Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Ook problemen treintransport China en EU door sancties Rusland

Ook problemen treintransport China en EU door sancties Rusland

BEIJING (ANP/BLOOMBERG) - De stagnatie van het vervoer van goederen per trein tussen China en de Europese Unie dreigt de toeleveringsproblemen van bedrijven verder te vergroten. Ruim een miljoen containers worden normaal gesproken vervoerd over het meer dan 9600 kilometer lange spoorwegennetwerk, dat Oost-China en West-Europa verbindt en via Rusland loopt.

Door de westerse sancties tegen Rusland moeten voor deze containers nu nieuwe routes over zee worden gevonden. Dit zal waarschijnlijk leiden tot hogere transportkosten en een verdere verslechtering van de wereldwijde problemen in de toeleveringsketens.

Door de oorlog in Oekraïne proberen exporteurs en logistieke bedrijven die auto-onderdelen, auto's, laptops en smartphones vervoeren de routes over land door Rusland en het oorlogsgebied te vermijden. Veiligheidsrisico's en betalingsproblemen als gevolg van de sancties tegen Rusland spelen ook een rol. Verder zijn bedrijven bang dat klanten in Europa hun producten die over het Russische spoor zijn vervoerd zouden kunnen gaan boycotten.

Daling

Kuehne + Nagel International, een van grootste logistieke dienstverleners in Europa, weigert nu al spoorvracht van China naar Europa, zegt Marcus Balzereit, senior vicepresident voor Azië-Pacific bij het in Zwitserland gevestigde bedrijf. Volgens Balzereit slagen sommige fabrikanten erin om productieonderbrekingen te voorkomen door een combinatie van transport van onderdelen via schepen en vliegtuigen. Maar de transportkosten nemen daardoor wel toe. Volgens transportanalist Um Kyung-a van Shinyoung Securities is het voor deze bedrijven echter belangrijker om hun productie draaiende te houden.

Chinese staatsmedia meldden eerder deze week al dat het exportvolume van treinen die vanuit de haven van het Chinese Dalian naar Europa gaan in maart "sterk is verminderd". Vorig jaar vervoerden treinen ongeveer 1,5 miljoen containers met goederen ter waarde van zo'n 75 miljard dollar tussen China en Europa. Dat is ongeveer 4 procent van de totale handel tussen de twee economische blokken, volgens schattingen van adviesbureau Bain & Co.

Het duurt volgens logistiek dienstverlener DSV ongeveer twee weken om Aziatische goederen via het spoor naar Europa te vervoeren, vergeleken met een maand per schip. Schepen zijn nog steeds de goedkoopste optie. De kosten van het vervoer van een container per spoor zijn ongeveer twee keer zo hoog als die van zeevracht en een kwart van het verzenden van goederen door de lucht.

Meer uit Financieel

Maersk blijft door Straat van Hormuz varen

OSLO (ANP/RTR) - De grote rederij A.P. Møller-Maersk blijft door de Straat van Hormuz varen, na de Amerikaanse aanvallen op Iraanse nucleaire installaties in de nacht van zaterdag op zondag. De Deense containervervoerder zegt wel klaar te zijn om dit te heroverwegen op basis van de beschikbare informatie.

5 uur geleden
Analisten verwachten hogere olieprijzen na aanvallen VS op Iran

NEW YORK (ANP/RTR/BLOOMBERG) - Handelaren maken zich op voor stijgende olieprijzen en meer volatiliteit na de aanvallen van de Verenigde Staten op Iraanse nucleaire installaties. Dat zou volgen op een toch al turbulente week op de oliemarkt.

7 uur geleden
Israëlische luchtruim gaat zondagmiddag korte tijd weer open

TEL AVIV (ANP/RTR) - Het Israëlische luchtruim gaat zondag open van 13.00 uur tot 19.00 uur Nederlandse tijd. Dat meldt de Israëlische luchthavenautoriteit. De belangrijkste luchthaven van het land heropent alleen voor de "landing van reddingsvluchten".

9 uur geleden
Topvrouw KLM: we zijn zeer alert, geen concessies aan veiligheid

HILVERSUM (ANP) - KLM is "zeer alert" en doet "geen enkele concessie" aan de veiligheid. Dat zegt topvrouw Marjan Rintel van de luchtvaartmaatschappij zondag in het televisieprogramma WNL op Zondag na de ontwikkelingen in het Midden-Oosten. KLM heeft naar eigen zeggen frequent contact met verschillende ministeries, zoals Defensie en Binnenlandse Zaken, om informatie uit te wisselen en te kijken wat er wel en niet kan.

9 uur geleden
Aandelenbeurs Israël hoger na aanvallen VS op Iran

TEL AVIV (ANP/BLOOMBERG/RTR) - Op de Israëlische aandelenbeurs in Tel Aviv waren zondag aanzienlijke koerswinsten te zien, na de aanvallen van de Verenigde Staten op Iraanse nucleaire installaties. De belangrijkste graadmeter, de TA-35, ging 1,2 procent omhoog. Onder meer banken hoorden bij de stijgers.

10 uur geleden
Luchtvaartmaatschappijen blijven luchtruim Midden-Oosten mijden

TEL AVIV (ANP/RTR) - Luchtvaartmaatschappijen blijven zondag grote delen van het Midden-Oosten vermijden na de Amerikaanse aanvallen op Iraanse nucleaire installaties. Dat blijkt uit gegevens van luchtvaartmonitor FlightRadar24.

11 uur geleden
Monitor: veel meer vluchten luchtruim Afghanistan door conflict

LONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Luchtvaartmaatschappijen vliegen veel meer door het luchtruim van Afghanistan omdat door het conflict tussen Israël en Iran grote delen van het Midden-Oosten zijn gesloten voor vliegverkeer en alternatieve routes worden gekozen. Volgens luchtvaartmonitor Flightradar24 is er sinds het uitbreken van het conflict vorige week vrijdag een zeer sterke stijging van het aantal vluchten boven Afghanistan te zien.

1 dag geleden