Oud-voorman No Surrender ontkent afpersingen
GRONINGEN (ANP) - Henk Kuipers ontkent dat hij tussen 2014 en 2017 mensen heeft afgeperst. Dat zei de oud-voorman van motorclub No Surrender dinsdag in de rechtbank in Groningen, waar hij terechtstaat voor zeker tien afpersingen, diefstal en het leiden van een criminele organisatie.
Het Openbaar Ministerie denkt dat Kuipers bij een aantal afpersingen samenwerkte met een zakenman uit Sneek. Deze ondernemer had financiële geschillen met zakenrelaties. Justitie baseert zich onder meer op afgeluisterde telefoongesprekken.
Kuipers verklaarde contact te hebben gehad met zakenrelaties van de ondernemer, die hij destijds "mijn broer" noemde. Maar van bedreiging en incasso was geen sprake, aldus Kuipers. "Ik heb geen dubbeltje gehad." Kuipers kon zich niet alles meer herinneren. "Ik dronk toen drie flessen whisky per dag." De ondernemer is in september gehoord door de rechtbank. Hij had Kuipers gevraagd de zakenrelaties te bellen omdat het inschakelen van advocaten op niks was uitgelopen. Kuipers moest hen "fatsoenlijk" benaderen. "Ik ben rap van tong en kan goed een gesprek leiden", reageerde Kuipers.
Mishandeling
Bij andere afpersingen zouden de slachtoffers leden zijn die uit de club waren gezet. Bij deze zogeheten bad standings was volgens het OM sprake van mishandeling. De rechtbank liet een afgeluisterd gesprek in het clubhuis van No Surrender in Emmen horen. Kuipers gaat daarin verbaal tekeer tegen een man. Het OM denkt ook te horen dat deze persoon een klap krijgt. "Ik heb hem vermanend toegesproken", reageerde Kuipers. "Hij had zich misdragen. Maar ik heb zeker niet geslagen."
Kuipers probeerde dinsdag de zitting uit te stellen. Kuipers heeft een navelbreuk en voelde zich niet fit genoeg. De rechters lieten de zaak doorgaan, waarop Kuipers vergeefs probeerde andere rechters te krijgen en daarna een beroep deed op zijn zwijgrecht. Daar kwam hij later op terug.
Het proces gaat 11 februari verder.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers om vrijdag alleen de weg op te gaan als dat nodig is. Het KNMI heeft voor het grootste deel van het land code rood afgegeven vanwege extreme hitte. Wie toch de snelweg op gaat, moet zich goed voorbereiden door bijvoorbeeld voldoende water en een paraplu of parasol mee te nemen, aldus Rijkswaterstaat.
14 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het Rode Kruis en Klimaatverbond Nederland roepen eigenaren en beheerders van koele, openbare gebouwen op om de deuren te openen voor mensen zonder verkoelingsopties. Het KNMI heeft voor vrijdag in grote delen van het land code rood afgegeven vanwege de hitte.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - Voor het eerst in Nederland geldt vrijdag in een groot deel van het land code rood om de verwachte hoge temperaturen. Het weeralarm geldt alleen niet voor de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Zeeland. Daar blijft code oranje gelden, op de Waddeneilanden blijft het code geel.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Na de dubbele aardbeving in Venezuela opent het Rode Kruis een rekeningnummer waarop mensen geld kunnen doneren: gironummer 5125. Volgens de hulporganisatie hebben vele duizenden mensen dringend hulp nodig. "Denk aan huishoudelijke spullen, hygiënepakketten, voedsel en water."
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - "We gaan nu nog niet kiezen voor een scenario", zegt staatssecretaris Jo-Annes de Bat over de mogelijkheden die er zijn voor de uitbreiding van industrie en energie rondom Moerdijk. In een bestuurlijk overleg volgende week wil hij "onderbouwen" waarom het recent toegevoegde scenario waarin het dorp behouden kan blijven, realistisch is. "Zodanig dat zij er ook vertrouwen in hebben, want we hebben de gemeente cruciaal hard nodig," zegt de CDA-bewindsman die verantwoordelijk is voor de energietransitie.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Judith Tielen (Onderwijs en Emancipatie) wil van de onderwijsinspectie horen hoe het kan dat de basisschool van Forum voor Democratie goedkeuring heeft gekregen. Woensdag werd bekend dat de FVD-school in augustus opengaat met financiering vanuit het Rijk.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Koning Willem-Alexander en koningin Máxima hebben hun medeleven betuigd met de inwoners van Venezuela na de aardbevingen in het land. Venezuela is een buurland van het Koninkrijk der Nederlanden, in de Caribische Zee deelt het zeegrenzen met de landen Aruba en Curaçao en de bijzondere gemeente Bonaire.
3 uur geleden