Ook problemen treintransport China en EU door sancties Rusland
BEIJING (ANP/BLOOMBERG) - De stagnatie van het vervoer van goederen per trein tussen China en de Europese Unie dreigt de toeleveringsproblemen van bedrijven verder te vergroten. Ruim een miljoen containers worden normaal gesproken vervoerd over het meer dan 9600 kilometer lange spoorwegennetwerk, dat Oost-China en West-Europa verbindt en via Rusland loopt.
Door de westerse sancties tegen Rusland moeten voor deze containers nu nieuwe routes over zee worden gevonden. Dit zal waarschijnlijk leiden tot hogere transportkosten en een verdere verslechtering van de wereldwijde problemen in de toeleveringsketens.
Door de oorlog in Oekraïne proberen exporteurs en logistieke bedrijven die auto-onderdelen, auto's, laptops en smartphones vervoeren de routes over land door Rusland en het oorlogsgebied te vermijden. Veiligheidsrisico's en betalingsproblemen als gevolg van de sancties tegen Rusland spelen ook een rol. Verder zijn bedrijven bang dat klanten in Europa hun producten die over het Russische spoor zijn vervoerd zouden kunnen gaan boycotten.
Daling
Kuehne + Nagel International, een van grootste logistieke dienstverleners in Europa, weigert nu al spoorvracht van China naar Europa, zegt Marcus Balzereit, senior vicepresident voor Azië-Pacific bij het in Zwitserland gevestigde bedrijf. Volgens Balzereit slagen sommige fabrikanten erin om productieonderbrekingen te voorkomen door een combinatie van transport van onderdelen via schepen en vliegtuigen. Maar de transportkosten nemen daardoor wel toe. Volgens transportanalist Um Kyung-a van Shinyoung Securities is het voor deze bedrijven echter belangrijker om hun productie draaiende te houden.
Chinese staatsmedia meldden eerder deze week al dat het exportvolume van treinen die vanuit de haven van het Chinese Dalian naar Europa gaan in maart "sterk is verminderd". Vorig jaar vervoerden treinen ongeveer 1,5 miljoen containers met goederen ter waarde van zo'n 75 miljard dollar tussen China en Europa. Dat is ongeveer 4 procent van de totale handel tussen de twee economische blokken, volgens schattingen van adviesbureau Bain & Co.
Het duurt volgens logistiek dienstverlener DSV ongeveer twee weken om Aziatische goederen via het spoor naar Europa te vervoeren, vergeleken met een maand per schip. Schepen zijn nog steeds de goedkoopste optie. De kosten van het vervoer van een container per spoor zijn ongeveer twee keer zo hoog als die van zeevracht en een kwart van het verzenden van goederen door de lucht.
Meer uit Financieel
DEN HAAG (ANP) - Het oplossen van de wachtrijen voor aansluitingen op het overvolle stroomnet gaat te langzaam. Dat vindt de Autoriteit Consument & Markt (ACM), die constateert dat netbeheerders achterlopen bij het aanpakken van het probleem. Het gevolg is dat de wachtrijen van bedrijven die een aansluiting willen maar deze voorlopig niet kunnen krijgen, blijven oplopen.
32 minuten geledenSAN FRANCISCO (ANP/BLOOMBERG) - OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, heeft zich verweerd tegen beschuldigingen dat de chatbot een 16-jarige jongen in Californië heeft aangezet tot zelfmoord. Volgens het techbedrijf had de chatbot de tiener juist meer dan honderd keer aangespoord hulp te zoeken, staat in een ingediend document bij de rechtbank in San Francisco.
44 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Grote winkelketens en webshops weigeren klanten vaak onterecht garantie te geven bij kapotte producten, meldt de Consumentenbond. De belangenorganisatie baseert dat op eigen onderzoek waarbij ze via undercovershoppers onder andere bol, Coolblue, MediaMarkt en Expert vragen stelde over een kapotte wasmachine. In driekwart van de gevallen kregen ze onjuiste informatie van de winkels.
1 uur geledenKOPENHAGEN (ANP/BLOOMBERG) - Scheepvaartconcern Maersk overweegt zijn schepen weer door de Rode Zee te laten varen. Het Deense bedrijf heeft aangegeven dat de omstandigheden om de doorvaart door het gebied te hervatten, lijken te verbeteren. Daardoor zou de belangrijke route voor het scheepvaartverkeer tussen Azië en Europa mogelijk weer veilig bevaarbaar zijn.
1 uur geledenBEIJING/SINGAPORE (ANP/RTR) - China heeft minstens tien ladingen Amerikaanse sojabonen gekocht in contracten die sinds dinsdag zijn getekend. Dat meldt persbureau Reuters op basis van twee handelaren met kennis van de deals. Dit versterkt de piek in Chinese aankopen van Amerikaanse goederen na de recente dooi in de handelsbetrekkingen tussen de VS en China.
3 uur geledenPALO ALTO (ANP/BLOOMBERG) - Computerfabrikant HP gaat de komende jaren duizenden banen schrappen. Het bedrijf kondigde aan dat 4000 tot 6000 banen zullen verdwijnen door meer gebruik te maken van AI-tools. Dat moet over drie jaar een jaarlijkse besparing van 1 miljard dollar opleveren.
10 uur geledenNEW YORK (ANP) - Nvidia hoorde dinsdag bij de verliezers op de aandelenbeurzen in New York, na een bericht dat Meta AI-chips van Google wil gebruiken. Nvidia domineert momenteel de sector voor AI-chips. Maar bedrijven zoals de eigenaar van Facebook en Instagram zoeken naar alternatieve chips om de afhankelijkheid van Nvidia te verminderen.
10 uur geleden