
Ook aangepaste CO2-slogan Shell is misleidend volgens RCC
AMSTERDAM (ANP) - Shell misleidt nog steeds consumenten over het compenseren van de broeikasgassen die hun auto's uitstoten, oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC). Het olie- en gasbedrijf kan volgens de commissie de slogan "Maak het verschil. Compenseer CO2-uitstoot" niet waarmaken. De tekst was al eerder aangepast na een kritische uitspraak van de RCC.
Eerst luidde de slogan: "Maak het verschil. Rij CO2-neutraal". Klanten van Shell kunnen ervoor kiezen om per liter benzine 1 eurocent bij te betalen. Dat geld gaat dan naar bosprojecten, die bijvoorbeeld zijn gericht op het voorkomen van houtkap. De belofte dat de uitstoot van broeikasgassen volledig goed te maken zou zijn door dit soort projecten, kon Shell vorig jaar al niet staven met wetenschappelijk bewijs. Toen de claim als misleidend was bestempeld, volgde de aanpassing. Greenpeace, Reclame Fossielvrij en een burger dienden daar een nieuwe klacht tegen in. Ze voeren aan dat het woord "compensatie" slaat op het "ongedaan maken van een veroorzaakte schade".
De RCC ziet de uiting van Shell als een "absolute milieuclaim". Om die te onderbouwen, zou het bedrijf "degelijke, onafhankelijke, verifieerbare en algemeen erkende bewijzen" moeten leveren. De onderbouwing waar de multinational mee kwam, is ontoereikend. "Shell heeft niet aangetoond dat het absoluut zeker is dat volledige en blijvende CO2-compensatie via haar bosprojecten is gegarandeerd."
Reclame Fossielvrij denkt dat de uitspraak ook "grote consequenties" zal krijgen voor andere bedrijven die "beweren hun klimaatschade teniet te doen met CO2-compensatieprojecten". Ook tegen andere reclames met vergelijkbare claims kunnen critici klachten indienen met deze uitspraak in de hand.
Shell kreeg de afgelopen jaren al vaker een berisping van de Reclame Code Commissie. Uitspraken van de commissie zijn niet bindend, maar worden volgens de Stichting Reclame Code in 96 tot 97 procent van de gevallen wel opgevolgd door adverteerders. Als een bedrijf de uitspraak negeert, komt het op een "non-compliant-lijst" te staan en gaat een melding naar de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Die overheidsinstantie kan zelf onderzoek doen en boetes opleggen.
Meer uit Financieel
WASHINGTON (ANP/AFP/BLOOMBERG) - De Verenigde Staten voeren vanaf 1 augustus een importheffing van 35 procent in op een deel van de producten uit Canada. Dat heeft president Donald Trump de Canadese premier Mark Carney laten weten in een brief, die hij publiceerde op Truth Social.
12 minuten geledenNEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn donderdag hoger geëindigd. Beleggers leken de ontwikkelingen rond de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump van zich af te schudden. Ze verwerkten daarnaast onder meer positieve resultaten van Delta Air Lines.
8 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Ben & Jerry's krijgt voor het eerst een Nederlandse topman. Jochanan Senf komt aan het roer te staan van het ijsmerk dat onderdeel is van de binnenkort af te splitsen ijsdivisie van Unilever. Dat maakt The Magnum Ice Cream Company (TMICC) donderdag bekend.
9 uur geledenNEW YORK (ANP) - De bitcoin heeft donderdag opnieuw een recordniveau bereikt. De waarde van de meest verhandelde cryptomunt ter wereld klom donderdagavond tot ruim boven de 113.000 dollar, nadat woensdag nog voor het eerst de grens van 112.000 dollar werd doorbroken.
10 uur geledenSAN FRANCISCO (ANP/BLOOMBERG) - Tesla wil zijn zelfrijdende taxi's naar het gebied rond San Francisco brengen. Daarmee doet de elektrische autofabrikant onder leiding van Elon Musk een poging het gebruik van het voertuig uit te breiden na de kleinschalige lancering vorige maand in de Texaanse stad Austin.
10 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met aanzienlijke winst gesloten. Beleggers lijken zich weinig aan te trekken van de nieuwe importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump. De president heeft inmiddels aan rond de twintig landen brieven gestuurd met importheffingen, die grotendeels overeenkomen met de percentages die Trump al in april had aangekondigd.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) vraagt de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om aandacht voor het concurrentiespeelveld tussen traditionele supermarkten en onlinesupermarkten, zoals Picnic. De marktwaakhond schreef een brief aan de minister naar aanleiding van een mogelijk besluit om een nieuwe supermarkt-cao voor de hele sector verplicht te maken. Picnic wil hiervan worden uitgezonderd.
12 uur geleden