Overijssel neemt regie in energiebeleid om haast te maken
ZWOLLE (ANP) - Overijssel heeft het beleid voor het opwekken van zonne- en windenergie aangescherpt omdat de provincie tempo moet maken met de energietransitie. Dat zegt gedeputeerde Tijs de Bree in een reactie op boze brieven van gemeenten uit de regio's Twente en West-Overijssel. Zij zijn er niet blij mee dat de provincie in de afgelopen maanden nadrukkelijk de regie naar zich toe heeft getrokken en beslissingen heeft genomen die hun plannen soms doorkruisen.
"We lopen achter met de realisatie van windenergie. Als we onze doelen in 2030 willen halen, dan moeten we nu aan de slag", aldus De Bree. "We hebben gemeenten maximaal de ruimte gegeven. Ze hadden tot 1 juli de tijd om zelf gebieden aan te wijzen waar windturbines kunnen komen. Sommige gemeenten kregen zelfs nog een half jaar uitstel. Ik begrijp als geen ander dat er zorgen zijn, maar ik wil duidelijkheid bieden door te zeggen: hier kan het wel en hier kan het niet."
De nieuwe coalitie in Overijssel - bestaande uit BBB, VVD, GroenLinks, PvdA en SGP - overviel zowel de oppositiepartijen als de gemeenten afgelopen zomer met de boodschap dat windturbines alleen nog maar in clusters van minimaal vier stuks geplaatst mogen worden. De coalitie wil daarmee voorkomen dat er verspreid door de hele provincie windturbines zouden komen. Enkele weken geleden verraste het college van Gedeputeerde Staten opnieuw door geen zonneparken op natuur- en landbouwgrond meer toe te staan.
Doelen bijna bereikt
Overijssel heeft de doelen voor zonne-energie (1,3 TWh, terawattuur) namelijk al vrijwel bereikt. Wat windenergie betreft (in totaal zo'n 2 TWh) moet nog veel gebeuren. Overijssel verwacht dat daarvoor zo'n negentig windturbines nodig zijn, het liefst in een beperkt aantal grote clusters. De provincie zegt dat er zeven aanvragen voor zulke projecten liggen, die volgens De Bree voor "een substantieel deel" van de gewenste opwek van duurzame energie kunnen zorgen (zo'n 25 procent).
In heel wat gebieden heerst weerstand tegen de komst van de hoge windturbines, die met hun slagschaduw en geluid voor overlast kunnen zorgen. Zeker in Twente willen sommige gemeenten dan ook liever wat meer zonnepanelen in plaats van windturbines. De provincie houdt echter vast aan de afgesproken verhouding: 40 procent zon en 60 procent wind. Een groter aandeel zonne-energie leidt volgens De Bree tot verlies van ruimte en "enorme pieken" op het elektriciteitsnet op zonnige dagen.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
1 dag geleden