Oud-premier Van Agt wil dat de koning excuses maakt aan Molukkers
NIJMEGEN (ANP) - Het Koninklijk Huis zou excuses moeten maken voor het onrecht dat de Molukse gemeenschap is aangedaan. Oud-premier Dries van Agt (CDA) vindt dat de Molukkers bedankt moeten worden voor hun trouw aan Nederland. En dat is volgens hem niet alleen een zaak van de minister-president, zo zegt hij in NRC.
"Hier ligt een taak voor onze koning", zegt de 90-jarige Van Agt in een interview in de krant. Hij wijst erop dat Indonesië al excuses heeft gekregen voor het Nederlandse geweld tijdens de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog. "Wat mij bezighoudt is hoe zuur het voor de Molukkers moet zijn dat zij nog nooit enig medeleven van het Koninklijk Huis hebben gekregen. Helemaal nooit!"
Van Agt vindt het ongekend hoe de Molukkers, die in het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger (KNIL) hadden gevochten, in 1951 "pardoes" op schepen zijn gezet en op staande voet uit het leger zijn ontslagen. "Bruter en bruusker had het niet gekund. Ze verloren van de ene dag op de andere hun eer en hun waardigheid", zegt hij. In Nederland werden ze onder andere in oud-concentratiekampen ondergebracht, omdat hun verblijf slechts 'tijdelijk' zou zijn.
Van Agt gaf in 1977 als minister van Justitie in het kabinet Den Uyl mede opdracht om met harde hand een einde te maken aan de treinkaping bij De Punt. De Molukkers wilden met de kaping afdwingen dat Nederland zich zou inzetten voor een zelfstandige Molukse staat. De gijzeling werd na drie weken beëindigd door precisieschutters, mariniers en straaljagers. Zes treinkapers en twee passagiers kwamen om.
"Ik heb het altijd een gruwelijke beslissing gevonden, een grote last om mee te leven", zegt Van Agt daarover. Hoewel hij nu beter de achtergrond van de actie begrijpt, heeft hij er nog altijd geen begrip voor. "De wanhoop, frustratie en het verdriet hadden niet op deze manier tot uiting mogen worden gebracht." Wel zegt Van Agt in NRC dat als hij óf een van zijn voorgangers beter met de belangen van de Molukkers was omgegaan, die kaping er mogelijk nooit was geweest. "We hadden als overheid bijvoorbeeld het verlies van inkomsten door dat ontslag voor onze eigen rekening kunnen nemen."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De zedenzaak op een school in Zoetermeer, waarbij Oskar van der V. dinsdag terechtstaat voor ontucht en het heimelijk filmen van kinderen, heeft diepe sporen nagelaten bij de slachtoffers en de gezinnen waaruit zij komen. De ouders van tien slachtoffers oefenden dinsdag hun spreekrecht uit. Ook de moeder die eind 2022 al een officiële melding bij de school maakte, nadat haar dochter thuis vertelde dat de conciërge haar had aangeraakt, las een verklaring voor.
8 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Het Openbaar Ministerie verdenkt de 42-jarige Marcel de G. uit Vught van poging tot moord op een of meerdere asielzoekers begin april in Amsterdam. Volgens de officier van justitie heeft hij verklaard dat hij dit van plan was, omdat hij een statement wilde maken na onder meer de dood van de 17-jarige Lisa uit Abcoude. Dat kwam dinsdag naar voren tijdens een niet-inhoudelijke zitting bij de rechtbank in Amsterdam.
18 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB zet de rest van de week extra personeel in vanwege de voorspelde hitte. Tot en met zondag wordt gewerkt met een maximale bezetting van wegenwachten, meldt een woordvoerder.
22 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft het hitteprotocol uitgebreid naar zes provincies. Maandag werd het al van kracht voor Limburg en Noord-Brabant. Sinds dinsdagochtend geldt het ook voor Gelderland, Utrecht, Zeeland en Zuid-Holland, zegt een woordvoerder. Het betekent dat gestrande weggebruikers in deze provincies zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zoals een tankstation of parkeerplaats.
1 uur geledenHOUTEN (ANP) - Door de verwachte zon en warmte van de aankomende dagen zal het neerslagtekort flink oplopen. Weeronline verwacht dat veel vocht verdampt door de hitte.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft vier jaar celstraf geëist in een 36 jaar oude zedenzaak. Willem V. (59) stond dinsdag voor de rechtbank in Den Haag terecht voor het verkrachten van een 14-jarig meisje in het Zuid-Hollandse Bodegraven op 30 maart 1990.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meerdere ouders van de Zoetermeerse basisschool waar zedenverdachte Oskar van der V. werkte, trokken al eerder aan de bel over het gedrag van de conciërge. De 58-jarige Van der V. was sinds december 2019 conciërge op de school.
1 uur geleden