Oproep Rutte: laten we weer naast elkaar gaan staan
DEN HAAG (ANP) - Premier Mark Rutte roept in een interview in het AD op tot verbroedering nu de coronamaatregelen steeds verder worden afgebouwd. "Mijn oproep is nu, naar mezelf en naar alle mensen: laten we elkaar weer opzoeken. Luisteren naar elkaar. Naast elkaar gaan staan."
Hij komt met zijn oproep als reactie op de polarisatie die gaande is in de maatschappij als gevolg van discussies over corona en coronamaatregelen. "Alsof het niet meer mogelijk is te praten over een QR-code, een booster of een vaccin, zonder dat het leidt tot heftige conflicten. Nederland heeft altijd stevig gediscussieerd. We kennen geen hiërarchie. We zijn direct. Maar de ondertoon was er altijd één met zelfspot, goed naar de ander luisteren."
Hij erkent dat corona een flinke wissel heeft getrokken op het land en een grote groep mensen daardoor persoonlijk is geraakt. In de vorm van sterfgevallen, bedrijven die in de problemen zijn geraakt of kinderen die psychisch in de knel zitten. "En uiteindelijk heeft het iedereen getroffen, minder of meer. En ja, daarbij zijn familiebanden en vriendengroepen onder druk komen te staan. Ik kan dat niet oplossen, maar ik kan alleen maar hopen en ertoe oproepen dat we onze volksaard terugvinden: discussiëren, maar ook een beetje lief voor elkaar zijn. We zijn een gaaf land, zorg dat je familie ook weer een beetje gaaf wordt", zegt Rutte tegen het AD.
De premier vindt niet dat zijn boodschap botst met het feit dat hij twee jaar lang de boodschapper is geweest van de coronamaatregelen. "Ik heb gekozen voor de politiek. Als een monster zich aandient, moet je het in de ogen kijken. Dat monster is de pandemie. En die was alleen te bestrijden met heftige maatregelen. En nu zeg ik, ook tegen mezelf hè, en tegen mijn 17 miljoen medelanders: er is veel gebeurd, maar we moeten elkaar weer een beetje terug gaan vinden." Rutte benadrukt de noodzaak van de maatregelen. "Ik had geen keuze. En ik denk dat het overgrote deel van de mensen dat snapt."
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
7 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
19 uur geleden