Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Opnieuw daling van aantal nieuwe coronagevallen

Opnieuw daling van aantal nieuwe coronagevallen

DE BILT (ANP) - Het aantal gemelde coronabesmettingen is woensdag opnieuw afgenomen, blijkt uit cijfers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Tussen dinsdagochtend en woensdagochtend kwamen er bij het instituut 7657 meldingen binnen van positieve tests. In het voorgaande etmaal turfde het RIVM 7769 nieuwe gevallen.

Het aantal door Covid-19 veroorzaakte sterfgevallen nam het afgelopen etmaal met 106 toe. Dat betekent niet dat al deze mensen de afgelopen 24 uur zijn overleden. Deze informatie wordt soms met wat vertraging doorgegeven aan het RIVM. Dinsdag werd bekend dat 113 mensen recentelijk waren overleden aan het coronavirus.

Daling op weekbasis

In de afgelopen zeven dagen zijn er ruim 63.600 positieve tests geregistreerd. Sinds het begin van de uitbraak in februari zijn er meer dan 383.500 Nederlanders positief getest.

Dinsdag werd bekend dat het aantal nieuwe coronagevallen op weekbasis voor het eerst in twee maanden is gedaald. Het RIVM waarschuwde echter ook dat de daling nog niet hard genoeg gaat en dat het aantal besmettelijke personen hoog blijft.

Vooral in Midden- en West-Brabant gaat het nog niet goed. Daar registreerde het RIVM het afgelopen etmaal 800 positieve tests. De veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond volgde met 768 nieuwe gevallen. Utrecht noteerde 622 nieuwe besmettingen, gevolgd door Twente (458) en Hollands-Midden (444).

Meer uit Gezond

RIVM zag al vroeg dat corona-uitbraak veel groter was dan gedacht

DEN HAAG (ANP) - Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zag al vroeg dat de uitbraak van het coronavirus in de Chinese provincie Wuhan een stuk groter was dan China beweerde. Modelleurs van het RIVM constateerden dat door gegevens van lokale Chinese gezondheidsdiensten en andere Aziatische landen te analyseren, zei hoofdmodelleur Infectieziekten Jacco Wallinga tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie over het virus.

4 uur geleden
Volgende coronaverhoorweek trapt af met Diederik Gommers

DEN HAAG (ANP) - Diederik Gommers is volgende week maandag als eerste aan de beurt in een nieuwe verhoorweek door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij was tijdens de pandemie lid van het Outbreak Management Team, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care en afdelingshoofd Intensive Care in het Erasmus MC. De verhoorweek staat in het teken van impact op de zorg.

3 dagen geleden
Rutte: Nederland ontsnapte in coronatijd maar net aan code zwart

DEN HAAG (ANP) - Nederland is tijdens de coronapandemie "door het oog van de naald gekropen" waar het gaat om het overeind houden van de ziekenhuiszorg. Code zwart kon maar net aan worden afgewend, "ook met dank aan Duitsland", zei oud-premier Mark Rutte in een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

3 dagen geleden
Coronacrisis riep ook in kabinet 'grote emoties' op, zegt Rutte

DEN HAAG (ANP) - De coronacrisis riep, zeker in de beginfase in het voorjaar van 2020, ook in het kabinet "grote emoties" op. Dat zei toenmalig minister-president Mark Rutte vrijdag tijdens zijn eerste verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

3 dagen geleden
Schoof: onvoldoende energie gestopt in bereiken coronacritici

DEN HAAG (ANP) - De overheid heeft de groep mensen die kritisch waren op het corona- en vaccinatiebeleid niet weten te bereiken. Dat zei Dick Schoof, toen topambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid, tegen de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is er onvoldoende energie gestoken in het contact met die groep, ook wel 'wappies' genoemd.

3 dagen geleden
Geen alternatief voor aanvankelijke aanpak corona, zegt Schoof

DEN HAAG (ANP) - Er was "geen alternatief" voor de manier waarop het kabinet in de beginfase van de coronacrisis beslissingen nam. Dat heeft Dick Schoof, destijds de hoogste ambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid, gezegd tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.

3 dagen geleden
Radboudumc: deel van de twaalf medewerkers uit quarantaine

NIJMEGEN (ANP) - Een deel van de twaalf medewerkers van het Radboudumc die preventief in quarantaine zaten vanwege de kans op een besmetting met het hantavirus mogen vanaf donderdag weer uit quarantaine. Het gaat om medewerkers die hebben gewerkt met urine van een patiënt die besmet was met het hantavirus.

4 dagen geleden