Opnieuw coronaspugers veroordeeld tot wekenlange celstraf
ARNHEM (ANP) - Politierechters hebben woensdag weer diverse zogenoemde coronaspugers veroordeeld tot celstraffen tot twaalf weken. De verdachten die politieagenten hebben bespuugd, moeten bovendien 400 euro aan de dienders betalen.
De politierechter in Arnhem legde een celstraf van acht weken op aan een 34-jarige man uit Wanroij voor het beledigen en bedreigen van politieagenten door te zeggen dat hij corona heeft. Hij werd op 27 maart aangehouden na een achtervolging in Overasselt voor het overtreden van een rijverbod. Hij verzette zich bij zijn aanhouding en spuugde in de politieauto. De man uit Wanroij is de vierde coronahoester of -spuger die zich in korte tijd in Oost-Nederland voor de rechter moest verantwoorden.
De politierechter in Utrecht veroordeelde tijdens een snelrechtzitting een 40-jarige man uit Utrecht tot acht weken cel, waarvan vier voorwaardelijk. Hij had op 28 maart opzettelijk richting een politieagent gehoest op de Zambesidreef in Utrecht waar hij overlast veroorzaakte.
Supermarkt
Een 34-jarige man uit Almere stond, ook in Utrecht, terecht voor het hoesten naar twee medewerkers van een supermarkt, die vermoedden dat hij iets had gestolen. Ook hij verklaarde dat hij aan corona leed. Hij wist te ontkomen en werd later gearresteerd. Hij kreeg twaalf weken celstraf, waarvan vier voorwaardelijk.
De politierechter in Den Bosch veroordeelde een 52-jarige man uit Eindhoven tot vier weken cel waarvan een voorwaardelijk omdat hij op 19 maart een baliemedewerkster van een ziekenhuis in haar gezicht had gehoest en zei dat hij het besmettelijke virus onder de leden had. Een 34-jarige plaatsgenoot mag zeven weken de cel in voor het bespugen van een supermarktmedewerker. Ook dreigde hij in de supermarkt "iedereen corona te geven". Dat gebeurde begin vorige week.
Het Openbaar Ministerie treedt streng op tegen mensen die op strafrechtelijke manier misbruik maken van de huidige coronacrisis. "Dit soort gedrag wordt niet getolereerd", zei Gerrit van der Burg, voorzitter van het College van procureurs-generaal vorige maand al. Het OM wil een duidelijk signaal afgeven aan de samenleving. "Wij zijn afhankelijk van mensen met vitale beroepen zoals bijvoorbeeld politie, hulpverleners, handhavers van de noodverordening en winkelpersoneel. Zij verdienen onze bescherming en respect."
Meer uit Binnenland
HILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
37 minuten geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
3 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
4 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
5 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
5 uur geleden