Partijen tegen Rutte: verwijder alleen sms'jes na goedkeuring
DEN HAAG (ANP) - Premier Mark Rutte mag alleen nog maar sms'jes verwijderen als eerst een onafhankelijke ambtenaar meekijkt, vindt een deel van de Tweede Kamer. Dat is een van de moties die is ingediend in het Kamerdebat over de tekstberichten van de minister-president. Het voorstel werd ingediend door GroenLinks, de PvdA, DENK en Volt.
De motie kan staatsrechtelijk niet, zei Rutte, en hij ontraadde hem daarom ook. Het verhoudt zich niet tot de ministeriële verantwoordelijkheid als een minister toestemming aan een ambtenaar moet vragen, beargumenteerde de premier.
Volt wil dat voortaan wekelijks de telefoons van bewindslieden worden uitgelezen op chatverkeer en dat al deze berichten worden gearchiveerd, naar Noors voorbeeld. Rutte adviseerde deze motie aan te houden en te wachten op een brief van het kabinet over hoe het in de toekomst wil omgaan met berichtenverkeer.
Aanscherpen
Rutte wil kijken of de huidige richtlijn voor bewindslieden snel kan worden aangescherpt. De "gedachte uit de motie" wil de premier daarbij meenemen, zoals de invoering van het vier-ogenprincipe.
Rutte voelt er niets voor het verdrag van Tromsø snel te ratificeren, zoals Volt eveneens per motie wil regelen. In dat verdrag staat onder meer de afspraak dat alle overheidsdocumenten in principe openbaar moeten zijn, tenzij hiermee andere rechten of wetten worden overtreden. Het gaat om informatie die op welke manier dan ook door de overheid is ontvangen of verstuurd. Ook deze motie ontraadde de premier.
De moties komen volgende week in stemming.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
18 uur geleden