Paternotte ziet uitslag verkiezingen als 'steun in rug coalitie'
DEN HAAG (ANP) - D66-fractievoorzitter Jan Paternotte noemt de uitslagen van de gemeenteraadsverkiezingen een "steun in de rug voor de coalitie". D66 won in totaal 57 zetels, VVD kreeg er 66 zetels bij. CDA verloor 19, maar kreeg wel meer stemmen dan in 2022.
Na het verschijnen van de eerste exitpolls van een viertal gemeenten zei premier en D66-leider Rob Jetten woensdagavond nog dat hij de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen "totaal niet" ziet als een eerste test voor de coalitie. "We zijn drie weken bezig. En daar kan je dan denk ik nog weinig over zeggen wat deze uitslag daarvoor betekent. Ook omdat in veel gemeentes lokale partijen meedoen. En die hebben het wederom heel goed gedaan."
Paternotte vond het de ochtend na de verkiezingen lastig om de grote zetelwinst voor lokale partijen te duiden. "Het is zeker zo dat door de winst van lokale partijen landelijke partijen extra hun best moeten doen."
"Je ziet dat het in veel gemeenten heel erg verdeeld is", zei de fractieleider tijdens een bijeenkomst in de Tweede Kamerfractie waar de uitslag werd gevierd. "Van de grote partijen zijn wij de grootste winnaar." Paternotte wees ook op de overwinning van D66 in Den Bosch en Maastricht.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
29 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
31 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
32 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
33 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
34 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
2 uur geleden