Partijen willen dat coronamaatregelen beter worden gehandhaafd
DEN HAAG (ANP) - Partijen in de Tweede Kamer denken dat er aanvullende maatregelen nodig zijn om de nieuwe opleving van het coronavirus binnen de perken te houden. Maar D66 en PvdA dringen er vooral op aan dat de huidige maatregelen, vooral het coronatoegangsbewijs, beter worden gehandhaafd, zeggen ze dinsdag. Ze willen het advies van het Outbreak Management Team (OMT) en de voorstellen van het kabinet afwachten.
Vooralsnog is er geen enthousiasme te bespeuren over de optie dat nieuwe maatregelen alleen zouden gelden voor doelgroepen, zoals mensen die niet gevaccineerd zijn. Maandag zei demissionair zorgminister Hugo de Jonge niets uit te willen sluiten, ook niet of maatregelen voor bepaalde regio's kunnen komen waar de vaccinatiegraad laag is.
PVV-leider Geert Wilders zou het "heel oneerlijk en niet te rechtvaardigen" vinden als niet-gevaccineerden de klos zouden zijn bij maatregelen. Wilders ziet de meerwaarde van vaccineren maar hekelt dwang en drang daarbij. Hij verwijt het kabinet dat het de laatste jaren te weinig heeft geïnvesteerd in ziekenhuiscapaciteit en in personeel voor de intensive care.
Vrijheid behouden
D66-Kamerlid Jan Paternotte vindt dat mogelijk nieuwe maatregelen er wel toe moeten leiden dat "de vrijheid die we net terug hebben, behouden". Ook hamert hij op handhaving van vooral de coronapassen. "In andere landen waar het strikter wordt gecontroleerd, werkt het wel en voorkomt het heel veel besmettingen." Paternotte stond er al eerder voor open dat mensen op risicovolle plekken alleen een groen vinkje krijgen na een vaccinatie of herstel. Een test is dan niet voldoende. Maar alleen in laatste instantie, vindt hij, als het nog de enige manier is om te voorkomen dat plekken weer dicht moeten. "Maar het liefst wil D66 dat plekken zoveel mogelijk voor iedereen open zijn, zegt hij.
Kamerlid Attje Kuiken van de PvdA wil dat geteste mensen wel toegang moeten kunnen blijven houden. Ze denkt eerder aan generieke maatregelen zoals het weer moeten dragen van mondkapjes op bepaalde plekken en meer thuiswerken. Uitgangspunt voor nieuwe ingrepen moet volgens haar zijn "dat de zorg overeind blijft voor iedereen".
GroenLinks-fractieleider Jesse Klaver wil niet vooruitlopen op mogelijke maatregelen, omdat dit volgens hem leidt tot onzekerheid en onduidelijkheid. "We moeten doen wat nodig is, maar wel op een verstandige manier", aldus Klaver. Hij verwacht een goede analyse en plannen van het kabinet.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
18 uur geleden