Ouwehand staat onder voorwaarden open voor kabinetsdeelname
DEN HAAG (ANP) - Esther Ouwehand, de leider van de Partij voor de Dieren (PvdD), staat open voor kabinetsdeelname van haar partij. Voorwaarde is wel dat andere partijen meegaan in het PvdD-programma, want haar partij zal geen concessies doen. Dat zei Ouwehand in de AD-podcast Politiek Dichtbij.
"Probleem is alleen dat er te weinig politici zijn die de moed hebben om te doen wat nodig is", aldus Ouwehand. "De PvdD zegt steeds: die koerswijziging die moet, wij zijn er klaar voor, maar kunnen andere partijen ook de moed opbrengen om te doen wat nodig is? Als dat gebeurt dan doen we natuurlijk mee."
"Het leefbaar krijgen van de aarde is een echt maatschappelijk en politiek thema geworden. In de samenleving is het verzet toegenomen", zegt Ouwehand verder. "We moesten heel erg zorgen dat er überhaupt over dierenrechten, de natuur en klimaat werd gesproken. Nu zie je dat iedereen het erover heeft en dat is goed nieuws. Er moet een kanteling komen naar een duurzamere samenleving."
"Maar", waarschuwt Ouwehand, "als de politieke lafheid blijft regeren, dan zie ik ons niet in een coalitie zitten".
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
20 uur geleden