Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Oud-lid corona-taskforce uit kritiek op Trump

Oud-lid corona-taskforce uit kritiek op Trump

WASHINGTON (ANP) - Een voormalig Witte Huis-medewerker die betrokken was bij de corona-aanpak van de Amerikaanse regering heeft felle kritiek geuit op president Donald Trump. Volgens Olivia Troye, die adviseur was van vicepresident Mike Pence en zitting had in de coronavirus-taskforce die hij voorzit, wist Trump al in februari dat het longvirus een grote uitbraak zou veroorzaken in de Verenigde Staten.

"De president wilde dat niet horen omdat zijn grootste zorg was dat we in een verkiezingsjaar zitten", stelt Troye in een video die verspreid is door Republican Voters Against Trump, een initiatief van Republikeinse stemmers die willen voorkomen dat Trump een tweede termijn wint. Zelf was Troye twee jaar actief in het Witte Huis totdat ze opstapte in augustus.

"De retoriek van de president en zijn eigen aanvallen op mensen in zijn regering die het werk proberen te doen, evenals de verkondiging van valse verhalen en onjuiste informatie over het virus hebben van deze aanpak een mislukking gemaakt", zegt Troye, die in haar boodschap mensen opriep tijdens de komende presidentsverkiezingen op de Democratische kandidaat Joe Biden te stemmen.

Een woordvoerder van het Witte Huis sprak de kritiek van Troye donderdag tegen. "Haar beweringen zijn nergens op gebaseerd en zijn ronduit onnauwkeurig", zei Judd Deere, die toevoegde dat Troye geen rol van betekenis zou hebben gehad in de corona-taskforce die de regeringsaanpak van het longvirus coördineert. Vicepresident Pence wuifde de kritiek eveneens weg. In een reactie omschreef hij Troye donderdag als "een ontevreden oud-werknemer" die politieke spelletjes speelt in een verkiezingsjaar.

Meer uit Buitenland

Araghchi: Iran blijft verantwoordelijk voor Straat van Hormuz

BAGHDAD (ANP/RTR) - De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Abbas Araghchi zei tijdens een bezoek aan Irak dat Iran verantwoordelijk blijft voor de Straat van Hormuz. Als onderdeel van een voorlopig akkoord met de Verenigde Staten moest die belangrijke zeestraat open, maar de afgelopen dagen werden opnieuw aanvallen op schepen gemeld.

1 uur geleden
Israël erkent volkerenmoord op Armeniërs in Ottomaanse Rijk

JERUZALEM (ANP/DPA) - De Israëlische regering heeft de volkerenmoord op de Armeense bevolkingsgroep tijdens de Eerste Wereldoorlog in het Ottomaanse Rijk officieel erkend. De erkenning was een initiatief van minister van Buitenlandse Zaken Gideon Saar.

1 uur geleden
Israël meldt doden bij gevechten in zuiden van Libanon

TEL AVIV (ANP) - Het Israëlische leger zegt eerder op de dag meerdere Hezbollah-strijders te hebben gedood in het zuiden van Libanon. Daarnaast zou een Israëlische militair zijn omgekomen bij gevechten met de gewapende Libanese groepering.

1 uur geleden
USAR NL heeft nog niemand kunnen redden in Venezuela

LA GUAIRA (ANP) - De Nederlandse USAR-teams hebben tijdens de eerste 24 uur van hun reddingsactie na de aardbevingen in Venezuela nog geen mensen uit ingestorte gebouwen kunnen halen. Wel is geprobeerd om iemand te redden, maar tijdens de poging bleek dat die actie niet zou slagen, vertelde een woordvoerder. "Hoe moeilijk dat ook is, er werd besloten door te gaan naar mensen die we mogelijk wel kunnen redden."

1 uur geleden
Jongen (11) onder puin vandaan gehaald in Venezuela

CARABALLEDA (ANP) - In Venezuela is opnieuw een kind levend onder het puin vandaan gehaald nadat het land woensdag werd getroffen door twee zware aardbevingen, meldt interim-president Delcy Rodriguez. Ze deelde beelden van de reddingsactie op sociale media.

5 uur geleden
Iran meldt aanvallen op Amerikaanse doelen in Koeweit en Bahrein

TEHERAN (ANP/AFP) - Iran heeft in de nacht van zaterdag op zondag aanvallen uitgevoerd op Amerikaanse militaire doelen in Koeweit en Bahrein. De Iraanse Revolutionaire Garde meldt dat de acties een vergelding waren voor Amerikaanse aanvallen op Iraans grondgebied.

10 uur geleden
VK investeert in nieuwe gezamenlijke vloot met Nederland

LONDEN (ANP) - Het Verenigd Koninkrijk heeft aangekondigd geld vrij te maken voor het opzetten van een nieuwe gezamenlijke vloot met Nederland. Het Nederlandse ministerie van Defensie heeft bevestigd de intentie te hebben om samen te werken met de Britten om nieuwe zogenoemde amfibische transportschepen te verwerven.

14 uur geleden