Pas in april statiegeld op blikjes, milieuclub is verontwaardigd
DEN HAAG (ANP) - Een statiegeldsysteem voor blikjes hoeft nog niet op 1 januari in werking te treden, zoals staatssecretaris Vivianne Heijnen (Milieu) wilde. In plaats daarvan moet het systeem op 1 april in werking treden, heeft de Raad van State bepaald. Vanuit milieukringen wordt verbolgen gereageerd; het bedrijfsleven zou de invoering van het nieuwe systeem zelf hebben gesaboteerd.
De hoogste bestuursrechter besloot de invoering van het systeem uit te stellen omdat er begin volgend jaar niet voldoende machines zullen zijn voor een werkend systeem. Handmatige inname door supermarkten zou tot grote praktische problemen leiden. De Raad van State vindt dat het algemeen belang daar beter mee gediend is dan met een gefaseerde invoering. Alle partijen waren het eens dat een soepele invoering van het systeem belangrijk is.
De zaak was aangespannen door producenten en importeurs van dranken in blik en supermarkten, verenigd in Stichting Afvalfonds Verpakkingen. Zij wilden een reeks preventieve dwangsommen van tafel. Die zouden vanaf 1 januari opgelegd kunnen worden als er nog geen statiegeld op blikjes werd geïnd en terugbetaald.
Dwangsommen opgeschort
Omdat dit om praktische redenen niet mogelijk blijkt, heeft de voorzieningenrechter van de Raad van State besloten de dwangsommen drie maanden op te schorten. Pas vanaf 1 april mag Heijnen dus invoering van het systeem afdwingen.
Donderdag zei Heijnen nog dat het statiegeldsysteem voor blikjes "gewoon op 31 december" zou ingaan. De staatssecretaris meende dat producenten lang genoeg de tijd hebben gehad om zich voor te bereiden op de nieuwe wet.
Kritiek op vertragging
Het Afvalfonds Verpakkingen noemt het "prettig" dat de bestuursrechter snel uitspraak heeft gedaan. "En we zijn blij dat hij het algemeen belang heeft laten prevaleren. De uitspraak geeft duidelijkheid en rust voor iedereen en met name voor de consument", meldt Hester Klein Lankhorst, algemeen-directeur van de organisatie. Ze benadrukt daarbij dat het Afvalfonds Verpakkingen voorstander is van statiegeld op blikjes.
Milieuorganisatie Recycling Netwerk Benelux zegt dat het bedrijfsleven twee jaar lang de tijd heeft gehad om het systeem in te voeren. "Statiegeldlanden zetten in de regel in één jaar tijd een geheel nieuw systeem op. Deze vertraging is een absolute wanprestatie van het Nederlandse bedrijfsleven", aldus de organisatie. De club vindt dat de staatssecretaris er alles aan moet doen om verder uitstel te voorkomen.
Meer uit Financieel
ROTTERDAM (ANP) - Huishoudens zullen voorlopig moeten wennen aan sterke fluctuaties in de energieprijzen, zoals dat de afgelopen tijd het geval was. Dat zegt Martijn Hagens, de nieuwe topman van energieleverancier Eneco, in een toelichting op de jaarcijfers. Vooral mensen met dynamische energiecontracten voelen de prijsschommelingen.
47 minuten geledenDUBLIN (ANP) - Ryanair gaat zijn beleid voor gezinsplaatsen iets aanpassen, maar doet dat wel met tegenzin. De Britse mededingingsautoriteit (CMA) onderzoekt de Ierse luchtvaartmaatschappij over de verplichte kosten die ouders moeten betalen om bij hun kinderen te zitten. Volgens de luchtvaartmaatschappij is er niets mis met het huidige beleid.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De wereldhandel is in april met 0,7 procent toegenomen. Dat blijkt uit de wereldhandelsmonitor van het Centraal Planbureau (CPB). In maart was de wereldhandel nog afgenomen, maar in april is het effect van de onrust in het Midden-Oosten beperkt.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Een nieuw debacle bij Philips zoals de apneu-affaire is niet uit te sluiten. Dat zeggen advocaten van beleggers die een diepgaand onderzoek willen naar het medisch-technologische concern. Ze beschuldigen het bedrijf ervan de markt te laat te hebben ingelicht over een probleem met afbrokkelend schuim dat in 2021 leidde tot de terugroepactie van miljoenen beademingsapparaten voor apneu-patiënten, met grote verliezen en een gedaalde beurskoers als gevolg.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - Medewerkers van drogisterijen Etos, Kruidvat en Holland & Barrett gaan aankomende zaterdag opnieuw staken, kondigt vakbond FNV aan. De medewerkers van de ketens verkopen die dag volgens de vakbond geen zonnebrandcrème en andere essentiële artikelen, terwijl er hoge temperaturen verwacht worden.
2 uur geledenEERBEEK (ANP) - Papierfabriek Folding Boxboard in het Gelderse Eerbeek heeft uitstel van betaling aangevraagd. Dat bevestigt een woordvoerder van het bedrijf. Vakbond CNV is "volkomen overrompeld" door het nieuws. Eerder sloten in Eerbeek twee andere papierfabrieken de deuren.
2 uur geledenBRUSSEL (ANP) - De EU-lidstaten hebben het laatste akkoord gegeven voor het eerste deel van de handelsdeal die de EU en de VS afgelopen zomer sloten. De deal wordt van kracht als deze verschijnt in het zogeheten EU-publicatieblad, wat meestal niet lang duurt na een definitief akkoord.
3 uur geleden