Overgrote meerderheid Nederlanders blijft vlees eten
DEN HAAG (ANP) - Ondanks de aandacht die er is voor negatieve gevolgen van vleesconsumptie, is het aantal Nederlanders dat vlees eet de afgelopen jaren niet afgenomen. Dat staat in een onderzoek van brancheorganisatie Nederland Vleesland. Dit jaar eet 95 procent van de Nederlanders vlees, een lichte stijging ten opzichte van de 94 procent in 2022. Het onderzoek is uitgevoerd onder ongeveer 2500 Nederlanders.
De cijfers komen overeen met een rapport van het Centraal Bureau voor de Statistiek van eerder dit jaar. Daaruit bleek dat 5 procent van de Nederlanders helemaal geen vlees eet. De meesten onthouden zich niet van vlees, maar 22 procent van de Nederlanders kiest minstens drie dagen in de week voor een hoofdmaaltijd zonder vlees of vis, aldus het statistiekbureau.
"De overgrote meerderheid van de Nederlandse bevolking eet nog altijd vlees, wat laat zien dat vlees een centrale rol blijft spelen in de voeding van veel mensen", stelt de belangenorganisatie. Daarbij is het echte aantal vegetariërs en veganisten in Nederland volgens de onderzoekers veel lager dan vaak wordt gedacht.
Stabiel
Tussen 2022 en 2024 is ook een lichte toename in het aantal dagen per week waarop respondenten vlees eten. In 2022 aten zij gemiddeld 4,8 dagen per week vlees, terwijl dit aantal in 2024 is gestegen naar 4,9 dagen. De porties vlees op de borden bij veel mensen zijn wel wat kleiner geworden.
Consumptiesocioloog Hans Dagevos van Wageningen University & Research, niet betrokken bij de enquête, onderschrijft dat het aandeel vleeseters de afgelopen jaren redelijk stabiel is gebleven. "Dit is wat anders dan dat er niet veel semivegetariërs oftewel flexitariërs zijn", zegt hij. "Bij mensen die een of meer keren per week het vlees laten staan is zeker wel een beweging die maatschappelijk en in de markt is terug te vinden."
Lekker
Het lekker vinden van vlees is voor de meerderheid van de respondenten (68 procent) de belangrijkste reden om het te eten. Op de tweede plaats staat het binnenkrijgen van een gevarieerde hoeveelheid voedingsstoffen voor een gezonde levensstijl.
Onderzoeker Dagevos merkt op dat vlees een belangrijk onderdeel van het huidige Nederlandse dieet is. "Het is iets anders om dit te presenteren als iets wat we moeten behouden of juist moeten veranderen. De wetenschap is het wel goeddeels eens dat het laatste aan de orde is", reageert hij. Onder andere het VN-klimaatpanel IPCC schreef dat minder vlees eten helpt om de uitstoot van broeikasgassen in te dammen.
Meer uit Financieel
FRANKFURT (ANP) - De acceptatie van contant geld heeft een kleine opleving gemaakt in de eurozone. Van alle bedrijven die in fysieke vestigingen producten of diensten verkopen, neemt 92 procent cashbetalingen aan, meldt de Europese Centrale Bank na onderzoek onder ruim 8200 ondernemers in de 21 eurolanden. Twee jaar geleden was dat nog 90 procent.
10 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De Russische hackersgroep Clop claimt Shell en Philips te hebben gehackt. Onduidelijk is echter wat de impact is. Na berichtgeving van BNR laat zowel Shell als Philips weten dat zich iets heeft voorgedaan.
14 minuten geledenDELHI (ANP/BLOOMBERG) - Luchtvaartmaatschappij Air India gaat haar ruim 5000 piloten testen op drugs. Dat meldt persbureau Bloomberg, dat een interne e-mail heeft ingezien. De eenmalige maatregel volgt nadat een gezagvoerder naar verluidt recent positief is getest op drugsgebruik na een plotselinge duikvlucht van een toestel dat van Phuket in Thailand naar de Indiase stad Delhi vloog.
51 minuten geledenNEW YORK (ANP) - Cisco Systems is donderdag onderuit gegaan op de beurs in New York. De Amerikaanse maker van netwerkapparatuur zoals routers en switches verloor ongeveer een tiende van zijn beurswaarde na een tegenvallend kwartaalbericht.
1 uur geledenLONDEN (ANP/RTR) - Webwinkel Shein heeft in het Verenigd Koninkrijk een rechtszaak over vermeende schending van auteursrechten door Temu verloren. Het internetbedrijf beschuldigde zijn concurrent van grootschalige na-aperij, waarbij Temu foto's van Sheins huismerkkleding zou hebben gebruikt.
1 uur geledenLINZ AM RHEIN (ANP/BLOOMBERG) - Het Duitse schoenenmerk Birkenstock heeft in het afgelopen kwartaal een hogere omzet geboekt. Het bedrijf dat vooral bekendstaat om zijn sandalen profiteerde volgens topman Oliver Reichert van de toegenomen populariteit van zijn dichte schoenen en instappers.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Huishoudens blijven minder vaste energiecontracten afsluiten en meer dynamische. Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) zijn er in juni 67.000 minder vaste contracten afgesloten, een daling van bijna 1 procent vergeleken met de maand daarvoor. Tegelijk steeg het aantal afgesloten dynamische contracten, die snel reageren op de prijzen op de groothandelsmarkt, met ruim 3 procent naar 33.000.
4 uur geleden