Openbare verhoren rondom Amsterdamse afvalverwerker AEB van start
AMSTERDAM (ANP) - Vanaf maandag worden twee weken lang getuigen gehoord over de turbulente periode rond de Amsterdamse afvalverwerker AEB. In een raadsenquête probeert een commissie van raadsleden te achterhalen hoe de financiële en operationele problemen bij het afvalbedrijf konden ontstaan.
Op de planning staan onder anderen oud-wethouder Udo Kock (deelnemingen), oud-wethouder Sharon Dijksma (verkeer en vervoer), wethouder Victor Everhardt (deelnemingen) en wethouder Marieke van Doorninck (ruimtelijke ontwikkeling en duurzaamheid). Verder worden meerdere oud-directeuren van AEB en burgemeester Femke Halsema gehoord.
Er zijn al eerder onderzoeken gedaan naar de gang van zaken bij AEB, maar daarbij konden getuigen niet onder ede worden gehoord. Dat kan wel bij een raadsenquête, die te zien is als de lokale variant van de parlementaire enquête en het belangrijkste instrument dat de gemeenteraad kan inzetten bij het uitoefenen van haar controlerende taak.
Rol van het stadsbestuur
De verhoren moeten antwoorden opleveren op vragen over de rol van het stadsbestuur, van de raad zelf en van de ambtelijke organisatie als het gaat om bijvoorbeeld toezicht op en controle bij AEB. De commissie verwacht eind september met conclusies en aanbevelingen naar buiten te kunnen komen. Het oordeel over het rapport is aan de gemeenteraad.
AEB, waarvan de gemeente volledig aandeelhouder is, heeft de afgelopen jaren flinke verliezen geleden en kampte met een schuldenlast van meer dan 200 miljoen euro. In 2019 moesten vier van de zes verbrandingsovens worden stilgelegd. Door achterstallig onderhoud en problemen tussen personeel en management kon de veiligheid niet worden gegarandeerd. Daardoor vielen inkomsten weg en moest het bedrijf hoge kosten maken voor afvalverwerking elders. Verschillende keren sprong de gemeente bij met aanzienlijke financiële injecties.
Te koop aangeboden
Een meningsverschil over de verkoop van het afvalbedrijf binnen het college leidde in 2019 tot het aftreden van wethouder Kock. Hij was voor verkoop aan sloopbedrijf Beelen, de rest van de college wilde AEB liever overdoen aan een publieke partij. Van dat idee stapte het stadsbestuur later weer af.
De gemeente heeft haar belang van 100 procent in het bedrijf in april dit jaar te koop aangeboden. In de herfst zou het duidelijk moeten zijn wie de nieuwe koper wordt.
Meer uit Binnenland
ROSMALEN (ANP) - Bouwbedrijf Heijmans verwacht dat de werkzaamheden voor een aanzienlijk aantal projecten vrijdag worden stilgelegd vanwege de hitte. Een woordvoerder legt uit dat de keuze bij projectleiders afzonderlijk ligt, maar dat de bedrijfstop heeft benadrukt dat veiligheid en gezondheid belangrijker zijn dan de voortgang van een project.
18 minuten geledenBIDDINGHUIZEN (ANP) - De bezoekers van het hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen verlaten vrijdagochtend rustig het terrein. De sfeer is gemoedelijk, laat een woordvoerder van het festival weten. De 50.000 bezoekers hoorden donderdagavond laat dat het festival vroegtijdig wordt beëindigd om de door het KNMI afgekondigde code rood in onder meer Flevoland. De campinggasten moeten voor 18.00 uur van het terrein zijn.
19 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het défilé van veteranen tijdens de landelijke Veteranendag in Den Haag gaat zaterdag niet door vanwege de verwachte hitte. Ook de bijbehorende manifestatie op het Malieveld is afgelast. Het openingsprogramma in de Koninklijke Schouwburg gaat wel door. Dat hebben de organisatoren vrijdag laten weten.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - In Amsterdam kunnen mensen vooralsnog op meer dan vijftig locaties terecht voor verkoeling tijdens de hitte. Verschillende bibliotheken, hotels, kerken, theaters en buurtcentra hebben de deuren geopend als gratis koelteplek en bieden Amsterdammers voor wie het thuis te warm wordt zitplekken, drinkwater en toiletten.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Het lijkt erop dat iets minder mensen vrijdag in de ochtendspits met de trein zijn gegaan in vergelijking met reguliere vrijdagen, meldt een woordvoerder van de NS. Dat heeft mogelijk te maken met de code rood die het KNMI eerder heeft uitgegeven voor grote delen van het land.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Zowel de ANWB als Rijkswaterstaat ziet vrijdagochtend een normale ochtendspits. Rond 08.30 uur staan er nergens files in Nederland. Vanwege de extreme hitte adviseert Rijkswaterstaat alleen de weg op te gaan als dat nodig is. Het KNMI heeft voor het grootste deel van het land code rood afgegeven vanwege extreme hitte.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland geldt vrijdagavond en -nacht code geel vanwege onweersbuien. Het KNMI gaf eerder al code rood af vanwege extreme hitte, maar waarschuwt nu ook voor enkele zware onweersbuien. Daarbij is er kans op zware windstoten en veel neerslag. Het kan ook gaan hagelen.
3 uur geleden