Overheid wil meer geld in ruimtevaart pompen
NOORDWIJK (ANP) - De overheid wil meer geld uitgeven aan ruimtevaart. De investeringen moeten in een komende kabinetsperiode met 60 miljoen euro per jaar omhoog. Dat staat in een rapport dat vijf ministeries donderdag hebben gepresenteerd op ruimtevaartlab ESTEC in Noordwijk. Nederland geeft nu ongeveer 135 miljoen euro per jaar uit aan ruimtevaart.
Het advies is opgesteld door een commissie waarbij de ministeries van Economische Zaken, Defensie, Infrastructuur, Buitenlandse Zaken en Onderwijs betrokken waren.
Afhankelijk
ESTEC is het kloppende hart van de Europese ruimtevaart. Veel satellieten worden daar bedacht, ontwikkeld, gebouwd en getest voordat ze naar de ruimte gaan. Zulke satellieten zijn essentieel voor de samenleving, maar ook voor legers, staat in de plannen. Europa steekt veel geld in de ruimtevaart, maar "de Nederlandse overheidsinvesteringen zijn niet meegegaan in deze trend en we verliezen de laatste jaren daardoor grote opdrachten en daarmee onze wetenschappelijke en technologische voorsprong en positie".
Het risico bestaat dat Nederland dan afhankelijk wordt van buitenlandse bedrijven, aldus de opstellers. Om dat te voorkomen, moeten bedrijven, universiteiten en de overheid nauwer samenwerken.
Ockels en Kuipers
Nederland blijft ook achter bij de norm die Europese landen met elkaar hebben afgesproken. Elk land moet bijdragen naar de omvang van zijn economie. Dat betekent dat Nederland 4,7 procent van het Europese ruimtevaartbudget voor zijn rekening moet nemen, maar Nederland komt niet verder dan zo'n 2,6 procent. De onderzoekers vergelijken het ook met andere landen. Nederlanders betalen gemiddeld ongeveer 9 euro per persoon per jaar aan ruimtevaart. In Frankrijk is dat ruim 39 euro en in Zwitserland en Noorwegen bijna 33 euro.
Een land dat veel geld in ruimtevaart steekt, kan daarvoor worden beloond met plekken voor astronauten op ruimtevluchten. In het verleden zijn de Nederlanders Wubbo Ockels en André Kuipers naar de ruimte gegaan. In de komende jaren kunnen Europese astronauten met de Verenigde Staten mee naar de maan. Over eventuele nieuwe missies voor Nederlanders laat het rapport zich echter niet uit.
Volgend kabinet
De 'ruimtevaartagenda' is opgesteld door een commissie onder leiding van oud-minister Maria van der Hoeven. Volgens haar is een ambitieus beleid "bikkelhard nodig", en is daar ook extra geld voor nodig. "We moeten leren de aarde te zien door de ogen vanuit de ruimte", schrijft ze in het rapport.
De commissie zegt dat het aan een volgend kabinet is om te besluiten of het advies wordt overgenomen en er daadwerkelijk meer geld naar ruimtevaart gaat.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Eerste Kamer moet wetten kunnen aanpassen en terugsturen naar de Tweede Kamer, vindt het kabinet. Een voorstel om de grondwet te wijzigen en dat te regelen, zet minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken, CDA) opnieuw op de politieke agenda. Het plan is in 2023 al eens ingediend, maar de Tweede Kamer heeft het nog niet besproken.
6 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De vijf partijen die samen het nieuwe stadsbestuur van Rotterdam vormen, verwachten vrijdag hun coalitieakkoord te presenteren. Een woordvoerder van de informateurs bevestigt dat maandag na berichtgeving door het AD en RTV Rijnmond. "De partijen gaan vandaag hun onderhandelingen afronden", zegt hij.
9 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Don Ceder van de ChristenUnie vindt de excuses die premier Rob Jetten zondag heeft uitgesproken aan de Molukse gemeenschap in Nederland "een historisch markeringspunt". Dat zei hij over de toespraak van Jetten voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
1 dag geledenDEN BOSCH (ANP) - Christine Teunissen zal opkomen voor dieren én mensen, beloofde ze op haar eerste congres als leider van Partij voor de Dieren. "We zijn bij de dieren begonnen. En vanuit de belangen van de dieren volgen de belangen van de natuur, ecosystemen en mensen die in de verdrukking komen", zo sprak de politica haar partijgenoten zaterdagmiddag toe in de Brabanthallen in Den Bosch.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De medeoprichter en oud-partijvoorzitter van de SP Hans van Hooft is overleden, meldt de partij op haar website. De partij roemt zijn betrokkenheid bij de SP en hoe hij als politicus dichtbij de mensen stond. "Hans wist dat praten over verandering slechts helpt als dat in actie wordt omgezet", schrijft de partij over zijn jaren als wethouder in Nijmegen.
2 dagen geleden