Ook Starbucks staakt advertenties op sociale media
SEATTLE (ANP) - Koffieshopketen Starbucks stopt voorlopig met adverteren op sociale media en sluit zich aan bij de #StopHateForProfit-beweging van bedrijven die socialemediabedrijven aansporen zich in te spannen om online racisme harder aan te pakken. Dat maakt het Amerikaanse NBC-News bekend.
Starbucks belooft om intern en met mediapartners en burgerrechtenorganisaties in gesprek te gaan om de verspreiding van haatdragende taal tegen te gaan. Het bedrijf zal blijven posten op sociale media zonder betaalde promotie.
De aankondiging komt in een week dat onder andere ijsmaker Ben & Jerry's, kledingmerken Patagonia en The North Face, het Nederlands-Engelse voedingsmiddelenconcern Unilever, telecomgigant Verizon en Coca Cola soortgelijke beslissingen namen.
Kwalijk
Burgerrechtenorganisaties nemen het Facebook en in mindere mate ook andere platforms kwalijk dat berichten die oproepen tot geweld tegen Black Lives Matter-demonstranten niet worden verwijderd. Ook het feit dat het bedrijf de uiterst rechtse website Breitbart als vertrouwde nieuwsbron aanmerkt, vinden ze een probleem.
Unilever houdt de mogelijkheid open om zijn boycot ook na dit jaar te verlengen. Het bedrijf is een grote adverteerder. De boycot betekent niet dat Unilever minder geld uitgeeft om zijn merken als Dove, Magnum, Lipton en Vaseline aan de man te brengen. Het advertentiebudget van de Amerikaanse tak wordt bij andere media besteed.
Meer uit Financieel
SCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.
7 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.
50 minuten geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nederlandse industrie heeft vorig jaar iets groener geproduceerd dan een jaar eerder, maar op de langere termijn is er nog geen sprake van een trendbreuk. Dat meldt de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) op basis van gegevens van grote industriebedrijven in ons land.
2 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel vindt de financiële markten binnen de EU te gefragmenteerd en wil dat het makkelijker wordt om binnen Europa financiële diensten te verhandelen. Daarvoor presenteert de Europese Commissie donderdag een plan. Daarin geeft Brussel de Europese toezichthouder voor financieel toezicht ook een grotere rol.
3 uur geledenMILAAN (ANP) - De Italiaanse politie heeft op hoofdkantoren van dertien bekende modebedrijven documenten opgevraagd over hun omgang met toeleveranciers, meldt persbureau Reuters op basis van documenten van justitie. De actie is onderdeel van een breder onderzoek naar vermeende uitbuiting van arbeiders in de mode-industrie. Agenten bezochten onder andere Dolce & Gabbana, Versace, Prada en de Italiaanse tak van Adidas.
4 uur geleden