Ook problemen treintransport China en EU door sancties Rusland
BEIJING (ANP/BLOOMBERG) - De stagnatie van het vervoer van goederen per trein tussen China en de Europese Unie dreigt de toeleveringsproblemen van bedrijven verder te vergroten. Ruim een miljoen containers worden normaal gesproken vervoerd over het meer dan 9600 kilometer lange spoorwegennetwerk, dat Oost-China en West-Europa verbindt en via Rusland loopt.
Door de westerse sancties tegen Rusland moeten voor deze containers nu nieuwe routes over zee worden gevonden. Dit zal waarschijnlijk leiden tot hogere transportkosten en een verdere verslechtering van de wereldwijde problemen in de toeleveringsketens.
Door de oorlog in Oekraïne proberen exporteurs en logistieke bedrijven die auto-onderdelen, auto's, laptops en smartphones vervoeren de routes over land door Rusland en het oorlogsgebied te vermijden. Veiligheidsrisico's en betalingsproblemen als gevolg van de sancties tegen Rusland spelen ook een rol. Verder zijn bedrijven bang dat klanten in Europa hun producten die over het Russische spoor zijn vervoerd zouden kunnen gaan boycotten.
Daling
Kuehne + Nagel International, een van grootste logistieke dienstverleners in Europa, weigert nu al spoorvracht van China naar Europa, zegt Marcus Balzereit, senior vicepresident voor Azië-Pacific bij het in Zwitserland gevestigde bedrijf. Volgens Balzereit slagen sommige fabrikanten erin om productieonderbrekingen te voorkomen door een combinatie van transport van onderdelen via schepen en vliegtuigen. Maar de transportkosten nemen daardoor wel toe. Volgens transportanalist Um Kyung-a van Shinyoung Securities is het voor deze bedrijven echter belangrijker om hun productie draaiende te houden.
Chinese staatsmedia meldden eerder deze week al dat het exportvolume van treinen die vanuit de haven van het Chinese Dalian naar Europa gaan in maart "sterk is verminderd". Vorig jaar vervoerden treinen ongeveer 1,5 miljoen containers met goederen ter waarde van zo'n 75 miljard dollar tussen China en Europa. Dat is ongeveer 4 procent van de totale handel tussen de twee economische blokken, volgens schattingen van adviesbureau Bain & Co.
Het duurt volgens logistiek dienstverlener DSV ongeveer twee weken om Aziatische goederen via het spoor naar Europa te vervoeren, vergeleken met een maand per schip. Schepen zijn nog steeds de goedkoopste optie. De kosten van het vervoer van een container per spoor zijn ongeveer twee keer zo hoog als die van zeevracht en een kwart van het verzenden van goederen door de lucht.
Meer uit Financieel
GENÈVE (ANP/BLOOMBERG) - Internationale luchtvaartmaatschappijen verwachten in 2026 in totaal 5,2 miljard passagiers te vervoeren. Dat is een nieuw record, meldt de internationale brancheorganisatie voor de luchtvaart IATA. Ook verwachten wereldwijde luchtvaartmaatschappijen volgend jaar een recordwinst van 41 miljard dollar (ruim 35 miljard euro).
35 minuten geledenBRUSSEL (ANP/RTR/AFP) - De Europese Commissie gaat onderzoek doen naar Google en mogelijke schendingen van concurrentieregels bij overviews die worden gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie (AI). Dit zijn door AI gemaakte samenvattingen die bovenaan zoekresultaten verschijnen.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Wolters Kluwer en RELX behoorden dinsdag tot de stijgers op de Amsterdamse beurs. De twee dataleveranciers werden door Deutsche Bank op de kooplijst gezet. Beleggers bleven verder voorzichtig in afwachting van het rentebesluit van de Federal Reserve. De Amerikaanse centrale bank begint later op de dag aan zijn tweedaagse beleidsvergadering en zal naar verwachting woensdag de rente in de Verenigde Staten opnieuw verlagen om de grootste economie ter wereld te ondersteunen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Werkgeversorganisaties pleiten voor minder forse loonsverhogingen in nieuwe cao's dan in de afgelopen jaren. Bedrijven dreigen door de oplopende loonkosten te weinig geld over te houden voor investeringen en innovatie, stellen de AWVN, VNO-NCW en MKB-Nederland. In plaats van "forse generieke" cao-afspraken willen ze overeenkomsten waarbij meer aandacht is voor variabele beloningen. Die kunnen oplopen als de prestaties goed zijn, maar in mindere tijden zit de werkgever niet met hoge kosten.
2 uur geledenTIANJIN (ANP/AFP/DPA) - China heeft dinsdag een voormalige topbankier geëxecuteerd vanwege een grote corruptiezaak. Ex-topmanager Bai Tianhui was schuldig bevonden aan het aannemen van omgerekend 134 miljoen euro aan smeergeld. Volgens Chinese staatsmedia is zijn executie het gevolg van die hoge sommen aan smeergeld.
3 uur geledenPARIJS (ANP) - Ford en Renault hebben aangekondigd samen te werken aan betaalbaardere elektrische auto's voor de Europese markt. Het Amerikaanse autoconcern maakt voor de ontwikkeling van twee Ford-modellen gebruik van de kennis, technologie en een fabriek van zijn Franse branchegenoot. De auto's komen naar verwachting in 2028 op de Europese markt.
3 uur geledenWASHINGTON (ANP/BLOOMBERG) - Minder dan een jaar na het verbod van de Amerikaanse president Donald Trump op nieuwe windprojecten in de Verenigde Staten, heeft een federale rechter geoordeeld dat Trumps presidentiële bevel illegaal is. De Amerikaanse districtsrechter Patti Saris omschreef Trumps bevel als "willekeurig, grillig en in strijd met de wet". De rechter steunde daarmee meer dan een dozijn Amerikaanse staten en een milieugroep die het bevel hadden aangevochten.
4 uur geleden