
Opmars elektrische auto gaat na 2030 versnellen, voorziet ElaadNL
ARNHEM (ANP) - De opmars van elektrische auto's gaat in de komende jaren waarschijnlijk tamelijk langzaam, maar zal na 2030 versnellen. Dat denkt het kennis- en innovatiecentrum ElaadNL, dat zijn voorspellingen voor de markt van elektrische auto's en de hoeveelheid benodigde laadpalen heeft herzien.
Tot aan 2030 is de groei van het aandeel elektrische auto's op de Nederlandse wegen naar verwachting beperkt omdat stimuleringsmaatregelen worden afgebouwd. Ook is er veel onduidelijkheid rond het nieuwe beleid in Nederland, zeggen de onderzoekers. Ze wijzen erop dat de meeste elektrische auto's nu nog te duur zijn voor het grote publiek.
Maar na 2030 lijkt de groei van elektrische auto's juist harder door te zetten dan voorzien. ElaadNL, dat een initiatief is van de Nederlandse netbeheerders, schrijft dit onder meer toe aan allerlei Europese regels die eraan komen. Ook zullen er op termijn wel meer 'betaalbare' modellen komen. De onderzoekers denken ook dat de prijzen van batterijpakketten omlaag zullen gaan.
Netbewust laden
Ergens in de jaren veertig van deze eeuw zal het wagenpark uiteindelijk volledig bestaan uit elektrische auto's. Dan rijden er in Nederland waarschijnlijk zo'n 10 miljoen elektrische wagens rond. Naar verwachting zijn er dan ongeveer 4,3 miljoen laadpunten nodig.
De onderzoekers hebben ook gekeken naar de extra druk die hierdoor komt te liggen op het Nederlandse stroomnet. Als mensen hun auto's straks allemaal op een normale manier zouden opladen, oftewel direct volladen bij aankomst op een locatie, zou dit zorgen voor extra hoge pieken op het net.
Maar volgens ElaadNL moet het ook mogelijk zijn om netbewust te laden. Dat is een vorm van slim laden waarbij het laden van elektrische auto's voornamelijk buiten de piekuren op het net plaatsvindt. Zo zouden de pieken die bijvoorbeeld tussen 17.00 en 23.00 uur ontstaan, als veel mensen hun elektrische wagen thuis voor de deur parkeren, "significant" kunnen worden beperkt.
Meer uit Financieel
PARIJS (ANP/AFP) - Supermarktketen Lidl moet de Franse concurrent Intermarché 43 miljoen euro betalen. Volgens een hof van beroep in Frankrijk heeft het Duitse bedrijf consumenten misleid met tv-reclames. Dat komt neer op oneerlijke concurrentie, aldus de rechter.
18 minuten geledenBRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie wil graag binnen enkele dagen een deal met de Verenigde Staten over handelstarieven, hoewel de VS de pauze voor verhoogde importtarieven hebben verlengd naar 1 augustus. Dat laat een woordvoerder van de Europese Commissie woensdag weten.
19 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Voor treinreizigers en de NS breken spannende dagen aan. De komende dagen weten vakbonden VVMC, FNV en CNV of hun leden instemmen met het eindbod van de spoorwegmaatschappij voor een nieuwe cao. Als ze de voorstellen van de NS afwijzen, is de kans groot dat personeel met stakingen het treinverkeer opnieuw platlegt.
22 minuten geledenROTTERDAM (ANP) - Het Britse olieconcern BP verkoopt al zijn tankstations in Nederland aan branchegenoot Catom. Het gaat om ongeveer 300 tankstations en vijftien laadstations voor elektrische auto's, maakte BP bekend. Catom is het bedrijf achter het brandstofmerk OK.
29 minuten geledenWOLFSBURG (ANP/BLOOMBERG) - Volkswagen heeft het afgelopen kwartaal in Noord-Amerika aanzienlijk minder auto's verkocht dan een jaar eerder. Het Duitse autoconcern had daarmee duidelijk last van importheffingen die de Verenigde Staten hebben ingesteld op auto's.
1 uur geledenBRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie is dicht bij een voorlopig handelsakkoord met de Verenigde Staten dat de commerciële luchtvaart vrijstelt van bepaalde importheffingen. Vooral vliegtuigfabrikant Airbus zou daarvan profiteren, meldden bronnen aan persbureau Bloomberg. Ook enkele andere belangrijke industrieën zouden worden uitgezonderd van heffingen, zoals de Duitse auto-industrie.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Verschillende Nederlandse bedrijven met een beursnotering evalueren hun diversiteitsbeleid. Het gaat om ondernemingen die ook actief zijn in de Verenigde Staten, waar sinds dit jaar nieuwe regelgeving geldt. Dat schrijft Eumedion, dat opkomt voor de belangen van institutionele beleggers.
4 uur geleden