Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Optreden politie onder vergrootglas na bestorming Capitool

Optreden politie onder vergrootglas na bestorming Capitool

WASHINGTON (ANP) - Amerikaanse politici willen dat een onderzoek wordt ingesteld naar het optreden van de politie bij de bestorming van het parlementsgebouw in Washington. Parlementariërs vragen zich in Amerikaanse media af waarom het niet lukte het gebouw beter te beveiligen tegen de woedende Trump-aanhangers.

Afgevaardigde Karen Bass riep op tot een "volledig onderzoek naar de reactie van de politie van het Capitool". Ze vroeg zich bij ABC News af hoe het "zo'n groot aantal relschoppers lukte het gebouw van zoveel kanten binnen te dringen". Politica en oud-politiechef Val Demings zei bij MSNBC dat er bij de politie kennelijk geen duidelijk plan klaarlag voor zo'n scenario.

Afgevaardigde Maxine Waters klaagde op Twitter dat ze vier dagen eerder nog een lang gesprek had met de politiechef. Die zou haar hebben verzekerd dat "terroristen" op afstand gehouden zouden worden. "Wat zou er gebeurd zijn als Black Lives Matter het soort geweld had gebruikt dat de Proud Boys, KKK, Oath Keepers en witte extremisten hebben laten zien in ons Capitool?"

Black Lives Matter

Ook activisten komen met dergelijke kritiek. Black Lives Matter Global Network zei volgens CNN dat betogers die opkomen voor de rechten van zwarte Amerikanen vaak oog in oog komen te staan met "troepen van de nationale garde of politie die zijn uitgerust met automatische geweren, schilden, traangas en gevechtshelmen". De actiegroep zei zeker te weten dat de politie veel harder had opgetreden als zwarte activisten het Capitool waren binnengevallen.

"Onze activisten krijgen nog steeds te maken met extreem geweld door de politie", zei ook een activiste tegen The Washington Post. "En nu zie je deze complete rel, letterlijk een staatsgreep, waar mensen rondliepen met vuurwapens. De politie wist dat het eraan zat te komen en liet het gewoon gebeuren."

Meer uit Buitenland

President Tsjechië mag van Constitutioneel Hof mee naar NAVO-top

PRAAG (ANP/RTR) - President Petr Pavel mag van het Tsjechische Constitutioneel Hof mee naar de NAVO-top in Turkije. De regering wilde hem niet opnemen in de Tsjechische delegatie, maar is nu door het hof teruggefloten.

2 minuten geleden
WHO: wereldwijde risico op ebola blijft laag

GENÈVE (ANP/AFP) - Het wereldwijde risico op ebola blijft laag, zegt de directeur van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) Tedros Adhanom Ghebreyesus, nadat woensdag een ebolageval in Frankrijk werd bevestigd.

37 minuten geleden
Israël meldt luchtaanval op Hezbollah-leden in Zuid-Libanon

NABATIEH (ANP/AFP) - De Israëlische krijgsmacht (IDF) zegt een luchtaanval te hebben uitgevoerd in het zuiden van Libanon. Die zou zijn gericht op twee Hezbollah-leden die "een bedreiging vormden" voor Israëlische troepen in de buurt.

1 uur geleden
Stukken: toezichthouder ICC pleit voor ontslag hoofdaanklager

DEN HAAG (ANP/RTR) - Een toezichthouder van het Internationaal Strafhof in Den Haag (ICC) vindt dat hoofdaanklager Karim Khan weggestuurd moet worden. In een advies staat dat is vastgesteld dat de Brit zich schuldig heeft gemaakt aan seksueel grensoverschrijdend gedrag, meldt persbureau Reuters.

2 uur geleden
EU stelt missie voor om Libanese troepen te trainen

BRUSSEL (ANP/RTR) - De diplomatieke dienst van de Europese Unie (EEAS) heeft voorgesteld om een missie op te zetten om Libanon te helpen. Volgens het document, dat is ingezien door persbureau Reuters, is het de bedoeling dat Europese militairen drie jaar lang troepen van de Libanese krijgsmacht gaan trainen en adviseren.

3 uur geleden
Eerste ebolageval in Frankrijk vastgesteld na uitbraak in DRC

PARIJS (ANP/AFP) - Voor het eerst sinds de recente uitbraak van ebola is een ziektegeval op Franse bodem vastgesteld, meldt het gezondheidsministerie. Het gaat om een arts die was teruggekomen uit de Democratische Republiek Congo na daar aan het werk te zijn geweest.

4 uur geleden
Iran noemt deal met VS 'verklaring van Amerikaanse nederlaag'

TEHERAN (ANP/AFP) - Iran zegt de voorlopige overeenkomst met de Verenigde Staten te zien als bekentenis van de Amerikanen dat ze de oorlog hebben verloren. Hoewel de Amerikaanse president Donald Trump het zogenoemde memorandum van overeenstemming presenteerde als grootste overwinning, noemt de Iraanse parlementsvoorzitter en hoofdonderhandelaar Mohammad Bagher Ghalibaf de deal een "verklaring van Amerikaanse nederlaag".

5 uur geleden