Overijssel stelt toch eigen grond beschikbaar voor zonnepark
WIERDEN (ANP) - Overijssel heeft provinciale grond beschikbaar gesteld voor de realisatie van een zonnepark in de gemeente Wierden. Hoewel de nieuwe coalitie in Overijssel vorig jaar besloot geen zonneparken op landbouw- en natuurgrond meer toe te staan, kan het project van de buurtschappen Notter en Zuna toch doorgaan. Omdat de aanvraag al ruim voor de aanscherping van het provinciale beleid werd gedaan, mag de Coöperatie Notter Zuna het plan wel uitvoeren.
Opvallend is dat de provincie hiervoor eigen grond beschikbaar stelt. Op een locatie tussen de stad Rijssen en de Sallandse Heuvelrug moeten ongeveer 15.000 zonnepanelen komen, verspreid over vijf à zes hectare. "Maar we hebben meer grond nodig, omdat je volgens de regels maar 75 procent van het beschikbare grondoppervlak mag bedekken met panelen", zegt voorzitter Dirkjan Masman van de gebiedscoöperatie.
De coöperatie, die zich inzet voor de "sociale, economische en ecologische bloei" van de gemeenschap in Notter en Zuna, heeft met twee agrariërs al afspraken gemaakt over de koop van hun grond. Om een sluitende businesscase te krijgen, is echter meer ruimte nodig. De provincie heeft nu ook toegezegd in het betreffende gebied "gedurende een periode een perceel grond" ter beschikking te stellen. Over de exacte voorwaarden vindt nog overleg plaats. Het is de bedoeling dat het zonnepark voor 25 jaar wordt aangelegd.
Geen nieuwe initiatieven
"Het gaat om een zonnepark dat er nog kan komen, omdat de aanvraag is gedaan vóór ons besluit om geen zon op veld meer toe te staan", aldus een woordvoerder van de provincie. Nieuwe initiatieven staat Overijssel niet meer toe. De coalitie, bestaande uit BBB, VVD, GroenLinks, PvdA en SGP, wil landbouwgrond en natuur hiermee beschermen.
Volgens Masman is de situatie typerend voor de invloed van verschuivende politieke verhoudingen op langlopende projecten. "De provincie stelde enkele jaren geleden zelf voor om een deel van hun grond te gebruiken voor het zonnepark. Het Energiefonds Overijssel, opgericht door de provincie, financierde onze 'aanloopplannen'. Maar de toezegging werd vlak voor de Provinciale Statenverkiezingen ingetrokken. Het nieuwe college kwam toen met een ander beleid. De provincie heeft zich klemgereden en daardoor zat ons project ook klem", aldus de voorzitter.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
20 uur geleden