Ook problemen treintransport China en EU door sancties Rusland
BEIJING (ANP/BLOOMBERG) - De stagnatie van het vervoer van goederen per trein tussen China en de Europese Unie dreigt de toeleveringsproblemen van bedrijven verder te vergroten. Ruim een miljoen containers worden normaal gesproken vervoerd over het meer dan 9600 kilometer lange spoorwegennetwerk, dat Oost-China en West-Europa verbindt en via Rusland loopt.
Door de westerse sancties tegen Rusland moeten voor deze containers nu nieuwe routes over zee worden gevonden. Dit zal waarschijnlijk leiden tot hogere transportkosten en een verdere verslechtering van de wereldwijde problemen in de toeleveringsketens.
Door de oorlog in Oekraïne proberen exporteurs en logistieke bedrijven die auto-onderdelen, auto's, laptops en smartphones vervoeren de routes over land door Rusland en het oorlogsgebied te vermijden. Veiligheidsrisico's en betalingsproblemen als gevolg van de sancties tegen Rusland spelen ook een rol. Verder zijn bedrijven bang dat klanten in Europa hun producten die over het Russische spoor zijn vervoerd zouden kunnen gaan boycotten.
Daling
Kuehne + Nagel International, een van grootste logistieke dienstverleners in Europa, weigert nu al spoorvracht van China naar Europa, zegt Marcus Balzereit, senior vicepresident voor Azië-Pacific bij het in Zwitserland gevestigde bedrijf. Volgens Balzereit slagen sommige fabrikanten erin om productieonderbrekingen te voorkomen door een combinatie van transport van onderdelen via schepen en vliegtuigen. Maar de transportkosten nemen daardoor wel toe. Volgens transportanalist Um Kyung-a van Shinyoung Securities is het voor deze bedrijven echter belangrijker om hun productie draaiende te houden.
Chinese staatsmedia meldden eerder deze week al dat het exportvolume van treinen die vanuit de haven van het Chinese Dalian naar Europa gaan in maart "sterk is verminderd". Vorig jaar vervoerden treinen ongeveer 1,5 miljoen containers met goederen ter waarde van zo'n 75 miljard dollar tussen China en Europa. Dat is ongeveer 4 procent van de totale handel tussen de twee economische blokken, volgens schattingen van adviesbureau Bain & Co.
Het duurt volgens logistiek dienstverlener DSV ongeveer twee weken om Aziatische goederen via het spoor naar Europa te vervoeren, vergeleken met een maand per schip. Schepen zijn nog steeds de goedkoopste optie. De kosten van het vervoer van een container per spoor zijn ongeveer twee keer zo hoog als die van zeevracht en een kwart van het verzenden van goederen door de lucht.
Meer uit Financieel
EINDHOVEN (ANP) - Pomphouders verspreid over het land hebben extra voorraad ingeslagen, omdat in de laatste dagen van het jaar mogelijk meer automobilisten hun tank willen volgooien. Per 1 januari gaan de brandstofaccijnzen omhoog. Toch verwacht voorzitter Martin van Eijk van pomphoudersbrancheorganisatie Drive geen lange rijen.
2 uur geledenSANTIAGO (ANP/AFP) - In Chili is een nieuw bedrijf opgezet om de winning van lithium op te voeren, een metaal dat wordt gebruikt in batterijen voor elektrische voertuigen en mobiele telefoons. Het gaat om een samenwerking tussen het Chileense staatsbedrijf Codelco, 's werelds grootste koperproducent, en de particuliere mijnbouwer SQM, waarin Chinees kapitaal is geïnvesteerd.
4 uur geledenHAMBURG (ANP/DPA) - De Chaos Computer Club (CCC), naar eigen zeggen Europa's grootste hackerscollectief, heeft in Duitsland opgeroepen tot een maandelijkse Digitale Onafhankelijkheidsdag. De organisatie, die zich hard maakt voor digitale rechten en cyberveiligheid, wil mensen aansporen hun afhankelijkheid van de dominante digitale platforms te heroverwegen.
5 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA) - Meer dan de helft van de middelgrote bedrijven in Duitsland verwacht volgend jaar een economische neergang. Dit blijkt uit een enquête van de ondernemersvereniging BVMW onder meer dan duizend ondernemers. Directeur Christoph Ahlhaus van de belangenorganisatie stelt dat "oppervlakkige hervormingen niet langer voldoende zijn om Duitsland weer op de rails te krijgen".
6 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA/BELGA) - Duitse wijnbouwers kampen met hun grootste crisis in decennia. Dat komt omdat de prijs die ze krijgen bij de verkoop van de wijn niet meer opweegt tegen de productiekosten, staat in een rapport van de Duitse belangenorganisatie voor de landbouw DBV.
1 dag geledenBEIJING (ANP/RTR) - China wil de kloof in zijn ruimtevaartcapaciteiten in vergelijking met de Verenigde Staten verkleinen. Daarom versoepelt het Aziatische land de beursregels voor Chinese bedrijven die herbruikbare commerciële raketten ontwikkelen.
1 dag geledenBERLIJN (ANP/DPA) - De Duitse spoorwegtoezichthouder grijpt in bij Deutsche Bahn om een belabberde planning van spoorwerkzaamheden, waardoor treindienstregelingen verstoord raken. In de zomer informeerde Deutsche Bahn andere spoorvervoerders slechts op tijd over 62 procent van de werkzaamheden, een aandeel dat in de late herfst daalde naar 55 procent.
1 dag geleden