Oppositie: weggehaalde bankjes op Rotterdam Centraal moeten terug
ROTTERDAM (ANP) - Negen oppositiepartijen in de Rotterdamse gemeenteraad willen dat de bankjes die twee weken geleden uit de hal van het Centraal Station in Rotterdam zijn weggehaald, zo snel mogelijk teruggeplaatst worden. Ze zijn nog altijd niet te spreken over de maatregel van het gemeentebestuur en de Nederlandse Spoorwegen (NS).
Volgens het stadsbestuur zijn de bankjes weggehaald om de veiligheid van reizigers en treinpersoneel te waarborgen en overlast van rondhangende personen, met name dakloze Oost-Europeaanse stationsslapers, tegen te gaan. Het gaat om een groep van enkele tientallen mensen.
De oppositie erkent dat er overlast is. "Maar niet de grote overlast, zoals op het Gare du Nord in Parijs, die de burgemeester vorige week schetste. Het gaat om overlast door een kleine groep en op kleine schaal", aldus raadslid Tjalling Vonk. Hij verzocht het stadsbestuur dan ook om de overlast op te lossen en de bankjes zo snel mogelijk weer terug te plaatsen. "Als je het weghalen van de bankjes zou vergelijken met ons horecabeleid dan zou er geen café meer open zijn," aldus Vonk.
Symptoombestrijding
Ook de coalitiepartijen willen dat de bankjes op termijn terugkomen. De raad vraagt het gemeentebestuur ook om er voor te zorgen dat er voor alle daklozen opvang wordt geregeld. De meeste van de stationsslapers kunnen nu alleen terecht in de winterkoudeopvang.
Burgemeester Aboutaleb ziet naar eigen zeggen in dat het weghalen van de bankjes slechts symptoombestrijding is. Hij beloofde de raad de bankjes "in overleg met de NS" zo snel als mogelijk weer terug te zetten. "Maar we moeten niet willen dat het Centraal Station een opvangplek voor daklozen wordt", voegde hij er aan toe.
Het weghalen van de bankjes leidde tot veel ongenoegen. Vorige week voerden tientallen mensen, met zelf meegebrachte stoelen, een zitactie op het station tegen het besluit. Via sociale media werden veel afkeurende reacties geplaatst.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
12 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
1 dag geleden