Opnieuw meer coronapatiënten in de ziekenhuizen
ZEIST (ANP) - Opnieuw is het aantal patiënten met corona in de Nederlandse ziekenhuizen toegenomen. Maandag liggen in totaal 1554 mensen met een coronabesmetting in het ziekenhuis, een stijging van 72 patiënten ten opzichte van zondag.
Op de verpleegafdelingen neemt het aantal patiënten met corona de laatste weken duidelijk toe, zo valt op te maken uit de cijfers van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). Maandag verzorgen medewerkers van de klinieken 1373 mensen met een besmetting, 70 patiënten meer dan zondag. Ter vergelijking: precies een maand geleden lagen nog 954 patiënten met corona op de verpleegafdelingen.
Ook op de ic's nam het aantal coronapatiënten afgelopen etmaal toe, maar vergeleken met een maand geleden is juist sprake van een daling. Momenteel liggen er 181 patiënten met een besmetting in een ic-bed, twee meer dan zondag. Op 14 januari waren het er nog 334.
Andere aandoening
Afgelopen etmaal werden 151 nieuwe patiënten met een besmetting opgenomen in de ziekenhuizen, 139 in de klinieken en 12 op de ic's. Omdat er ook mensen overleden of de afdelingen mochten verlaten, nam de bezetting minder snel toe.
Het LCPS maakt bij de melding van de cijfers geen onderscheid tussen patiënten die worden opgenomen omdat ze ziek zijn geworden van Covid-19 en mensen die voor een andere aandoening naar het ziekenhuis komen en toevallig ook corona blijken te hebben.
Kleine vertekening
Vorige week liet het coördinatiecentrum weten dat een klein deel van de ziekenhuizen echter wél enkel het aantal patiënten dat vanwege corona in het ziekenhuis belandde doorgaf aan het LCPS. Sinds vorige week maandag melden alle ziekenhuizen weer het complete aantal. Mogelijk is er afgelopen tijd dus een "kleine vertekening" van de aantallen coronapatiënten in de ziekenhuizen geweest.
Het LCPS benadrukt dat het voor de druk op de ziekenhuiszorg niet uitmaakt hoeveel patiënten zijn opgenomen vanwege een coronabesmetting en hoeveel patiënten besmet zijn, maar voor iets anders verpleegd worden. In beide gevallen moet de patiënten in isolatie worden behandeld, wat veel extra tijd kost.
Om de druk op de ziekenhuiszorg zoveel mogelijk te spreiden, kunnen coronapatiënten worden verplaatst. Zondag werden vier patiënten naar een andere regio gebracht.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Een Nederlands reddingsteam gaat naar Venezuela voor hulp na de aardbevingen die het land hebben getroffen. Dat meldt het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het Urban Search and Rescue-team gaat die kant op met reddingswerkers, honden en materieel. Venezuela heeft Nederland gevraagd om hulp.
7 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft het reisadvies voor zeven landen in het Midden-Oosten aangepast, waardoor mensen daar grotendeels weer naartoe kunnen. Dat gebeurde na de voorlopige vredesdeal tussen de Verenigde Staten en Iran over het conflict in het Midden-Oosten. De situatie kan echter snel verslechteren, waarschuwt het ministerie.
37 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De lonen van defensiepersoneel stijgen op 1 september met 6,5 procent. Begin 2028 worden de salarissen nog eens 2 procent hoger, heeft staatssecretaris Derk Boswijk (Defensie, CDA) afgesproken met vakbonden. Ook beloningen voor missies en onregelmatig werk gaan omhoog.
55 minuten geledenARNHEM (ANP) - Het provinciebestuur van Gelderland houdt vast aan stroken van 500 meter rond de Veluwe en drie andere kwetsbare natuurgebieden waarin de stikstofuitstoot fors omlaag moet. In die zones komt onder meer een verbod op nieuwe veehouderijen en moeten boeren inzetten op stalinnovaties om hun uitstoot omlaag te krijgen.
1 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Koningin Máxima opent op vrijdagmiddag 10 juli in Rotterdam Ahoy het NN North Sea Jazz Festival, meldt de Rijksvoorlichtingsdienst donderdag. Het is dit jaar vijftig jaar geleden dat de eerste editie van het jazzfestival plaatsvond.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nederland gaat Oekraïne helpen om de energie-infrastructuur sneller te herstellen. Minister Sjoerd Sjoerdsma (Ontwikkelingssamenwerking, D66) heeft daarvoor op een internationale conferentie voor hulp aan Oekraïne in Gdansk een akkoord getekend met de Oekraïense minister Denys Shmyhal van Energie.
2 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Het Openbaar Ministerie gaat in hoger beroep tegen de uitspraak in de zaak rond de vergismoord op Rob Zweekhorst in 2014. De 59-jarige René F. uit Schiedam werd eerder deze maand door de rechtbank in Rotterdam wegens gebrek aan bewijs vrijgesproken van betrokkenheid bij de moord op de ggz-directeur in het Zuid-Hollandse Berkel en Rodenrijs. Het OM had 24 jaar cel geëist.
2 uur geleden