Opnieuw lang protest in Den Haag tegen optreden Iraans regime
DEN HAAG (ANP) - Zeker meer dan honderd mensen protesteren in Den Haag opnieuw tegen het streng-islamitische regime in Iran. Dat gebeurt buiten tegenover de Tweede Kamer. Velen hebben Iraanse vlaggen bij zich en scanderen leuzen als 'Weg met de moordenaar'. De afgelopen weken zijn er vaker luidruchtige en urenlange protesten van Nederlandse Iraniërs bij het Kamergebouw om aandacht te vragen voor de slechte mensenrechtensituatie in het land. Woensdag zijn er meer mensen dan bij vorige protesten.
In Iran vinden al maanden massale betogingen voor vrouwenrechten plaats, die begonnen na de dood van de 22-jarige Mahsa Amini, in september. Zij stierf in detentie nadat zij door de moraalpolitie was opgepakt. Zij zou haar hoofddoek te losjes hebben gedragen. Ook in veel andere landen zijn betogingen tegen het regime, dat hard optreedt tegen mensen die kritiek uiten op de autoriteiten.
Vorige week riep Nederland de Iraanse ambassadeur op het matje vanwege de executie van twee Iraanse demonstranten. Een man werd publiekelijk opgehangen nadat hij schuldig was bevonden aan "oorlogsvoering tegen God".
Minister Wopke Hoekstra van Buitenlandse Zaken roept via Twitter de Iraanse autoriteiten opnieuw dringend op om de executies van demonstranten te stoppen en een eerlijke rechtsgang te waarborgen. Eerder woensdag heeft hij een aantal Nederlandse Iraniërs ontvangen om naar "hun verhalen te luisteren over wat de mensen in Iran meemaken". Hij zegt "grote bewondering" te hebben voor hun "inzet en vastberadenheid". Hij bedankt ze voor hun bezoek, verhalen en suggesties. "We blijven met hen in nauw contact staan."
Hoekstra stelt dat de mensenrechtensituatie in Iran hoge prioriteit heeft voor Nederland. "We zetten ons in bilateraal, EU- en VN-verband in om de situatie in Iran te veroordelen, te werken aan gerechtigheid, en sancties voor verantwoordelijken aangenomen te krijgen."
Meer uit Binnenland
MIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
3 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
3 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie gaat in cassatie bij de Hoge Raad in de zaak over een dodelijke aanvaring tussen een snelboot en een watertaxi op de Waddenzee in oktober 2022. Dat meldt een woordvoerder van het ressortsparket, het onderdeel van het OM dat over hoger beroep en cassatie gaat. Vorige week werd de 50-jarige kapitein van de snelboot in hoger beroep vrijgesproken.
4 uur geleden