Openbare verhoren rondom Amsterdamse afvalverwerker AEB van start
AMSTERDAM (ANP) - Vanaf maandag worden twee weken lang getuigen gehoord over de turbulente periode rond de Amsterdamse afvalverwerker AEB. In een raadsenquête probeert een commissie van raadsleden te achterhalen hoe de financiële en operationele problemen bij het afvalbedrijf konden ontstaan.
Op de planning staan onder anderen oud-wethouder Udo Kock (deelnemingen), oud-wethouder Sharon Dijksma (verkeer en vervoer), wethouder Victor Everhardt (deelnemingen) en wethouder Marieke van Doorninck (ruimtelijke ontwikkeling en duurzaamheid). Verder worden meerdere oud-directeuren van AEB en burgemeester Femke Halsema gehoord.
Er zijn al eerder onderzoeken gedaan naar de gang van zaken bij AEB, maar daarbij konden getuigen niet onder ede worden gehoord. Dat kan wel bij een raadsenquête, die te zien is als de lokale variant van de parlementaire enquête en het belangrijkste instrument dat de gemeenteraad kan inzetten bij het uitoefenen van haar controlerende taak.
Rol van het stadsbestuur
De verhoren moeten antwoorden opleveren op vragen over de rol van het stadsbestuur, van de raad zelf en van de ambtelijke organisatie als het gaat om bijvoorbeeld toezicht op en controle bij AEB. De commissie verwacht eind september met conclusies en aanbevelingen naar buiten te kunnen komen. Het oordeel over het rapport is aan de gemeenteraad.
AEB, waarvan de gemeente volledig aandeelhouder is, heeft de afgelopen jaren flinke verliezen geleden en kampte met een schuldenlast van meer dan 200 miljoen euro. In 2019 moesten vier van de zes verbrandingsovens worden stilgelegd. Door achterstallig onderhoud en problemen tussen personeel en management kon de veiligheid niet worden gegarandeerd. Daardoor vielen inkomsten weg en moest het bedrijf hoge kosten maken voor afvalverwerking elders. Verschillende keren sprong de gemeente bij met aanzienlijke financiële injecties.
Te koop aangeboden
Een meningsverschil over de verkoop van het afvalbedrijf binnen het college leidde in 2019 tot het aftreden van wethouder Kock. Hij was voor verkoop aan sloopbedrijf Beelen, de rest van de college wilde AEB liever overdoen aan een publieke partij. Van dat idee stapte het stadsbestuur later weer af.
De gemeente heeft haar belang van 100 procent in het bedrijf in april dit jaar te koop aangeboden. In de herfst zou het duidelijk moeten zijn wie de nieuwe koper wordt.
Meer uit Binnenland
TER APEL (ANP) - Afgelopen nacht hebben 106 asielzoekers voor wie geen plek was in het aanmeldcentrum in Ter Apel geslapen in de nachtopvang in de Wijk. Nog eens 13 mensen zijn opgevangen in hotel Lumen in Zwolle. Vijf mensen bleven achter op het voorterrein in Ter Apel. Dat meldt het Rode Kruis.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De herstelwerkzaamheden aan de flat in Amsterdam Nieuw-West waar in de nacht van donderdag op vrijdag een zware explosie plaatsvond, zijn ook zaterdag nog gaande. Dat meldt woningcorporatie Stadgenoot, die appartementen in het flatgebouw aan de Osdorper Ban verhuurt.
1 uur geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Bij rellen bij het gemeentehuis in Wijk bij Duurstede heeft de politie vrijdagavond zeven mensen opgepakt. Er zijn volgens politie en gemeente zware vernielingen aangebracht aan het gemeentehuis. De mobiele eenheid is in actie gekomen. De gemeente spreekt van "verschrikkelijke" misdragingen. Burgemeester Petra Doornenbal: "Zelfs als je denkt dat de bodem is bereikt, blijkt de rel-avond van vrijdag 5 juni niet de ondergrens te zijn geweest."
1 uur geledenWOERDEN (ANP) - Het treinverkeer rond Woerden is in de nacht van vrijdag op zaterdag weer opgestart. Door een brand in een transformatorhuisje kwamen vrijdagmiddag drie treinen op het spoor stil te staan. Zo'n 1300 reizigers moesten worden geëvacueerd en dat duurde tot in de avond.
3 uur geledenZWOLLE (ANP) - Een groep van zo'n tien asielzoekers bij aanmeldcentrum Ter Apel is vrijdagavond in een bus naar Zwolle vertrokken. Dat gebeurde omdat de nachtopvang in De Wijk al vol zit, meldt een woordvoerster van de gemeente Zwolle.
11 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Hulpdiensten zoeken niet meer naar mensen onder het puin van de flat in Amsterdam, waar in de nacht van donderdag op vrijdag een zware explosie was. In de afgelopen uren is niemand meer gevonden, meldt de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland vrijdagavond laat.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De storing met het asielsysteem Eurodac is opgelost. Dat laat de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) vrijdagavond laat weten. De storing was op de dag dat het Europese migratiepact in werking trad.
13 uur geleden