Ook aangepaste CO2-slogan Shell is misleidend volgens RCC
AMSTERDAM (ANP) - Shell misleidt nog steeds consumenten over het compenseren van de broeikasgassen die hun auto's uitstoten, oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC). Het olie- en gasbedrijf kan volgens de commissie de slogan "Maak het verschil. Compenseer CO2-uitstoot" niet waarmaken. De tekst was al eerder aangepast na een kritische uitspraak van de RCC.
Eerst luidde de slogan: "Maak het verschil. Rij CO2-neutraal". Klanten van Shell kunnen ervoor kiezen om per liter benzine 1 eurocent bij te betalen. Dat geld gaat dan naar bosprojecten, die bijvoorbeeld zijn gericht op het voorkomen van houtkap. De belofte dat de uitstoot van broeikasgassen volledig goed te maken zou zijn door dit soort projecten, kon Shell vorig jaar al niet staven met wetenschappelijk bewijs. Toen de claim als misleidend was bestempeld, volgde de aanpassing. Greenpeace, Reclame Fossielvrij en een burger dienden daar een nieuwe klacht tegen in. Ze voeren aan dat het woord "compensatie" slaat op het "ongedaan maken van een veroorzaakte schade".
De RCC ziet de uiting van Shell als een "absolute milieuclaim". Om die te onderbouwen, zou het bedrijf "degelijke, onafhankelijke, verifieerbare en algemeen erkende bewijzen" moeten leveren. De onderbouwing waar de multinational mee kwam, is ontoereikend. "Shell heeft niet aangetoond dat het absoluut zeker is dat volledige en blijvende CO2-compensatie via haar bosprojecten is gegarandeerd."
Reclame Fossielvrij denkt dat de uitspraak ook "grote consequenties" zal krijgen voor andere bedrijven die "beweren hun klimaatschade teniet te doen met CO2-compensatieprojecten". Ook tegen andere reclames met vergelijkbare claims kunnen critici klachten indienen met deze uitspraak in de hand.
Shell kreeg de afgelopen jaren al vaker een berisping van de Reclame Code Commissie. Uitspraken van de commissie zijn niet bindend, maar worden volgens de Stichting Reclame Code in 96 tot 97 procent van de gevallen wel opgevolgd door adverteerders. Als een bedrijf de uitspraak negeert, komt het op een "non-compliant-lijst" te staan en gaat een melding naar de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Die overheidsinstantie kan zelf onderzoek doen en boetes opleggen.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP/BLOOMBERG) - De Europese vliegtuigbouwer Airbus verwacht nog altijd dit jaar 820 vliegtuigen voor de commerciële luchtvaart af te leveren. Het concern kampte met een tekort aan vliegtuigmotoren voor zijn A320-toestellen, wat voor vertragingen zorgde. Daardoor moet Airbus in de laatste drie maanden van dit jaar in hoog tempo vliegtuigen afleveren om het doel te halen. Tot nu toe leverde Airbus 507 commerciële vliegtuigen af.
1 uur geledenWASHINGTON (ANP) - De Amerikaanse centrale bank verlaagt opnieuw de rente om zo de economie en de arbeidsmarkt van de Verenigde Staten te stimuleren. De rente gaat weer met een kwart procentpunt omlaag. In september kwam de Federal Reserve met de eerste renteverlaging van dit jaar.
1 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Schiphol zet tweehonderd nieuwe medewerkers in om te voorkomen dat de invoering van een nieuw Europees registratiesysteem gaat zorgen voor chaotische taferelen en langere wachtrijen. Ze begeleiden vanaf maandag passagiers van buiten de Europese Unie die het Schengengebied binnenkomen bij bijvoorbeeld het bedienen van het nieuwe zelfbedieningssysteem voor reizigers.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Betalingsverwerker Adyen is woensdag bovenaan geëindigd in de AEX-index van de aandelenbeurs in Amsterdam. Het fintechbedrijf meldde bij zijn cijfers van het derde kwartaal een sterkere omzetgroei dan analisten in doorsnee hadden verwacht.
2 uur geledenNEW YORK (ANP) - AI-chipconcern Nvidia heeft woensdag op de aandelenbeurzen in New York als eerste bedrijf een beurswaarde van meer dan 5 biljoen dollar bereikt, oftewel 5000 miljard dollar. Het aandeel Nvidia stond kort na opening van de handel op Wall Street 4,4 procent hoger.
6 uur geledenCHICAGO (ANP/RTR/BLOOMBERG) - Kraft Heinz heeft zijn verkoopverwachting voor dit jaar verlaagd. Het Amerikaanse bedrijf, onder meer bekend van Heinz-ketchup en Kool-Aid-limonade, kampt met een zwakkere vraag naar zijn snacks en andere producten. Consumenten die op de kosten letten, lijken te midden van de grote economische onzekerheid overgestapt op goedkopere huismerken.
7 uur geledenARLINGTON (ANP) - De Amerikaanse vliegtuigfabrikant Boeing heeft het afgelopen kwartaal flink meer vliegtuigen geleverd, waardoor de omzet met 30 procent omhoogschoot. Het concern rapporteerde echter ook een verlies van 5,4 miljard dollar.
7 uur geleden