Patiënt van Fivoor in brief: medeleven met inwoners Den Dolder
DEN DOLDER (ANP) - Een patiënt van de psychiatrische kliniek Fivoor heeft per brief de inwoners van Den Dolder laten weten dat hij meeleeft met de buurt. Een woordvoerder van de kliniek bevestigt berichtgeving van RTV Utrecht over de brief. Begin januari werd een 76-jarige vrouw op straat neergestoken in het Utrechtse dorp. Een patiënt van Fivoor is opgepakt, hij wordt verdacht van moord of doodslag.
De brief is geschreven door een patiënt, die ook de gevoelens en stemming van patiënten om hem heen beschrijft. "Het is geen formele brief aan de buurt", zegt de woordvoerder. "Maar hij wilde wel zijn medeleven betuigen en laten zien dat hij en anderen in de kliniek niet hetzelfde zijn als de verdachte. We zijn allemaal erg geschrokken van wat er is gebeurd." De briefschrijver wordt behandeld in een andere kliniek dan de verdachte, op hetzelfde terrein.
De patiënt benadrukt in de brief dat hij ook voor zijn behandeling "nooit in staat zou zijn geweest tot een dergelijke daad". Hij noemt het afschuwelijk en verschrikkelijk dat de 76-jarige vrouw is gedood. "Het is pijnlijk om te merken dat sommige bewoners denken dat meer cliënten van Fivoor tot zulke daden in staat zouden zijn. Ik kan u verzekeren dat ik, en velen met mij, hard werken aan ons herstel en streven naar een positieve bijdrage aan de samenleving", schrijft de man verder.
Onveilig
Eigenlijk was het de bedoeling om de brief voor te lezen bij een bewonersbijeenkomst afgelopen vrijdag, maar deze kwam niet op tijd terecht bij de bestuurder. Het is onduidelijk hoe de inwoners van Den Dolder ernaar zullen kijken. Bij de bijeenkomst waren hun zorgen groot. Het vertrouwen is weg en mensen voelen zich onveilig, was onder meer te lezen in een verslag van de avond.
"We begrijpen de emoties in de buurt en we hopen te kunnen bijdragen aan het terugbrengen van dat vertrouwen", zegt de woordvoerder van Fivoor hierover. Tot 20 januari gaan patiënten van Fivoor zo min mogelijk naar het dorp. Alleen voor noodzakelijk bezoek mogen ze onder begeleiding gaan. Op het terrein is er ook begeleiding.
Hierna wordt de situatie opnieuw bekeken. "Het zijn patiënten die zorg ontvangen", zegt de woordvoerder. "Wij mogen de verlofvrijheden van patiënten niet te lang beperken. Een deel van de patiënten verblijft vrijwillig bij Fivoor. Het is niet mogelijk om hen nog langer te beperken in hun bewegingsvrijheid."
Meer uit Binnenland
WIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
6 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
9 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
10 uur geledenDE BILT (ANP) - In Eindhoven is de hittekracht woensdag rond 12.30 uur opgelopen tot 10, het hoogste niveau. Niet eerder werd deze hittekracht daar bereikt. Volgens het KNMI komt hittekracht 10 sowieso zeer zelden voor. De laatste keer was op 14 augustus 2025 op het weerstation in het Limburgse Ell. Op meerdere stations is dit nog nooit gemeten, en op de meeste stations waar hittekracht 10 wel voorkwam, kwam dit slechts eens per vijf tot vijftien jaar voor. Rond 13.15 uur werd ook in onder andere Maastricht de 10 bereikt.
10 uur geleden