Oud-fractieleider FVD Overijssel naar rechter over referendum
ZWOLLE (ANP) - Voormalig fractieleider van Forum voor Democratie (FVD) in Overijssel Johan Almekinders sleept het bestuur van de partij voor de rechter. Hij meent dat er sprake is van wanbestuur rond het referendum over het partijleiderschap van Thierry Baudet, meldt hij vrijdag.
Almekinders werd donderdag uit de partij gezet. Eind vorige maand splitsten vier van de vijf Statenleden van Forum in Overijssel zich van de partij af. Almekinders was een van hen. Hij is kritisch over de rol van Baudet en sprak zich uit tegen het referendum binnen de partij over het leiderschap. Volgens hem is de ledenadministratie zo rommelig en onvolledig dat er geen goed referendum gehouden kan worden. Ook is er geen notaris die onafhankelijk toezicht houdt en zijn bestuursleden van de jongerenafdeling bij het referendum betrokken. "Terwijl zij juist op afstand zijn gezet", aldus Almekinders.
Hij stapt mede namens voormalige Forum-Statenleden in Overijssel en Utrecht naar de rechter. Een datum voor een rechtszaak is er nog niet. "Het was al te laat om het referendum tegen te houden. Die is op stel en sprong opgezet. Dit alles om er een 'Forum van Baudet' van te maken." De uitslag van de stemming, waaraan ook hij nog mocht deelnemen, zal volgens hem altijd discutabel zijn, ook omdat er geen alternatief geboden wordt. "Hiermee vergeleken is de verkiezing over het leiderschap binnen het CDA fantastisch verlopen."
Vertrouwen
Volgens plaatsvervangend voorzitter van het FVD-bestuur Lennart van der Linden staat het "iedereen vrij" om een rechtszaak te starten. Vervolgens is het aan de rechter om te oordelen over de gang van zaken. "Zo doen we dat in Nederland."
Van der Linden zegt nog gewoon vertrouwen te hebben in het referendum en de uitslag. "Professionele partijen" houden volgens hem toezicht op de ledenraadpleging en de uitkomst zal eerlijk en betrouwbaar zijn, zegt hij. Wel wordt het "ingewikkeld" als de uitslagen heel dicht bij elkaar liggen. Hij wil er niet op vooruitlopen wat er dan zal gebeuren.
FVD-leden hebben tot vrijdagavond 18.00 uur om hun stem uit te brengen. Als Baudet wint, dan komen hij en bondgenoot Olaf Ephraïm met een nieuw bestuur en een nieuwe kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen. Verliest hij, dan trekt hij zich terug. De overige bestuursleden dragen vervolgens een nieuw partijbestuur voor. Zij zullen hier zelf niet in plaatsnemen.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
21 uur geleden