Ouwehand: Partij voor de Dieren bereid om mee te regeren
DEN HAAG (ANP) - De Partij voor de Dieren is bereid om in een volgend kabinet mee te regeren, zegt partijleider Esther Ouwehand in Buitenhof. Eerder wilde ze dat nog niet, omdat de PvdD volgens haar meer een actiepartij is.
"De vraag is wel of anderen bereid zijn om met ons te regeren", zegt Ouwehand. Zij zelf ziet vooral wat in een groene, progressieve coalitie. Wel zegt ze te merken dat standpunten van haar partij, bijvoorbeeld over infectieziekten die van mens op dier springen, nu door de coronacrisis beter worden ontvangen in de Tweede Kamer.
Hoewel Ouwehand zegt bereid te zijn concessies te doen, wil ze nog niet vooruitlopen waarop. PvdD wil een reductie van de dieren in de bio-industrie van minstens 75 procent. De 50 procent die GroenLinks voorstelt, noemt ze "een goed begin", waarna wellicht een "tweede gesprek" erover zou volgen. Haar plan voor 75 procent reductie in de bio-industrie, kost ongeveer 26 miljard euro, zei ze in november vorig jaar.
Grondwet
Ook blijft ze bij haar punt dat dierenrechten vastgelegd moeten worden in de grondwet. Andere partijen willen hier gewone wetten voor, maar Ouwehand zegt al dat ze met een grondwetsvoorstel komt waar de Tweede Kamer zich over kan uitspreken.
Ouwehand hoopt op "8, 9 misschien 10 zetels". Op het moment haalt de partij ongeveer 7 zetels in de peilingen.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
4 uur geleden