Opgestapte verkenners geven 'vanzelfsprekend' uitleg aan Kamer
DEN HAAG (ANP) - Oud-verkenners Annemarie Jorritsma en Kajsa Ollongren willen volgende week in de Tweede Kamer uitleg geven over de geklapte verkenning, zeggen ze op Twitter. Een brede meerderheid van de Tweede Kamer wil dat de verkenners opheldering geven over de notities van Ollongren, die zichtbaar waren op een nieuwsfoto.
"Vanzelfsprekend ben ik bereid volgende week een toelichting te geven aan de Tweede Kamer", zegt Jorritsma op Twitter. Ollongren voegt daar aan toe dat ook zij daar "uiteraard graag toe bereid" is.
Kamervoorzitter Khadija Arib heeft gezegd dat ze "een zo volledig mogelijk verslag" wil van de verkenners. Jorritsma en Ollongren kregen opdracht van de Tweede Kamer - op voordracht van D66 en VVD die de verkiezingen wonnen - een samenstelling van een nieuwe coalitie te 'verkennen'. Arib schrijft in een brief aan de verkenners dat zij tekst en uitleg wil over "de wijze waarop u uw opdracht hebt opgevat". Ook vraagt ze hun "beschikbaar te zijn voor het verschaffen van inlichtingen tijdens een debat".
De zichtbare notitie van Ollongren bevatte onder meer aantekeningen over CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt, de positie van linkse partijen en de houding van CDA-leider Wopke Hoekstra.
Het is nog onduidelijk of Ollongren, die positief testte op corona, ook daadwerkelijk naar de Kamer kan komen. Dat hangt onder meer af van de vraag of ze klachten heeft.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
10 uur geleden