
Partijen staken miljoenen in onlinecampagnes, maar misten contact
DEN HAAG (ANP) - Hoewel politieke partijen deze campagne afzonderlijk tonnen uitgaven aan advertenties op internet, ging het in de nabeschouwing tussen campagneleiders op donderdag maar weinig over digitaal campagnevoeren. De politici misten vooral de mogelijkheid om de kiezers in het echt te zien. "Als er geen corona was geweest, hadden we hele grote bijeenkomsten gehad," zei Sjoerd Sjoerdsma van D66.
Van half december tot en met vorige week gaven partijen volgens rapporten van Facebook en Google gezamenlijk ruim 2,3 miljoen euro uit aan advertenties online. Hierbij is alleen gekeken naar de partijen die volgens de laatste Peilingwijzer in het voor hen gunstigste geval kans maakten op een zetel.
Die miljoenen bleven onbesproken tijdens het gesprek tussen campagneleiders in Nieuwspoort. De SP moet het traditioneel hebben van een campagne van deur tot deur, aldus SP-campagneleider Maarten Hijink. Dat kon nu niet. Campagneleider Wijnand Duyvendak van GroenLinks vond het wel moeilijk dat zijn partij, die de vorige verkiezingen grote bijeenkomsten organiseerde, "geen contact" kon maken.
Online gebeurde er veel
"Een beetje online, daar gebeurde best veel," zegt hij. Online is volgens hem erg belangrijk, maar als je het niet kunt combineren met een offlinecampagne, blijf je volgens Duyvendak ergens steken.
CDA, een partij die deze verkiezingen flink verlies boekte, gaf veruit het meest uit aan internetreclames: bijna 650.000 euro in dertien weken. Daarna volgen D66 (451.000 euro), GroenLinks (212.000 euro), VVD (207.000 euro), PvdA (184.000 euro) en Forum voor Democratie (182.000 euro). Het gaat hierbij om uitgaven van de landelijke afdelingen van de partijen, maar ook van kandidaten, regionale vertakkingen en gelieerde organisaties als jongerenafdelingen.
Wetenschappers zijn er nog niet over uit welk effect online adverteren heeft op de uitslag van verkiezingen, zegt onderzoeker Tom Dobber van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Maar heel groot zal het effect niet zijn, verwacht hij op basis van onderzoek dat hiernaar is gedaan. "Als je het niet doet, loop je misschien iets achter op andere partijen. En als je het wel doet, kan je hoogstens een paar procentpunten winnen."
Partijen bereikten niet alleen kiezers op internet met advertenties, maar zochten ook op andere manieren contact. Zo kocht de landelijke afdeling van de PVV geen enkele internetreclame, maar stuurde deze wel actief berichten naar volgers op sociale media als Facebook en Twitter. GroenLinks ging via WhatsApp in gesprek met met potentiële stemmers. Het is niet bekend hoeveel geld partijen hebben gestoken in zulke vormen van digitaal campagnevoeren.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Medewerkers van politieke partij DENK steunen de Kamerleden van de politieke partij in hun oproep aan het bestuur om op te stappen. Rogier Bakker, beleidsmedewerker van de Tweede Kamerfractie, deelt een gezamenlijke oproep van de medewerkers op LinkedIn. Zijn collega's reageren daaronder met #stephanmoetterug.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - NSC pleit in haar verkiezingsprogramma voor een minimumloon van 18 euro per uur. Ook wil de partij het eigen risico van de zorgverzekering hervormen door een maximaal bedrag van 80 euro per behandeling in te voeren. Het wettelijk verplichte eigen risico blijft 385 euro per jaar. De partij moet onder leiding van Eddy van Hijum gaan "zorgen voor zekerheid", zoals de titel van het programma luidt.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Demissionair landbouwminister Femke Wiersma (BBB) en financiënminister Eelco Heinen staan tegenover elkaar in discussies over de begroting voor aankomend jaar. Wiersma wil aanspraak maken op geld dat voor het landbouwministerie gereserveerd was, zodat zij met een vervolgpakket aan stikstofmaatregelen kan komen. Maar Heinen wil daar nu nog niets over zeggen. "Het begint met goede plannen, daar ben ik nu nog in afwachting van."
1 dag geledenLEEUWARDEN (ANP) - De Fryske Nasjonale Partij wil met "gezond verstand en pragmatische oplossingen" bij de komende verkiezingen een Tweede Kamerzetel veroveren. Daarbij moet er meer aandacht uitgaan naar de regio, want nu is vooral de Randstad nog belangrijk, aldus lijsttrekker Aant Jelle Soepboer.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen van Milieu noemt het een teleurstelling dat er geen akkoord is gesloten op de VN-top over het terugdringen van plasticgebruik. Nu dreigt volgens de VVD-bewindsman een verdrievoudiging van het gebruik van plastic, "terwijl nu al 90 procent in het milieu belandt".
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De VVD gaat door een lastige periode, erkent ook VVD-vicepremier Sophie Hermans. "Soms zit het tegen, het is wat het is." In de Peilingwijzer, het gewogen gemiddelde van verschillende peilingen, staat de VVD op 20 tot 24 zetels. Dat is zes zetels lager dan ongeveer een maand geleden. Er was in die periode veel ophef over partijleider Dilan Yeşilgöz, mede omdat zij zanger Douwe Bob van Jodenhaat betichtte en daar aanvankelijk geen excuses voor maakte.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Demissionair minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en lijsttrekker namens NSC Eddy van Hijum heeft nog geprobeerd om Diederik Boomsma "binnenboord te houden". Dat is niet gelukt, want Boomsma is overgestapt naar JA21. "Ik respecteer vooral dat hij zijn zetel niet meeneemt", aldus Van Hijum.
1 dag geleden