Oud-voorman No Surrender ontkent afpersingen
GRONINGEN (ANP) - Henk Kuipers ontkent dat hij tussen 2014 en 2017 mensen heeft afgeperst. Dat zei de oud-voorman van motorclub No Surrender dinsdag in de rechtbank in Groningen, waar hij terechtstaat voor zeker tien afpersingen, diefstal en het leiden van een criminele organisatie.
Het Openbaar Ministerie denkt dat Kuipers bij een aantal afpersingen samenwerkte met een zakenman uit Sneek. Deze ondernemer had financiële geschillen met zakenrelaties. Justitie baseert zich onder meer op afgeluisterde telefoongesprekken.
Kuipers verklaarde contact te hebben gehad met zakenrelaties van de ondernemer, die hij destijds "mijn broer" noemde. Maar van bedreiging en incasso was geen sprake, aldus Kuipers. "Ik heb geen dubbeltje gehad." Kuipers kon zich niet alles meer herinneren. "Ik dronk toen drie flessen whisky per dag." De ondernemer is in september gehoord door de rechtbank. Hij had Kuipers gevraagd de zakenrelaties te bellen omdat het inschakelen van advocaten op niks was uitgelopen. Kuipers moest hen "fatsoenlijk" benaderen. "Ik ben rap van tong en kan goed een gesprek leiden", reageerde Kuipers.
Mishandeling
Bij andere afpersingen zouden de slachtoffers leden zijn die uit de club waren gezet. Bij deze zogeheten bad standings was volgens het OM sprake van mishandeling. De rechtbank liet een afgeluisterd gesprek in het clubhuis van No Surrender in Emmen horen. Kuipers gaat daarin verbaal tekeer tegen een man. Het OM denkt ook te horen dat deze persoon een klap krijgt. "Ik heb hem vermanend toegesproken", reageerde Kuipers. "Hij had zich misdragen. Maar ik heb zeker niet geslagen."
Kuipers probeerde dinsdag de zitting uit te stellen. Kuipers heeft een navelbreuk en voelde zich niet fit genoeg. De rechters lieten de zaak doorgaan, waarop Kuipers vergeefs probeerde andere rechters te krijgen en daarna een beroep deed op zijn zwijgrecht. Daar kwam hij later op terug.
Het proces gaat 11 februari verder.
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
6 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
11 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
12 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
14 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
16 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
18 uur geleden