Oppositie verdwijnt uit parlement Wit-Rusland
MINSK (ANP/RTR/AFP) - De oppositie in Wit-Rusland heeft bij parlementsverkiezingen geen enkele zetel gewonnen. Aanhangers van de autocratische president Aleksandr Loekasjenko blijven het Huis van Afgevaardigden domineren.
Loekasjenko regeert al een kwart eeuw met ijzeren hand in het Oost-Europese land, dat vaak wordt omschreven als de "laatste dictatuur van Europa". Hij geeft de oppositie tegenwoordig iets meer speelruimte, volgens waarnemers omdat hij de relatie met het Westen wil verbeteren. Bij de vorige parlementsverkiezing in 2016 wonnen twee oppositieleden zetels. Zij mochten dit keer niet meedoen.
De Wit-Russische leider houdt vol niet koste wat het kost aan de macht te willen blijven. "Ik heb beloofd dat ik me niet aan mijn stoel blijf vastklampen tot mijn vingers blauw worden", aldus Loekasjenko tegen journalisten. "Neem van mij aan dat het niet de meest comfortabele stoel is." Hij zegt dat landgenoten volgend jaar de kans krijgen hem weg te stemmen bij de presidentsverkiezingen.
De opkomst bij de verkiezingen was volgens officiële cijfers 77 procent. De oppositie had geen hoge verwachtingen van de stembusgang. "Het resultaat staat al vast. De autoriteiten hebben goedgekeurde kandidaten geselecteerd", klaagde een oppositiefunctionaris in de aanloop naar de verkiezingen van afgelopen weekend. "Het is niet mogelijk om in Wit-Rusland via verkiezingen een machtswissel af te dwingen."
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
21 uur geleden