Partijen presenteren initiatiefwet om 'homogenezing' te verbieden
DEN HAAG (ANP) - D66 en VVD presenteren maandag een initiatiefwet die 'homogenezing' strafbaar moet stellen. Therapieën die bedoeld zijn om de seksuele geaardheid of genderidentiteit van mensen te onderdrukken of veranderen, moeten als het aan de twee partijen ligt worden bestraft met een maximale boete van 22.500 euro, of een celstraf van een jaar.
Bij zogenoemde conversietherapie wordt door middel van bijvoorbeeld gebedssessies of op jongerenkampen geprobeerd om jongeren te 'genezen' van hun geaardheid. Het voorstel wordt ook gesteund door PvdA, GroenLinks, SP en de Partij voor de Dieren. In beide Kamers hebben de partijen een meerderheid.
Een meerderheid van de Tweede Kamer drong in 2019 al aan op een verbod, maar de vorige regering wilde er niet aan. Het toenmalige kabinet wilde eerst meer onderzoek laten uitvoeren.
Barbaarse praktijken
"Homoseksualiteit is niet fout en al helemaal niet iets waarvan je zou moeten genezen", zegt D66-Kamerlid Jeanet van der Laan. "Middeleeuwse praktijken zoals conversietherapie horen niet thuis in Nederland. Personen en organisaties die deze activiteiten aanbieden, reclame voor maken of uitvoeren worden door deze wet strafbaar."
VVD'er Hatte van der Woude vindt het "onverteerbaar dat er jongeren in Nederland zijn die, terwijl ze al worstelen met hun seksualiteit, zo mishandeld en getraumatiseerd worden onder het mom van 'homogenezing'". De wet moet een einde maken aan "deze barbaarse praktijken", stelt het Kamerlid.
Internetconsultatie
Het initiatiefwetsvoorstel is nu in internetconsultatie, wat betekent dat mensen er hun mening over kunnen geven. Daarna gaat het voor advies naar de Raad van State. Vervolgens buigen de Tweede en Eerste Kamer zich erover.
Belangenorganisatie COC is blij met het voorstel. "Jezelf zijn is geen ziekte, laat niemand je ooit wijsmaken dat je daarvan 'genezen' moet worden. Lhbti-genezing is een fabeltje, mensen gaan er aan kapot. Je bent goed zoals je bent", aldus voorzitter Astrid Oosenbrug.
Meer uit Binnenland
HILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
4 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
7 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
8 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
9 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
9 uur geleden