Outbreak Management Team vergadert over soepeler coronaregels
DEN HAAG (ANP) - Het Outbreak Management Team (OMT), dat het kabinet adviseert over de aanpak van de corona-epidemie, komt vrijdag weer bij elkaar. Het is niet officieel bekendgemaakt waar de leden over praten, maar vermoedelijk gaan de gesprekken vooral over de mogelijkheid om de coronabeperkingen te versoepelen.
Het kabinet zou onder meer overwegen om de horeca langer open te laten blijven. Ook wordt er gesproken over het schrappen van de 1,5 meterregel in de horeca en de regel dat gasten een zitplaats moeten hebben.
Ook buiten de horeca worden de regels mogelijk versoepeld. Zo wordt het advies om zo veel mogelijk thuis te werken mogelijk geschrapt. Daarnaast mogen mensen misschien weer een onbeperkt aantal gasten thuis ontvangen. Over enkele weken mogen misschien weer festivals en grote evenementen plaatsvinden als er vooraf getest wordt. Een formeel besluit over de versoepelingen wordt dinsdag pas genomen.
Het aantal positieve coronatests is in de afgelopen weken explosief gestegen door de komst van de omikronvariant, maar ziekenhuizen kunnen de instroom voorlopig goed aan. Ze hebben vooral last van uitval onder hun eigen medewerkers.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Het KNMI heeft zaterdagavond vanaf 20.00 uur code oranje afgekondigd in de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel vanwege zware onweersbuien. Volgens het weerinstituut kunnen de buien met grote hagelstenen van 2 tot 5 centimeter, zware windstoten en veel regen in korte tijd op meerdere plaatsen voor overlast en schade zorgen. De waarschuwing geldt in ieder geval tot 01.00 uur 's nachts.
1 uur geledenMARACAY (ANP) - Het reddingsteam van het Nederlandse Urban Search and Rescue (USAR) is vrijdag op zaterdagnacht geland in Venezuela om daar te helpen na de verwoestende aardbevingen van deze week. Het team landde om 01.30 uur Nederlandse tijd in Maracay in het noorden van het Zuid-Amerikaanse land.
1 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid waar zaterdagochtend brand woedde, blijft voorlopig dicht. Dat meldt een woordvoerder van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. De afdeling Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente onderzoekt de constructie van de begane grond van de garage, omdat die mogelijk instabiel is geworden.
1 uur geledenELL (ANP) - Voor het eerst sinds 2020 is sprake van een regionale superhittegolf in Nederland, meldt Weeronline. De temperatuur kwam zaterdag rond 10.00 uur boven de 30 graden uit in het Limburgse Ell en daarmee werd aan de voorwaarde voor een superhittegolf voldaan.
3 uur geledenHOUTEN (ANP) - Voor de derde dag op rij is het landelijke junirecord voor de hoogste minimumtemperatuur verbroken, meldt Weeronline zaterdag. In Maastricht daalde de temperatuur gedurende het etmaal van vrijdag niet onder de 22,9 graden.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De laatste groepswedstrijd van het Nederlands elftal op het WK voetbal is in de nacht van donderdag op vrijdag door zo'n 1,6 miljoen mensen bekeken. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Nationaal Media Onderzoek (NMO).
4 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Er zijn zaterdagochtend veel hulpdiensten in touw bij een grote brand in een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid waarbij vijf auto's zijn uitgebrand. Een deel van het complex met 159 woningen boven de parkeergarage is ontruimd. Ongeveer 150 mensen zijn even elders opgevangen.
6 uur geleden