Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Ook aangepaste CO2-slogan Shell is misleidend volgens RCC

Ook aangepaste CO2-slogan Shell is misleidend volgens RCC

AMSTERDAM (ANP) - Shell misleidt nog steeds consumenten over het compenseren van de broeikasgassen die hun auto's uitstoten, oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC). Het olie- en gasbedrijf kan volgens de commissie de slogan "Maak het verschil. Compenseer CO2-uitstoot" niet waarmaken. De tekst was al eerder aangepast na een kritische uitspraak van de RCC.

Eerst luidde de slogan: "Maak het verschil. Rij CO2-neutraal". Klanten van Shell kunnen ervoor kiezen om per liter benzine 1 eurocent bij te betalen. Dat geld gaat dan naar bosprojecten, die bijvoorbeeld zijn gericht op het voorkomen van houtkap. De belofte dat de uitstoot van broeikasgassen volledig goed te maken zou zijn door dit soort projecten, kon Shell vorig jaar al niet staven met wetenschappelijk bewijs. Toen de claim als misleidend was bestempeld, volgde de aanpassing. Greenpeace, Reclame Fossielvrij en een burger dienden daar een nieuwe klacht tegen in. Ze voeren aan dat het woord "compensatie" slaat op het "ongedaan maken van een veroorzaakte schade".

De RCC ziet de uiting van Shell als een "absolute milieuclaim". Om die te onderbouwen, zou het bedrijf "degelijke, onafhankelijke, verifieerbare en algemeen erkende bewijzen" moeten leveren. De onderbouwing waar de multinational mee kwam, is ontoereikend. "Shell heeft niet aangetoond dat het absoluut zeker is dat volledige en blijvende CO2-compensatie via haar bosprojecten is gegarandeerd."

Reclame Fossielvrij denkt dat de uitspraak ook "grote consequenties" zal krijgen voor andere bedrijven die "beweren hun klimaatschade teniet te doen met CO2-compensatieprojecten". Ook tegen andere reclames met vergelijkbare claims kunnen critici klachten indienen met deze uitspraak in de hand.

Shell kreeg de afgelopen jaren al vaker een berisping van de Reclame Code Commissie. Uitspraken van de commissie zijn niet bindend, maar worden volgens de Stichting Reclame Code in 96 tot 97 procent van de gevallen wel opgevolgd door adverteerders. Als een bedrijf de uitspraak negeert, komt het op een "non-compliant-lijst" te staan en gaat een melding naar de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Die overheidsinstantie kan zelf onderzoek doen en boetes opleggen.

Meer uit Financieel

Belgisch onderzoek naar overname van Pukkelpop door Live Nation

BRUSSEL (ANP) - De Belgische Mededingingsautoriteit is een onderzoek begonnen naar de overname van het muziekfestival Pukkelpop in Hasselt door het Amerikaanse entertainmentbedrijf Live Nation. Het onderzoek richt zich vooral op de mogelijke gevolgen van de overname van Pukkelpop voor de concurrentie tussen festivalorganisatoren in Belgiƫ.

1 uur geleden
Noors melkbedrijf stopt met 'Nederlands' middel tegen methaan

OSLO (ANP/AFP) - De grootste inkoper van melk in Noorwegen stopt voorlopig met het gebruik van het middel Bovaer, dat de methaanuitstoot van koeien verlaagt. Norske Melkeravare doet dit uit voorzorg na klachten uit Denemarken over het supplement. Volgens het bedrijf zijn er echter geen aanwijzingen dat het middel van het Nederlands-Zwitserse dsm-firmenich schadelijk is.

3 uur geleden
ABN AMRO winnaar op Damrak na overname NIBC

AMSTERDAM (ANP) - ABN AMRO mocht zich woensdag de winnaar noemen bij de hoofdfondsen in Amsterdam. Het bankconcern kondigde aan zijn kleinere branchegenoot NIBC Bank over te nemen voor ongeveer 960 miljoen euro. Ook kwam ABN AMRO met cijfers. Beleggers zetten het aandeel 2,7 procent hoger.

3 uur geleden
Fed-kopstuk Raphael Bostic kondigt vertrek aan

ATLANTA (ANP/BLOOMBERG) - Een kopstuk binnen de Amerikaanse Federal Reserve heeft aangekondigd eind februari op te stappen. Raphael Bostic, president van de regionale Fed in Atlanta, legt aan het einde van zijn huidige termijn zijn functie neer.

4 uur geleden
Chipmaker AMD stijgt op Wall Street na sterke vooruitzichten

NEW YORK (ANP) - Advanced Micro Devices (AMD) behoorde woensdag tot de winnaars op de beurzen in New York. De chipproducent liet tijdens een investeerdersdag weten de komende jaren flink te blijven groeien dankzij de sterke vraag naar zijn datacenterproducten. Topvrouw Lisa Su rekent op een jaarlijkse omzetgroei van gemiddeld ruim 35 procent in de komende drie tot vijf jaar en een verdrievoudiging van de winst. Het aandeel steeg ruim 7 procent.

5 uur geleden
Bird wil CM.com niet via vijandige weg overnemen

AMSTERDAM (ANP) - De aanbieder van communicatiesoftware Bird wil branchegenoot CM.com niet via de vijandige weg overnemen. Onlangs wezen bestuurders van CM.com het bod van bijna 166 miljoen euro af. Bird-topman Robert Vis ziet geen heil in een aanpak waarbij hij het bestuur van CM.com passeert en aandeelhouders direct benadert met zijn overnamevoorstel.

5 uur geleden
Winstsprong Tata Steel door herstel Nederlandse activiteiten

MUMBAI (ANP/BLOOMBERG) - Het Indiase staalconcern Tata Steel heeft de winst in het afgelopen kwartaal ruim verdrievoudigd, vooral door sterke prestaties van de Nederlandse tak. Ook lagere grondstofprijzen voor de productie van staal stuwden de winst.

6 uur geleden