van de tweede helft het verschil via Rubén Vargas en Johan Manzambi: 2-1.

2 uur geleden
FC Utrecht legt transfervrije linksback Paredes vast

UTRECHT (ANP) - FC Utrecht heeft de Amerikaanse linksback Kevin Paredes transfervrij vastgelegd. De 23-jarige voetballer stond sinds begin 2022 onder contract bij VfL Wolfsburg, waarmee hij vorige maand degradeerde uit de Bundesliga. De viervoudig international van de VS kwam door een voetblessure de afgelopen twee seizoenen niet veel in actie. Daarvoor kreeg hij wel veel speeltijd.

4 uur geleden