'Optreden Halsema was de ene blunder op de andere fout'
AMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse VVD-fractievoorzitter Marianne Poot omschrijft het optreden van burgemeester Femke Halsema tijdens de antiracismedemonstratie als "de ene blunder op de andere fout". Ze meent ook aan de hand van de naar buiten gebrachte WhatsAppgesprekken tussen Halsema en minister Ferd Grapperhaus (Veiligheid en Justitie) dat ze een burgemeester is die niet boven de partijen staat. Ze citeerde daarbij uit een van de berichten, waarin de GroenLinks-burgemeester schreef: "En ik begrijp goed dat rechts Nederland een gouden kans ziet".
CDA-leider Diederik Boomsma neemt het Halsema onder meer kwalijk dat ze aangaf dat de demonstratie te belangrijk was om te onderbreken. "Dat voelt als een klap in het gezicht van alle Nederlanders die zich wel aan de regels hebben gehouden."
Fractieleider Annabel Nanninga van Forum voor Democratie vond het optreden van burgemeester Femke Halsema tijdens de demonstratie op de Dam "ontluisterend en een burgemeester onwaardig". Ze zei te verwachten dat Halsema "zal reageren zoals we van haar gewend zijn". "Ze zal vroom en hautain praatjes vertellen over de rechtsstaat en zichzelf opwerpen als hoeder van de democratie." Maar "er was miscommunicatie, de drukte was niet voorzien, er was geen noodplan. In plaats van dat ze als goed burgemeester excuses maakte gedroeg ze zich inflammatoir en regentesk. Geen hand in eigen boezem, vingers wezen naar iedereen maar niet naar de burgemeester."
De Partij van de Ouderen zegde bij monde van fractievoorzitter Wil van Soest het vertrouwen in Halsema op. "Deze burgemeester heeft zichzelf gediskwalificeerd."
Halsema moet zich woensdag verantwoorden in de gemeenteraad voor haar handelen tijdens de demonstratie op 1 juni op de Dam. De oppositie heeft een motie van wantrouwen aangekondigd.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Werknemers in het openbaar vervoer hebben het werk woensdag in de vroege ochtend neergelegd. De staking duurt tot 08.00 uur. Als gevolg daarvan rijden er minder of geen treinen, bussen, trams en metro's. Met de staking komt vakbond FNV in actie tegen de bezuinigingen van het kabinet op de sociale zekerheid. Na de staking zal het nog even duren tot alles weer normaal rijdt, verwachten de vervoerders.
9 minuten geledenHILVERSUM (ANP) - Het aantal kinderontvoeringen vanuit of naar Nederland is het afgelopen jaar met ruim een kwart toegenomen. In de paar jaar daarvoor was juist sprake van een daling, blijkt uit cijfers van het Centrum Internationale Kinderontvoering.
10 minuten geledenHILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
6 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
9 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
10 uur geleden