Ook problemen treintransport China en EU door sancties Rusland
BEIJING (ANP/BLOOMBERG) - De stagnatie van het vervoer van goederen per trein tussen China en de Europese Unie dreigt de toeleveringsproblemen van bedrijven verder te vergroten. Ruim een miljoen containers worden normaal gesproken vervoerd over het meer dan 9600 kilometer lange spoorwegennetwerk, dat Oost-China en West-Europa verbindt en via Rusland loopt.
Door de westerse sancties tegen Rusland moeten voor deze containers nu nieuwe routes over zee worden gevonden. Dit zal waarschijnlijk leiden tot hogere transportkosten en een verdere verslechtering van de wereldwijde problemen in de toeleveringsketens.
Door de oorlog in Oekraïne proberen exporteurs en logistieke bedrijven die auto-onderdelen, auto's, laptops en smartphones vervoeren de routes over land door Rusland en het oorlogsgebied te vermijden. Veiligheidsrisico's en betalingsproblemen als gevolg van de sancties tegen Rusland spelen ook een rol. Verder zijn bedrijven bang dat klanten in Europa hun producten die over het Russische spoor zijn vervoerd zouden kunnen gaan boycotten.
Daling
Kuehne + Nagel International, een van grootste logistieke dienstverleners in Europa, weigert nu al spoorvracht van China naar Europa, zegt Marcus Balzereit, senior vicepresident voor Azië-Pacific bij het in Zwitserland gevestigde bedrijf. Volgens Balzereit slagen sommige fabrikanten erin om productieonderbrekingen te voorkomen door een combinatie van transport van onderdelen via schepen en vliegtuigen. Maar de transportkosten nemen daardoor wel toe. Volgens transportanalist Um Kyung-a van Shinyoung Securities is het voor deze bedrijven echter belangrijker om hun productie draaiende te houden.
Chinese staatsmedia meldden eerder deze week al dat het exportvolume van treinen die vanuit de haven van het Chinese Dalian naar Europa gaan in maart "sterk is verminderd". Vorig jaar vervoerden treinen ongeveer 1,5 miljoen containers met goederen ter waarde van zo'n 75 miljard dollar tussen China en Europa. Dat is ongeveer 4 procent van de totale handel tussen de twee economische blokken, volgens schattingen van adviesbureau Bain & Co.
Het duurt volgens logistiek dienstverlener DSV ongeveer twee weken om Aziatische goederen via het spoor naar Europa te vervoeren, vergeleken met een maand per schip. Schepen zijn nog steeds de goedkoopste optie. De kosten van het vervoer van een container per spoor zijn ongeveer twee keer zo hoog als die van zeevracht en een kwart van het verzenden van goederen door de lucht.
Meer uit Financieel
BEIJING (ANP/AFP) - China stelt definitief importheffingen in op Europees varkensvlees. Onder andere de Brabantse vleesverwerker Vion krijgt met de tarieven te maken. Volgens Beijing dumpen Europese exporteurs goedkoop varkensvlees op de Chinese markt, wat bedrijven in eigen land zou schaden. China opende een dumpingonderzoek naar varkensvlees nadat de Europese Unie importheffingen had ingevoerd op elektrische auto's.
1 uur geledenCAPELLE AAN DEN IJSSEL (ANP) - Het nettoloon van werkenden gaat volgend jaar omhoog doordat belastingmaatregelen voordelig uitpakken. Dat meldt hr- en salarisdienstverlener ADP na berekeningen. Een werknemer met een modaal brutosalaris van 3704 euro per maand gaat er hierdoor in januari 26 euro netto op vooruit.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op het Damrak is dinsdag met verlies begonnen. Beleggers namen geen risico voorafgaand aan de Amerikaanse banencijfers over november en oktober. De publicatie van het banenrapport over oktober was uitgesteld door de shutdown van de Amerikaanse overheid. De werkgelegenheid in de grootste economie ter wereld speelt een belangrijke rol bij het rentebeleid van de Federal Reserve.
2 uur geledenDEURNE (ANP) - De financiën van de Brabantse fabrikant van elektrische bussen Ebusco zijn nog altijd krap. Met die waarschuwing komt het bedrijf voorafgaand aan de jaarlijkse vergadering van aandeelhouders. Ebusco kampt al een tijd met financiële problemen en kreeg eerder deze maand 5,1 miljoen euro aan overbruggingskrediet van aandeelhouders.
3 uur geledenLONDEN (ANP) - The Magnum Ice Cream Company heeft de voorzitter van de raad van bestuur van dochteronderneming Ben & Jerry's afgezet, meldt de Financial Times op basis van bronnen. De afgesplitste ijsdivisie van Unilever, die vorige week een beursnotering kreeg in Amsterdam, zou voorzitter Anuradha Mittal van Ben & Jerry's hebben laten weten dat ze per direct weg moet na een extern onderzoek.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Steeds meer bestuurders van grote Nederlandse bedrijven verwachten dat kunstmatige intelligentie (AI) banen gaat vervangen. Een kwart denkt nu dat dit zeker zal gebeuren, waar dat de afgelopen twee jaren nog 19 en 6 procent was. Dat komt naar voren uit onderzoek van ING onder 261 topbestuurders.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Levensverzekeraars hebben in de afgelopen twee jaar voor 7 miljard euro aan pensioenverplichtingen overgenomen van pensioenfondsen via zogeheten buy-outs, meldt De Nederlandsche Bank (DNB). Een dergelijke overdracht van de verplichtingen kan volgens de toezichthouder vooral voor kleinere pensioenfondsen aantrekkelijk zijn, omdat daarmee de complexiteit van de overgang naar de nieuwe Wet toekomst pensioenen (Wtp) wordt vermeden.
3 uur geleden