Oppositie keihard over coronabeleid kabinet
DEN HAAG (ANP) - Oppositiepartijen van links tot rechts hebben dinsdag keiharde kritiek op het coronabeleid van het kabinet, en het oplopende aantal besmettingen in Nederland. Partijen snappen niet dat er na zes maanden nog steeds niet voldoende testcapaciteit is, en vragen zich af of het kabinet wel eerlijk is geweest over de mondkapjesrichtlijn voor medewerkers in de ouderenzorg.
Afgelopen vrijdag werden voor zes regio's waar de besmettingen het hardst oplopen nieuwe maatregelen aangekondigd. Zo moeten cafés eerder de deuren sluiten. PvdA-voorman Lodewijk Asscher denkt dat het "tij nog kan worden gekeerd", maar vindt de genomen maatregelen niet voldoende. "Wie denkt werkelijk dat het schrappen van het laatste rondje in de kroeg deze trend gaat keren?"
De hardste kritiek was gericht op de richtlijn die voor mondkapjes in de ouderenzorg gold. Nieuwsuur berichtte vorige week dat schaarste een rol had gespeeld bij de totstandkoming van die richtlijn, terwijl het kabinet juist benadrukte dat het op veiligheid was gebaseerd. De richtlijn werd vorige maand stilletjes aangepast.
Vertrouwen
Dit nieuws schaadt niet alleen het vertrouwen van de Kamer, maar ook van de bevolking, benadrukken meerdere fractievoorzitters. Sommigen stelden hardop de vraag of het kabinet wel eerlijk is geweest.
En dat leidt er volgens GroenLinks-leider Jesse Klaver weer toe dat de steun voor het beleid afbrokkelt, met als "dieptepunt" de oproep maandag van bekende Nederlanders die zich tegen het kabinetsbeleid keren.
"Dat is het topje van de ijsberg. Er zijn meer mensen die geen vertrouwen hebben", aldus Klaver. Hij begrijpt dat er dingen in een crisis mis kunnen gaan. Maar het is "belangrijk dat je gemaakte fouten toegeeft", drukte hij het kabinet op het hart.
Tweede lockdown
PVV-voorman Geert Wilders denkt dat Nederland richting een "tweede lockdown" wordt gedreven door "fout beleid" van de regering. Beperkingen zoals tijdens de eerste lockdown zal zijn partij niet steunen, zei Wilders.
Wilders gaf aan weinig vertrouwen meer te hebben in coronaminister Hugo de Jonge. "Als u het niet meer aankan, laat dan alsjeblieft iemand anders het doen. We kunnen ons geen minister permitteren die het niet meer aankan."
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
7 uur geleden