Ook problemen treintransport China en EU door sancties Rusland
BEIJING (ANP/BLOOMBERG) - De stagnatie van het vervoer van goederen per trein tussen China en de Europese Unie dreigt de toeleveringsproblemen van bedrijven verder te vergroten. Ruim een miljoen containers worden normaal gesproken vervoerd over het meer dan 9600 kilometer lange spoorwegennetwerk, dat Oost-China en West-Europa verbindt en via Rusland loopt.
Door de westerse sancties tegen Rusland moeten voor deze containers nu nieuwe routes over zee worden gevonden. Dit zal waarschijnlijk leiden tot hogere transportkosten en een verdere verslechtering van de wereldwijde problemen in de toeleveringsketens.
Door de oorlog in Oekraïne proberen exporteurs en logistieke bedrijven die auto-onderdelen, auto's, laptops en smartphones vervoeren de routes over land door Rusland en het oorlogsgebied te vermijden. Veiligheidsrisico's en betalingsproblemen als gevolg van de sancties tegen Rusland spelen ook een rol. Verder zijn bedrijven bang dat klanten in Europa hun producten die over het Russische spoor zijn vervoerd zouden kunnen gaan boycotten.
Daling
Kuehne + Nagel International, een van grootste logistieke dienstverleners in Europa, weigert nu al spoorvracht van China naar Europa, zegt Marcus Balzereit, senior vicepresident voor Azië-Pacific bij het in Zwitserland gevestigde bedrijf. Volgens Balzereit slagen sommige fabrikanten erin om productieonderbrekingen te voorkomen door een combinatie van transport van onderdelen via schepen en vliegtuigen. Maar de transportkosten nemen daardoor wel toe. Volgens transportanalist Um Kyung-a van Shinyoung Securities is het voor deze bedrijven echter belangrijker om hun productie draaiende te houden.
Chinese staatsmedia meldden eerder deze week al dat het exportvolume van treinen die vanuit de haven van het Chinese Dalian naar Europa gaan in maart "sterk is verminderd". Vorig jaar vervoerden treinen ongeveer 1,5 miljoen containers met goederen ter waarde van zo'n 75 miljard dollar tussen China en Europa. Dat is ongeveer 4 procent van de totale handel tussen de twee economische blokken, volgens schattingen van adviesbureau Bain & Co.
Het duurt volgens logistiek dienstverlener DSV ongeveer twee weken om Aziatische goederen via het spoor naar Europa te vervoeren, vergeleken met een maand per schip. Schepen zijn nog steeds de goedkoopste optie. De kosten van het vervoer van een container per spoor zijn ongeveer twee keer zo hoog als die van zeevracht en een kwart van het verzenden van goederen door de lucht.
Meer uit Financieel
NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn vrijdag met winst geopend na de flinke ommezwaai een dag eerder. Beter dan verwachte resultaten van beurslieveling Nvidia, de grote aanjager van de AI-rally dit jaar, leken donderdag nog voor opluchting te zorgen bij beleggers. Wall Street kon de koersrally echter niet volhouden door de onzekerheid over het aanstaande rentebesluit van de Federal Reserve.
17 minuten geledenABU DHABI (ANP/RTR) - Het conglomeraat International Holding Company (IHC) uit Abu Dhabi wil de buitenlandse bezittingen van het Russische oliebedrijf Lukoil overnemen. De Emirati hebben hun interesse ook al kenbaar gemaakt aan het Amerikaanse ministerie van Financiën.
1 uur geledenBRUSSEL (ANP/AFP/RTR) - Brussel heeft Italië op de vingers getikt over Italiaanse regels waarmee het land voorwaarden kan stellen aan deals in de bankensector. De actie van de Europese Commissie volgt op strenge voorwaarden die de Italiaanse regering had gesteld aan de voorgenomen miljardenovername van de Italiaanse bank Banco BPM door rivaal UniCredit. Die deal ging uiteindelijk niet door.
1 uur geledenPARIJS (ANP/BLOOMBERG) - Gameontwikkelaar Ubisoft heeft de resultaten over de eerste helft van zijn boekjaar uitgesteld vanwege een onjuiste opgave van de omzet in die periode. Volgens de accountants van de uitgever van videogames als Assassin's Creed en Far Cry had het bedrijf de inkomsten uit een recent partnerschap ten onrechte al als omzet in de boeken gezet.
4 uur geledenAMSTELVEEN (ANP) - KLM noemt de vrijdag aangekondigde investeringsplannen van luchthaven Schiphol "essentieel" om passagiers goed te blijven bedienen. Tegelijkertijd houdt de luchtvaartmaatschappij, die Schiphol als thuisbasis heeft, zorgen over mogelijk oplopende kosten.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een uitzendkracht dertien jaar onafgebroken inhuren is te lang. Dat heeft de Hoge Raad vrijdag beslist in een zaak die was aangespannen door een werknemer die meermaals vroeg om een vast dienstverband. Het bedrijf waar hij als uitzendkracht werkte, weigerde dit. Dat het bedrijf zich beroept op de behoefte aan een 'flexibele schil', is volgens de hoogste Nederlandse rechter geen rechtvaardiging om een uitzendkracht zo lang in te lenen.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De gemeente Amsterdam reageert geschrokken op de investeringsplannen van Schiphol. Die lijken vooral gericht op groei van de luchthaven, terwijl het stadsbestuur het liefst ziet dat er minder wordt gevlogen.
5 uur geleden