Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Opvang voor Oekraïners en economisch daklozen in Amsterdam-Zuid

Opvang voor Oekraïners en economisch daklozen in Amsterdam-Zuid

AMSTERDAM (ANP) - Rond de 200 Oekraïense vluchtelingen en een kleine 170 economisch daklozen in Amsterdam kunnen naar verwachting vanaf de zomer terecht in een nieuwe opvanglocatie. Een gesloten woonzorgcentrum in Amsterdam-Zuid wordt daarvoor omgebouwd.

Het pand voldoet volgens de gemeenten niet meer aan de eisen van een woonzorgcentrum, waardoor het de komende twee jaar gebruikt zal worden als opvanglocatie. Daarna is het de bedoeling dat het pand gerenoveerd wordt en weer gebruikt kan worden als woonzorgcentrum.

Amsterdam vangt op dit moment 3400 vluchtelingen uit Oekraïne op en is op zoek naar locaties voor de wat langere termijn (1 tot 3 jaar). Daarnaast meldt de gemeente dat ruim 600 Amsterdammers op de wachtlijst staan voor een tijdelijk verblijf, doordat ze bijvoorbeeld door een scheiding of een faillissement dakloos zijn geworden.

Den Haag

"De afgrijselijke oorlog in Oekraïne duurt nog steeds voort en nog dagelijks komen er mensen aan in Amsterdam", zegt wethouder Rutger Groot Wassink. "Tegelijkertijd zorgt de wooncrisis voor een enorm gebrek aan woningen waardoor de doorstroming vanuit wachtlijsten stokt en er niet veel woningen vrijkomen." Hij is blij dat met de opvanglocatie in het woonzorgcentrum de komende periode er een tijdelijke oplossing is voor verschillende groepen.

Den Haag verlengt de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne en breidt de locaties ook uit. In het hoofdkantoor van de ANWB, op de grens van Wassenaar en Den Haag, zitten sinds begin dit jaar 270 mensen. Dit wordt uitgebreid naar 300. Bovendien is de locatie tot en met juni 2025 beschikbaar. In een voormalig verpleeghuis aan de Steenhouwersgaarde komen zestien extra plekken, zodat daar straks 216 Oekraïners verblijven. Zij kunnen er tot eind volgend jaar blijven.

Meer uit Binnenland

Voedselverspilling Nederlanders nog verder gedaald

DEN HAAG (ANP) - Nederlanders verspillen steeds minder voedsel, meldt het Voedingscentrum. Vorig jaar werd gemiddeld 25,5 kilo vast voedsel per persoon weggegooid. Bij de vorige meting in 2022 was dat nog 33,4 kilo. Sinds 2010 brengt het Voedingscentrum iedere drie jaar de voedselverspilling van mensen thuis in kaart.

3 minuten geleden
Cultuursector komt met beraad voor eigen klimaataanpak

ROTTERDAM (ANP) - De Nederlandse culturele en creatieve sector gaat een gezamenlijke klimaataanpak ontwikkelen. Dat gebeurt met ideeën en bijdragen uit de eigen gelederen. Het zogeheten Cultuurberaad Klimaat gaat komend najaar van start.

3 uur geleden
Natuurorganisaties waarschuwen voor achteruitgang zoetwaternatuur

ZEIST (ANP) - Het herstel van de Nederlandse zoetwaternatuur hapert. Milieubeleid wierp jarenlang zijn vruchten af, maar op meerdere terreinen is de stijgende lijn gestopt of gaat het zelfs weer de verkeerde kant op. "Het biodiversiteitsherstel in beken en rivieren is omgeslagen in achteruitgang", waarschuwen het Wereld Natuur Fonds (WWF-NL), SoortenNL en Sovon in een dinsdag verschenen editie van het Living Planet Report.

9 uur geleden
Mogelijke brandstichting bij opvang minderjarige asielzoekers

CADIER EN KEER (ANP) - Bij een opvanglocatie voor minderjarige asielzoekers in het Limburgse Cadier en Keer is maandagavond brand uitgebroken. De politie doet onderzoek naar mogelijke brandstichting en heeft een verdachte aangehouden.

9 uur geleden
Weer protest bij concert Ye in GelreDome

ARNHEM (ANP) - Bij de Gelredome in Arnhem wordt opnieuw geprotesteerd tegen de komst van Ye naar Nederland. De Amerikaanse rapper geeft maandagavond een concert in het stadion, zijn tweede in Nederland sinds 2013. Het protest is met een handvol demonstranten een stuk kleinschaliger dan dat van zaterdag. Toen waren er enkele tientallen betogers.

14 uur geleden
Staatscommissie: politiek te afzijdig tegenover discriminatie

DEN HAAG (ANP) - Overheid en politiek houden zich te afzijdig als het gaat om discriminatie en racisme. Dat zei Joyce Sylvester, voorzitter van de Staatscommissie tegen Discriminatie en Racisme, maandag bij de presentatie van haar eindrapport. "Wie de macht heeft om grenzen te stellen, en zwijgt wanneer mensen worden gediscrimineerd om wie zij zijn, houdt de status quo in stand."

18 uur geleden
Staatscommissie: aanbevelingen tegen discriminatie niet opgevolgd

DEN HAAG (ANP) - Aanbevelingen om discriminatie en racisme tegen te gaan zijn onvoldoende opgevolgd door de overheid. Dat stelt de Staatscommissie tegen Discriminatie en Racisme in haar eindrapport. Daarom is er volgens de commissie nog steeds sprake van wijdverbreide discriminatie bij de overheid. De commissie komt met tien aanbevelingen die "vragen om politieke moed, leiderschap, bestuurlijke en ambtelijke inzet en maatschappelijke betrokkenheid".

19 uur geleden