Oud-staatssecretaris Gräper voorgedragen als burgemeester Tilburg
TILBURG (ANP) - Oud-staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Fleur Gräper (D66) is voorgedragen als nieuwe burgemeester van Tilburg. Gräper was in 2024 staatssecretaris in het demissionaire kabinet-Rutte IV. Daarvoor was zij onder meer partijvoorzitter van D66 en namens die partij lid van de Gedeputeerde Staten van Groningen.
"Met Fleur Gräper krijgt Tilburg een vernieuwend leider met lef, gezag en het vermogen om te schakelen tussen menselijkheid en zakelijkheid. Zij is een toekomstgericht en inspirerend boegbeeld: zichtbaar, benaderbaar en daadkrachtig", aldus Henk van Tilborg, voorzitter van de vertrouwenscommissie. Gräper liet na de bekendmaking via een videoverbinding weten "bijzonder vereerd" te zijn met haar voordracht. "Tilburg is een stad die heel erg aan mij is gaan kleven. Ik kijk er heel erg naar uit om waarschijnlijk vrij snel al jullie kant op te komen."
Donderdagmiddag was naar buiten gekomen dat Tweede Kamerlid Esmah Lahlah (GroenLinks-PvdA) ook had gesolliciteerd naar het burgemeesterschap. Voor de bekendmaking van de naam van Gräper liet Van Tilborg weten het "bijzonder pijnlijk, betreurenswaardig en vooral onacceptabel" te vinden dat dit was gelekt. "Het lekken van informatie uit de procedure rondom de benoeming van een burgemeester is strafbaar en schadelijk voor de betrokkenen. Namens de gemeente Tilburg mijn oprechte excuses voor wat er is gebeurd." De gemeente doet samen met de provincie Noord-Brabant aangifte van het lekken van Lahlahs sollicitatie.
'Hart van goud'
D66-leider Rob Jetten wenst Gräper in een bericht op X veel succes. "Tilburg krijgt met Fleur Gräper een fantastische burgemeester", schrijft hij. "Een loyale, harde werker met een bak aan ervaring en een hart van goud."
De voordracht van Gräper wordt nog besproken in de ministerraad, zoals gebruikelijk is bij gemeenten met meer dan 50.000 inwoners. Gräper wordt naar verwachting op 21 januari 2026 geïnstalleerd als burgemeester.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
1 dag geleden