Patiënten willen meer onderzoek naar sluiting (kind)hartcentra
DEN HAAG (ANP) - Ouders van kinderen met een aangeboren hartafwijking en volwassenen met een aangeboren hartafwijking willen dat het ministerie van Volksgezondheid meer onderzoek doet naar de sluiting van (kind)hartcentra. Ruim 350 ondertekenaars hebben dinsdag een brief gestuurd aan de nieuwe minister van Volksgezondheid Ernst Kuipers (D66).
Zij vinden dat er nog onvoldoende onderzoek is gedaan naar mogelijke gevolgen van het concentreren van hartchirurgie bij kinderen en hoogcomplexe ingrepen bij volwassenen met een aangeboren hartafwijking.
Voormalig zorgminister Hugo de Jonge besloot deze zorg in de toekomst plaats te laten vinden in het Erasmus MC in Rotterdam en in het UMC Utrecht/Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ). Daardoor vallen het Centrum voor Aangeboren Hartafwijkingen Amsterdam-Leiden (CAHAL) en het Universitair Medisch Centrum Groningen af. De mensen die de brief aan opvolger Kuipers hebben ondertekend, vrezen dat de zorg minder bereikbaar wordt en dat de zorgprofessionals minder goed kunnen samenwerken.
Concentratie van de zorg
De ondertekenaars pleiten voor drie (kind)hartcentra in plaats van twee. Volgens hen is de afstand voor mensen die in het noordelijke of noordoostelijke deel van Nederland wonen te groot. Ze stellen dat "slechts krap zeshonderd reacties" zijn verwerkt van patiënten in het advies over de concentratie van de zorg, terwijl overige patiënten hier vaak niet van op de hoogte waren. Naar schatting zijn er zo'n 75.000 mensen met een aangeboren hartafwijking.
De Jonge stelde in een brief aan de Tweede Kamer in december dat een concentratie van de zorg noodzakelijk is, omdat patiënten met een aangeboren hartafwijking vaak intensieve en "hoogcomplexe" zorg nodig hebben. Door de huidige spreiding van de zorg over vier centra, krijgen behandelteams te weinig patiënten "om hun vaardigheden voldoende op peil te houden", aldus De Jonge. Bovendien zijn er te weinig chirurgen en cardiologen per behandelteam, waardoor te weinig mensen kunnen bijspringen als personeel uitvalt.
De brief aan Kuipers is voornamelijk ondertekend door ouders van kinderen met een aangeboren hartafwijking. Daarnaast hebben 84 volwassen patiënten hun handtekening gezet. Verder zijn er nog een aantal partners, familieleden, artsen, vrienden en buren die de oproep aan Kuipers ondersteunen. Het ministerie van Volksgezondheid laat weten dat Kuipers binnenkort, waarschijnlijk morgen, een nieuwe brief over dit onderwerp naar de Tweede Kamer stuurt.
Meer uit Binnenland
DELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
20 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
52 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
2 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
15 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
21 uur geleden