OV-NL: blijf spits zoveel mogelijk mijden
DEN HAAG (ANP) - De openbaarvervoerbedrijven in Nederland hopen dat mensen de spits zoveel mogelijk blijven mijden. Dat is volgens OV-NL, de organisatie waarin alle openbaarvervoerbedrijven verenigd zijn, cruciaal om van de woensdag aangekondigde versoepelingen een succes te maken. Het advies om het openbaar vervoer alleen te gebruiken voor noodzakelijke reizen vervalt en per 1 juli zijn alle zitplaatsen in bus, trein, tram en metro weer beschikbaar.
"We zijn verheugd met de versoepelingen die het kabinet vanavond bekendmaakte. Zo kan het ov weer meer een belangrijke bijdrage leveren aan de bewegingsvrijheid voor reizigers. Zij zijn eraan toe. En ook onze medewerkers zien de reizigers graag weer terug", zegt Pedro Peters, voorzitter van OV-NL. "Spreiding van het aantal reizigers over de dag geeft heel veel ruimte. Dus een dringend beroep: reis verstandig en houd zoveel mogelijk afstand."
De openbaarvervoerbedrijven zeggen het de voorbije maanden zwaar te hebben gehad. Op sommige momenten waren er 90 procent minder reizigers dan normaal.
Afspraken
Om het nu succesvol te laten verlopen, heeft OV-NL onder meer afspraken gemaakt met onderwijsinstellingen. "De afspraken met de minister, staatssecretaris en de onderwijskoepels zie ik als een mijlpaal. Studenten zijn voor ons belangrijke reizigers en door de unieke samenwerking met het onderwijs kunnen zij straks veel meer op locatie onderwijs krijgen, zonder dat we daarmee de spitsen te veel belasten. In oktober zullen we de resultaten van deze unieke samenwerking evalueren", zegt Peters.
Reizigersvereniging Rover juicht de versoepelingen in het openbaar vervoer ook toe. Het wordt nog een hele klus om de mensen weer 'terug te winnen', denkt directeur Freek Bos. Daarvoor komt een campagne en de boodschap richting reizigers wordt aangepast. "Trouwe abonnementhouders compenseren hoort daar ook bij' , aldus Bos. "Het vermijden van drukte is nodig, in de daluren is er echter nog voldoende ruimte om reizigers te kunnen vervoeren. Spreiden kan bovendien gepromoot worden met kortingen in de daluren."
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - In De Bilt is voor het eerst een officiële tropennacht in juni gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van donderdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 21,3 graden. Daarmee was sprake van de warmste juninacht sinds het begin van de metingen, meldt Weeronline.
34 minuten geledenLONDEN (ANP) - De huidige hittegolf in Europa komt "onmiskenbaar" door klimaatverandering. Dat concludeert het internationale onderzoekscollectief World Weather Attribution (WWA) in een analyse, waaraan ook onderzoekers van het KNMI hebben meegewerkt. Vijftig jaar geleden was het volgens de analisten vrijwel onmogelijk geweest dat de thermometer de huidige temperaturen zou aantikken.
1 uur geledenBIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL bezorgt vrijdag geen post en brievenbuspakjes in de provincies waar vanaf middernacht code rood geldt in verband met extreme hitte. Omdat postbezorgers hun werk grotendeels te voet of op de fiets uitvoeren, heeft PostNL besloten de bezorging in die gebieden te staken. "De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan voorop", aldus het bedrijf.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse veiligheidsregio adviseert organisatoren van evenementen in de regio om die vrijdag af te gelasten in verband met de verwachte extreme hitte. Dat meldt een woordvoerder namens de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, waaronder behalve Amsterdam ook Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vallen.
8 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic bezorgt vrijdag vanwege de hitte alleen 's ochtends en 's avonds. Tussen 13.00 en 18.00 uur is er geen bezorging.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Defensie houdt vast aan haar besluit geen vrijwillige compensatie te geven aan individuele slachtoffers van het Nederlandse bombardement op Hawija, waarbij zeker zeventig Irakezen omkwamen in 2015. "Ik ben er heel erg van overtuigd dat het standpunt dat Defensie jaren geleden heeft ingenomen, de juiste is in deze", zei minister Dilan Yeşilgöz donderdag in de Tweede Kamer.
10 uur geleden