OV-NL: blijf spits zoveel mogelijk mijden
DEN HAAG (ANP) - De openbaarvervoerbedrijven in Nederland hopen dat mensen de spits zoveel mogelijk blijven mijden. Dat is volgens OV-NL, de organisatie waarin alle openbaarvervoerbedrijven verenigd zijn, cruciaal om van de woensdag aangekondigde versoepelingen een succes te maken. Het advies om het openbaar vervoer alleen te gebruiken voor noodzakelijke reizen vervalt en per 1 juli zijn alle zitplaatsen in bus, trein, tram en metro weer beschikbaar.
"We zijn verheugd met de versoepelingen die het kabinet vanavond bekendmaakte. Zo kan het ov weer meer een belangrijke bijdrage leveren aan de bewegingsvrijheid voor reizigers. Zij zijn eraan toe. En ook onze medewerkers zien de reizigers graag weer terug", zegt Pedro Peters, voorzitter van OV-NL. "Spreiding van het aantal reizigers over de dag geeft heel veel ruimte. Dus een dringend beroep: reis verstandig en houd zoveel mogelijk afstand."
De openbaarvervoerbedrijven zeggen het de voorbije maanden zwaar te hebben gehad. Op sommige momenten waren er 90 procent minder reizigers dan normaal.
Afspraken
Om het nu succesvol te laten verlopen, heeft OV-NL onder meer afspraken gemaakt met onderwijsinstellingen. "De afspraken met de minister, staatssecretaris en de onderwijskoepels zie ik als een mijlpaal. Studenten zijn voor ons belangrijke reizigers en door de unieke samenwerking met het onderwijs kunnen zij straks veel meer op locatie onderwijs krijgen, zonder dat we daarmee de spitsen te veel belasten. In oktober zullen we de resultaten van deze unieke samenwerking evalueren", zegt Peters.
Reizigersvereniging Rover juicht de versoepelingen in het openbaar vervoer ook toe. Het wordt nog een hele klus om de mensen weer 'terug te winnen', denkt directeur Freek Bos. Daarvoor komt een campagne en de boodschap richting reizigers wordt aangepast. "Trouwe abonnementhouders compenseren hoort daar ook bij' , aldus Bos. "Het vermijden van drukte is nodig, in de daluren is er echter nog voldoende ruimte om reizigers te kunnen vervoeren. Spreiden kan bovendien gepromoot worden met kortingen in de daluren."
Meer uit Binnenland
GRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
2 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
8 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
10 uur geledenHOUTEN (ANP) - De hoogste temperatuur voor juni ooit in Nederland is vrijdagmiddag gemeten. Om 14.40 uur werd het in Eindhoven 38,2 graden, meldt Weeronline. Het vorige record voor juni stond op 37,9 graden en werd gemeten op 27 juni 1947 in Venlo. In het Limburgse Horst tikte de thermometer vrijdagmiddag ook de 38 graden aan.
12 uur geleden